wie heeft deze spuit ook gehad

`hoi,

Ik heb bij de eerste zwangerschap ook met 30 weken bloedafname en een spuit gekregen. Om even wat verwarring op te helderen, het ligt niet aan de letter die je hebt, maar het fijnt dat je negatief bent. Dan lrijg je een spuit. Mocht je kindje ook negatief bloed hebben is er niets aan de hand en krijg je bij geboorte geen spuit. Is het bloed bij je kindje positief krijg je een herhalingsspuit en controleren ze bij een volgende zwangerschap je bloed met 30 weken. Aan de hand daarvan kijken ze of je antistoffen aan het aanmaken bent en of je dus een spuit moet. Als je kindje geboren is en het heeft positief bloed krijg je wederom een preventieve spuit!

Hallo,

Ik heb die spuit ok gehad, nu bij 30 weken en vorig jaar na mijn miskraam. Het zit zo; Als je net als 16 % van de mensen een negatieve bloedgroep hebt en je bloed komt in aanraking met positief bloed, dan ga je daar antistoffen tegen maken. Op zich geen probleem, alleen kunnen die antistoffen via de navelstreng bij je baby komen. Als je baby positief bloed heeft beteked dat dat de babay antistoffen tegen het eigen bloed binnen krijgt en dat kan verre gevolgen hebben. Dat gebeurd maar zelden hoor. En er wordt dus ook bloed geprikt om te kijken of jij die antistoffen al hebt. Ook wordt er na de geboorte bloed uit de navelstreng gehaald om te kijken naar de bloedgroep van de kleine. De spui zorgt er voor dat je geen antistoffen gaat aanmaken.

Hopelijk heb je wat aan dit verhaaltje. Ik ben als de dood voor spuiten en ik heb er weinig last van gehad. Beetje warme rode plek. Succes!

Terug
Bovenaan