Wie geeft ook minder brood en 2x groente per dag?

<p>Hoi! Ik heb een dochter van 7 maanden (en nog twee oudere kids). Ivm darmrijping zijn we 'pas' met 6 maanden met hapjes begonnen. Dit ging gelijk goed. Ze krijgt nu nog 4 flessen melk (ze heeft 7 maanden borstvoeding gehad). Ik ben even aan het nadenken over hoe verder. Over het algemeen wordt de tussendemiddagfles vervangen voor het boterhammetje en de lateropdemiddagfles voor een tussendoortje.</p><p>Nu ben ik niet zo pro brood meer (voor inhoudelijke discussie: kijk eens op de site van De Groene Vrouw) en zie dit steeds meer als vulling dan als voeding. Zelf eten we nog maar 1x brood en tussen de middag een salade, omelet met groenten, gevulde zelfgemaakte soep etc. We zijn dus hierin wat aan het omtunen.</p><p>Nu zit ik erover te denken om tussen de middag mijn dochter ook gewoon groente te gaan geven. En vroeg me af, wie doet dat nog meer? En heb je nog leuke tips? Heb al een heel leuk boekje van Easy peasy voor de allerkleinsten met ook alternatieve ontbijttips (dus ook straks in de ochtend minder brood) en dat lijkt me echt leuk om straks ook mee aan de slag te gaan.. ?</p><p>Hoor graag wie er nog meer minder brood geeft en twee keer per dag groente. Wanneer zijn jullie daarmee begonnen? Hoe gaat het? Ook praktisch?</p>

Hoi,

Tussen de middag hier ook geen brood meer. Eerst ging het eten van brood best oké,  maar ze wil het niet meer en een warme groente hap gaat er zo in. Dochter is nu 10 maanden. Eet dus meestal 2x warm op een dag en in de ochtend wat fruit, een eitje of papje. Verder nog borstvoeding en dan af en toe een broodkorst ofzo. Maar hier geen sneetjes brood meer, duurt veel te lang en mevr spuugt het toch weer uit.

Hoi,

Tussen de middag hier ook geen brood meer. Eerst ging het eten van brood best oké,  maar ze wil het niet meer en een warme groente hap gaat er zo in. Dochter is nu 10 maanden. Eet dus meestal 2x warm op een dag en in de ochtend wat fruit, een eitje of papje. Verder nog borstvoeding en dan af en toe een broodkorst ofzo. Maar hier geen sneetjes brood meer, duurt veel te lang en mevr spuugt het toch weer uit.

Hoi, 
Mijn zoontje is al wat ouder (14 maanden) maar heeft ook nooit standaard brood als maaltijd gekregen. Ik woon in Frankrijk en hier wordt gewoon tussen de middag warm gegeten, is ook de hoofdmaaltijd. Hij krijgt in principe smiddags dus ook vlees, vis of ei, en verder groente en een koolhydraatbron, wissel dat af. En dan s’avonds nog een warme hap maar zonder vlees/vis/ei. Hij eet trouwens steeds meer met de pot mee. Hij krijgt wel tussendoor af en toe een stukje brood, kan ook bij de maaltijd zijn, maar nooit als hoofdbestanddeel. S’ochtends krijgt hij nog een behoorlijke fles (240 ml als hij het wil) en daarna fruit met yoghurt, soms wat havermout. Toen hij nog kleiner was kreeg hij s’ochtends altijd havermout of quinoa erbij maar heb het idee dat hij nu in een fase zit waar hij minder eet. En ach ik ben ook vrij flexibel met eten. Maar idd ook weinig tot geen brood omdat ik ook het gevoel heb dat groente toch beter is eigenlijk. 

Hier een dochter  van 14 maanden, die vanaf 8 maanden zelf eet (replay kleintjes methode). Ze kan hier goed zelf eten en verslikt zich bijna nooit, zo wel kan ze zelf goed hoesten dus nooit een probleem. Sochtends krijgt ze een bordje havermout, 10 uur een stuk fruit, 12.30 warme lunch oftewel groente, vis/vlees/kaas en iets van pasta of aardappel, dit ook zodat ze iedere geval haar portie groente al binnen heeft voor de dag. Ik eet vaak een gevulde salade, dus ze eet dan ongeveer het zelfde als ik minus de sla. om 3 uur een dubbele boterham met beleg. En om 17.45 Warm met de pot mee, deze eet ze wisselend, als ze te moe is heeft ze meestal weinig zin. Voor het slapen nog een fles.

Brood eet ze sinds kort beter maar nog steeds houd ze meer van groente en warm eten. Wij hebben maar heel kort gepureerde aangeboden omdat ze eigenlijk liever zelf wilde eten. Ik kan dit erg aanraden. Ze doet lekker vies met haar eten maar voel en ruikt en ziet wat ze eet dus ik zie het maar als goed voor haar ontwikkeling. 

Ah wat leuk jullie ervaringen te horen! Gebruiker ...7312, de boterham is dus eigenlijk bij jullie het tussendoortje..?

Ja klopt. Ze kreeg eerst een koekje of een stuk komkommer, maar ik merk dat ze daar de middag  niet op red tot aan t avond eten. Soms als de boterham door de slaapje vroeg uitvalt dan krijgt ze rond 4, half 5 nog een snackje denk aan een Nijntje koekje, wat druiven of een doosje rozijntjes. 
Voor mijn gevoel eet ze wel vrij veel hoor. Ze heeft ook een lekker buikje zullen we maar zeggen. Ik volg gewoon wat ze zelf wilt, eet ze iets niet op, ook prima.

Terug
Bovenaan