Wie heeft er een te smal bekken maar is toch normaal bevallen?

Hallo,

Bij de bevalling van mijn dochter bleek op het laatst dat mijn bekken te smal was. Na heel veel vroeten duwen en trekken is ze uiteindelijk toch via de normale weg geboren. Met als gevolg een zware hersenschudding en blauwe plekken over haar hele lichaam.
Nu ben ik zwanger van de tweede en zou ik graag via de normale weg bevallen, maar niet en koste van mijn kindje (dus dat die weer zo'n zware start heeft).
De gyn zei na mijn bevalling dat de volgende een keizersnee wordt, maar dat zie ik écht niet zitten. Ik ben zo bang voor de operatie, en dan het idee dat ze m'n kindje eerder halen dan dat die zich aangemeld heeft...brr.

Nu las ik op internet dat je bekken breder geworden kan zijn door de bevalling. Wie heeft zijn kindje wel op de natuurlijke weg gekregen ondanks dat je bekken te smal zou zijn?

Liefs Wanda

hoi wanda,
spannend of bevalling wel of niet natuurlijk kan. Waarom ben je zo bang voor KS? Mij lijken de risico's voor mezelf én m'n kind groter bij een natuurlijke bevalling waarvan niet zeker is of t zal gaan lukken ivm bekkengrootte, dan bij een geplande KS.
Ik heb vanwege ligging zoon 7mnd geleden een KS gehad. Tuurlijk zag ik er ook enorm tegenop (zeker omdat ik me erg had "verheugd" op een natuurlijke bevalling thuis, wat nu nooit meer kan). Maar de KS is me 100% meegevallen. Ik ben erg goed ingelicht van tevoren, heb goede pijnmed gehad, goede begeleiding in wat wel en wat niet mag. En ze hebben prachtfoto's gemaakt van de geboorte!!
Misschien zit je hier niet op te wachten, maar ik wilde je laten weten dat een KS geen horror-ervaring hoeft te zijn.
Sterkte ermee!!
Groetjes mira, sinds 02-01 trotse mama van jaap

Helemaal met bovenste reactie eens!!
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en voor een keizersnede gaan!
Heb 8 weken geleden een keizersnede gehad en ook ik kan je vertellen dat het echt heel erg mee valt. Ja tuurlijk je bent wat langer met het herstel bezig maar ik denk dat als ik moest kiezen voor het welzijn van mijn kleine en een keizersnede zodat de kleine zonder schrammetje geboren word dan is de keus voor mij erg snel gemaakt.

Het zegt namelijk niets dat jou bekken nu breder is geworden!! Als ze je niet met 100% zekerheid kunnen zeggen of je bekken breder is geworden door je eerste bevalling, neem dan geen risico!!!

Groetjes,

Frieda
Mv Kyra 07-06-2007

Ook ik had een te smal bekken en heb aan al dat geruk en getrek van 31 uur  toch een flink trauma overgehouden en een verergering van mijn bekken instabilliteit waardoor ik pas na 8 maanden weer volledig gerevalideerd was. De bevalling en mijn kraamtijd waren een hel en dat belemmerd nu echt mijn kinderwens naar een volgende. Ik wil ZIELSGRAAG een volgende maar zit met een hoop angst. Nu heb ik onlangs een gyn gevonden die me graag een geplande kz wil geven zodat ik de volgende bevalling misschien helemaal niet meer mee hoef te maken en dat geeft me heel veel hoop! We zijn nog druk in overleg maar misschien mag ik dankzij een kz toch noch een keer van dit wereld wonder genieten. Dus ik zou het wel weten!! Veel succes!!

Groetjes Jemaima

Dag Wanda en andere vrouwen die meedoen aan deze discussie.
We zijn wel heftig bezig, waar gaat het nu precies over?

Is het pad om te geloven dat een keizersnede de oplossing is voor alle problemen wel reëel? Dat pad heeft in mijn optiek evenveel hobbels als het pad van gewoon bevallen. Je moet er langs.
Uit onderzoek blijkt dat gewoon bevallen beter is voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van vrouwen. Vrouwen blijken sterker uit een gewone bevalling te komen.

Laat mij u dit allereerst schrijven: vroeten en trekken hoort niet bij een bevalling lieve dames. Daar hebt u volkomen gelijk in. Het mag geen slagveld zijn!!!

Door te staan en te lopen tijdens de bevalling (ook met persen) en je gevoel te volgen maak je beter gebruik van de ruimte in het bekken. Liggen blijkt wetenschappelijk de meest ongunstige houding te zijn tijdens de bevalling en je eigen gang gaan meest productief.
Dus moeten vrouwen tijdens de bevalling kunnen doen wat hun intuïtie aangeeft. De World Health Organisation zegt in haar aanbevelingen voor gewoon bevallen dat iedere begeleider, dus alle dokters en verloskundigen waar ook ter wereld, ruimte en support aan vrouwen moeten geven en niet storend mogen zijn bij de keuze van de houding tijdens de bevalling.

Een vertouwde begeleider(s) (die u dus hebt leren kennen en uw wensen en verwachtingen mee hebt doorgesproken en ev een bevalplan mee hebt gemaakt) is daarbij uw garantie om goed door een volgende bevalling te komen. Ook dat is met onderzoek bewezen.

Ga maar op zoek naar een verloskundige met de tijd en de mogelijkheden om u persoonlijk te begeleiden tijdens zwangerschap, bevalling en kraambed (die zijn er hoor !!!!!).
Voor contacten om te oriënteren kunt u altijd terecht bij Midwifery Business Consultancy Nederland.

Lieve groeten,
Tine Oudshoorn, verloskundige, consultant.

Literatuur:

• Fletcher G. RCM ’campaign for normal birth’ and the NCT; helping women fight fear of chilthbirth. Midwives. 2006;9:2:63.
• Jonge de A, Teunissen, TA M, Lagro - Janssen T. Geen goede argumenten voor de rugligging als standaard baringshouding tijdens de uitdrijving; een meta-analyse. Nederlands tijdschrift voor geneeskunde. 2004;148:1146-50.
• Oudshoorn C (2003). Bevorderen spontane bevallingen, het verhogen van effectiviteit van vrouwen door partnership. Literatuur onderzoek voor het opzetten van een quasi experimenteel onderzoek. Faculteit sociale wetenschappen, Open Universiteit Nederland.
• RCM (2005) ‘Campaign for normal birth’. www.rcmnormalbirth.org.uk
• Midwifery Business (2006). 10 TOP tips, ‘Happy Birth’. http://groups.msn.com/HappyBirth
• WHO (1996). Care for Normal Birth: a practical guide. Geneve:WHO Europe.

dag tine,
ik kan het niet laten om te reageren op je. Je doet mij voorkomen alsof wij niet gewoon zouden willen bevallen. Daar gaat deze topic helemaal niet over!! Dat is ook geen issue, de vraag is of haar bekken breed genoeg is of niet. En als je dan moet duwen en trekken (inderdaad niet normaal bij een bevalling), kies ik liever voor de rsico's van een ks (groter voor moeder dan voor kind), dan voor de onverwachte risico's of gevolgen van een natuurlijke bevalling.
Laat duidelijk zijn dat ik het liefst natuurlijk was bevallen (en denk dat ik namens iedereen spreek), maar dat dat wel haalbaar moet zijn en met zo min mogelijk risico's voor t kindje!!
Wat betreft zoek een VK die tijd etc heeft om je thuis te begeleiden: in deze situatie lijkt het mij zeer ongeschikt om thuis te bevallen. Mocht blijken dat het bekken te smal is, is medische ondersteuning noodzakelijk en dat zal in zh moeten gebeuren!
Groet, mira

Terug
Bovenaan