Wie heeft er ervaring met babyhaler, ventolin en flixotide

Hoi hoi,

Sinds deze week heeft mijn zoontje een babyhaler en ventolin in combi met flixotide. Zelf heb ik wel ervaring met de medicijnen, maar niet vanaf zo klein.
De babyhaler vind ie nog helemaal niks. Heb al voorgedaan bij mezelf, bij zijn knuffel, bij papa. Maar om het bij hem voorelkaar te krijgen moet ie in de houdgreep.
Zijn er die hier ervaringen mee hebben. Neem ook wel aan dat het een stukje gewenning is, maar tips zijn welkom.

groetjes Kabo.

Hoi Kabo,

Lars heeft ook een (korte) periode Ventolin moeten gebruiken. We hebben de babyhaler op de tafel gezet en hem ermee laten spelen (let wel op, dat hij z'n tanden er niet in zet...)
Het inhalen ging het beste met z'n tweeën: de een neemt Lars in de houtgreep en de ander bedient de medicijnen.
Bij ons ging dit het gemakkelijkts, wanneer we voor de tv gingen zitten (bijv. Tik Tak, Sesamstraat, o.i.d.).
Veel sterkte! Hopelijk hebben jullie de medicijnen ook snel niet meer nodig.

Groetjes, Marijon

En o ja: ik las ergens, dat het beter is om de medicijnen (vnl. ventolin) niet vlak voor het slapen gaan nog te geven: kinderen kunnen er onrustig van worden en daardoor meer moeite hebben met (door)slapen.

Hoi,
Mijn oudste dochter heeft een tijd medicijnen met een inhaler gehad. Eerst met zo'n plastic-toeter ding en later de meer gangbare inhaler. In het begin moest ze eveneens in de houdgreep, maar na mate ze ouder werd, begon ze door te krijgen dat ze zich beter voelde erna. Daarna deed ze het zonder heisa. Ze weten na een tijdje ook dat het niet pijn doet of vervelend voelt. Duurt wel even helaas.
Ivy

Hoi Hoi
Mijn zoon heeft toen hij 8 a 9 weken was, ventolin gekregen met een baby inhaler.
in het begin was het drama. Maar nu heeft hij ook 2 x daags pulmicort erbij en de ventolin zo nodig. Nu gaat het goed. ik hoef de inhaler maar te laten zen en hij doet zijn mondje al open voor te ademen. Soms houdt hij hem zelf ook vast. mijn zoon is nu 14 maanden.
Soms is het nog een strijd om te doen als hij moe is of echt niet wilt. Dan nemen we hem in de houtgreep zeg maar. Want het moet toch gebeuren. Als het regelmatig terug komt wennen ze er vanzelf aan.
Groetjes Esther  

Hoi hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop ook dat ie het maar tijdelijk nodig heeft. Hij doet al wel zijn mondje open als hij die toeter ziet, maar begint te brullen als ik hem op zijn gezicht zet. Inmiddels een houdgreep ontdekt die ik alleen kan.

groeten,Kabo

Bij ons was het eerst ook drama (voor het eerst bij 9 maanden). Nu is Iris net 1 jaar en gaat het heel gemakkelijk.

Eerst deden we ook een houtgreep, maar ze bleef toen tegenspartelen. Later zijn we begonnen met er een spelletje van te maken. Mijn vriend ging eerst op de inhaler spelen alsof het een trompet was en maakte er een dikke show van, waar ze erg van moest lachen. Later gingen we liedjes zingen, tijdens het sprayen. En nu is het geen probleem meer.

Mocht je overigens het gevoel krijgen dat Ventolin niet helpt, dan moet je daarmee bij je kinderarts aan de bel trekken. Wij hebben al meerdere ziekenhuisopnames gehad, omdat Iris steeds benauwd wordt bij iedere verkoudheid. Ze krijgt dan verneveling (oa met ventolin) en prednison toegediend (das minder). Bij thuiskomst moest ze overschakelen op ventolin en q-va. Maar wij zien geen verschil bij wel of geen ventolin gebruiken. De kinderarts neemt dat heel serieus en vertelde ons dat uit internationaal onderzoek is gebleken, dat het dan beter gestaakt kan worden. Ga niet op mijn oordeel af, maar mocht je vinden dat het weinig doet, dan zou ik dat zeker voorleggen aan je kinderarts. Geldt natuurlijk ook voor andere ouders van kinderen die ventolin gebruiken.

Succes!

Groet Eva

Terug
Bovenaan