Wie heeft er ervaring met onderzoeken naar oorzaak miskraam?

Zoals de vraag in het onderwerp al zegt..... Wie heeft er ervaring met de onderzoeken die er gedaan kunnen worden als je meerdere miskramen hebt gehad?? Ik heb PCO en heb nu 3 miskramen kort achter elkaar gehad. 25 juni heb ik weer en afspraak met de gyn. om het traject uit te stippelen. We lopen nu zo'n 2.5 jr in het ziekenhuis en ons probleem lijkt zich te verschuiven, van niet zwanger kunnen worden naar niet zwanger kunnen blijven...

Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen...
grtjs Mickey

He Mickey,

Kan je helaas niet helpen. Moet zelf ook 25 juni naar gyn. 2 mk gehad en nu dus verder onderzoeken hoe en wat. Bij ons is het "alleen maar" niet zwanger kunnen blijven want het is met 5 en 6,5 week mis gegaan. Dus heb gelukkig geen ervaring met "niet zwanger kunnen worden".

hoop dat er nog mensen antwoorden zodat we beetje weten wat ons te wachten staat.

groetjes en suc6 volgende week,
Dion

Hoi Mickey,
Ik weet ook niet wat je te wachten staat bij de Gyn.
Ik heb twee MK's achter de rug en sta nu op de wachtlijst voor de Gyn.
Ik wou je even veel sterkte en succes wensen!

Hoi Dion,
We zitten in het zelfde schuitje he?
Sterkte de 25e!
Laat je even weten hoe het gegaan is?

Liefs Anna

Toen ik twee MK's had gehad hebben wij een chromosomen onderzoek gehad. hieruit blijkt dat mijn man en ik geen afwijkingen hebben. De aanlegfout (waar een MK meestal van komt) gebeurt dus buiten onze genen om.
Wij zijn gezond en daar ligt het dus niet aan.

Daarna kon ik een baarmoederonderzoek krijgen. Dan moet je als je ongesteld bent komen en dan een half uur voor het onderzoek een pijnstiller slikken. Ze 'maken'' dan je baarmoedermond open en spuiten een vloeistof in.
DAn kunnen ze zien of de baarmoeder verder goed werkt.
Toen ik dat onderzoek moest doen, had ik daar mijn twijfels over. Ik heb altijd het gevoel gehad dat het wel goed zou komen.
Ik heb dan ook samen met mijn man besloten om dit onderzoek niet te doen. Ik zag er het nut niet van in. Ik raakte immers wel zwanger alleen daarna ging het steeds fout.

Daarop ben ik weer zwanger geraakt en kreeg weer een MK.

Ruim een jaar daarna raakte ik opnieuw zwanger en toen ging het eindelijk goed. Ik ben toen bevallen van een gezonde jongen.

Vorig jaar raakte ik weer zwanger. Alles leek goed te gaan bij de eerste echo's, maar toen ik 16 weken zwanger was, bleek de baby met 14 weken alsnog te zijn overleden.
Ik ben bevallen (opgewekt in het ziekenhuis) en we hebben het kindje en de placenta laten onderzoeken.
Daaruit bleek dat ook dit kindje een chromosomale afwijking had en dus een aanlegfout. Eigenlijk had deze zwangerschap dus ook met 6 weken moeten stoppen, maar het heeft zich toch eerst ontwikkeld.

Nu ben ik weer zwanger (5 maanden na mijn bevalling vorig jaar) en inmiddels 13 weken zwanger.
Volgende week weer een controle. We zullen zien.

Ik wens jou in ieder geval heel veel succes met jouw onderzoeken en hoop dat je ook een keer een gezond kindje zult krijgen.

gr Mama van MD

Hoi Mickey,

ik heb hetzelfde probleem,niet zwanger worden, en dan na een lange tijd eindelijk zwanger en dan miskramen.
Ik ben 3 keer zwanger geweest en 3 miskramen.
Chromosomen onderzoek uitslag krijg ik over 4   weken, en moet volgende week nog een bloedstollingsonderzoek doen, uitslag daarvan duurt 2 weken.
Ik heb deze week een afspraak in het AMC in Amsterdam. Daar is men bezig met een onderzoek, ALIFE onderzoek naar meerdere miskramen.
Ik heb mensen gesproken die daar aan mee hebben gedaan.
Dan krijg je ascal, een soort bloedverdunner.
Als er niets uit het chromosomen onderzoek komt, dan hoop ik dat te krijgen.

Als ik iets meer weet horen jullie het.

groeten K.

Herhaalde miskraam spreekuren

De spreekuren worden gehouden door Dr. M. Goddijn (CVV) en drs. S. Kaandorp (polikliniek gynaecologie). Op de spreekuren kunnen paren met tenminste twee bewezen miskramen zich melden. Allereerst zal een vraaggesprek plaatsvinden. Vervolgens wordt bekeken welk aanvullend onderzoek zinvol is om te verrichten om de oorzaak van de herhaalde miskramen op te sporen. Dit onderzoek betreft o.a. chromosoomonderzoek bij man en vrouw (bloedonderzoek), echo onderzoek van de baarmoeder en diverse bepalingen in het bloed bij de vrouw (bijv antifosfolipide antistoffen).
Na een periode van -meestal- 8 weken zijn alle uitslagen bekend en worden evt. consequenties in een volgende zwangerschap besproken. Tot die tijd geldt het advies om niet opnieuw zwanger te raken. Indien geen oorzaak van de miskramen is gevonden, zal een prognose worden berekend (de schatting van de kans dat een volgende zwangerschap in een doorgaande zwangerschap resulteert). Waar nodig, bijv voor het verwerken van de eerdere miskramen en ook bij het maken van keuzen voor de toekomst, kan maatschappelijk werkster mw. M.Visser ondersteuning bieden.

In het AMC is expertise aanwezig op het gebied van herhaalde miskramen obv chromosoomafwijkingen en stollingsafwijkingen. Patiëntenzorg en wetenschappelijk onderzoek vinden plaats in nauwe samenwerking met de afdelingen Klinische Genetica en Vasculaire Geneeskunde. Tevens wordt aandacht besteed aan de patiëntengroep waarbij geen verklaring voor de herhaalde miskraam is gevonden.
Het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van herhaalde miskramen betreft momenteel de Alife studie, genetisch onderzoek van miskraamweefsel en onderzoek naar het   selectief aanbieden van chromosoomonderzoek (hoog risico versus laag risico op dragerschap van een chromosoomafwijking).
Andere wetenschappelijke onderzoeken op deze gebied zijn:
de CONGENO studie   en
de ALERT studie.  

Hallo allemaal,
Nu las ik ergens dat je niet mag proberen zwanger te raken als je zo'n (chromosomen) onderzoek ondergaat! Klopt dat?
Dat zou toch zonde zijn van je tijd?????
Anna

Terug
Bovenaan