Wie heeft er meer glucose moeten prikken? (vrouwen met overgewicht)

Hallo,

Ik ben inmiddels 22 weken en 2 dagen in verwachting en ik ben in totaal 5 kg aangekomen. Ik vind dat zelf zeer netjes aangezien ik de vorige zwangerschap volgens mij al bijna 10 kg was aangekomen rond deze tijd.

Helaas ben ik deze zwangerschap zwaarder begonnen. Nu moet ik van mijn verloskundige glucose laten prikken (laten testen op suiker) vanwege mijn gewicht. Hebben meer van jullie dat moeten doen en wat was jullie ervaring daarmee?

Groetjes, Tyra
 
Hoi Tyra,

Het lijkt mij alleen maar goed dat de vk dit laat testen bij je. Ik loop bij de gyn. en ben bij vorige zwangerschappen al bekend geworden met zwangerschapsuiker. Toen was een dieet voldoende en de kinderen (2 zwangerschappen) zijn gezond geboren en met mooie gewichten, 3000 en 3100. Nu bij de derde zwangerschap moet ik insuline spuiten. Het is ondekt bij ongeveer 28 wk zwangerschap. Ik zag op mijn werk het beeldscherm van de comp. een beetje dubbel en voelde me duizelig. Toen is het snel gegaan, eerst dieet geprobeerd en daarna dus de insuline. Met de kleine gaat het goed, wordt alleen iets eerder gehaald. Met 38,1 wk ga ik ingeleid worden.
Ik ben deze zwangerschap nog niets aangekomen, maar zit nu 4,5 kg onder mijn gewicht. In het begin wel 2 kg aangekomen, daarna alleen maar afgevallen en de laatste week weer 1 kg aangekomen. Dus gewicht zegt niet veel.
Gewoon laten testen dus, ze kunnen er beter eerder bij zijn. Het kost je wel aardig wat zelfdiscipline zo'n dieet, maar dat is beter dan een ongezond kind toch?
Na mijn bevalling wordt de kleine wel direct nagekeken door een kinderarts. Ik hoop dat, dat dan allemaal ook goed blijkt te zijn. Nog 16 dagen en dan is het bij mij zover.
Onder het kopje suikerziekte schrijven rebbeca en ik ook veel over onze zwangerschapsuiker, dus als je meer wilt weten kun je daar altijd even meelezen. Als je vragen hebt mag je die ook gerust stellen daar hoor. Ik hoop dat je me een beetje op de hoogte houd en hoop uiteraard dat het bij jou alleen bij testen blijft.

Groetjes,
Sandra (35,6 wk)

 
Hoi.
Ik heb ook met 28 weken suiker moeten laten prikken puur vanwege mijn overgewicht want verder was er geen aanleiding toe alles was perfect.
Ik zag er wel tegenop ,maar het stelt echt niks voor alleen als je een dagcurve moet doen moet je drie keer naar het bloedlab op een dag.
Ze prikken s'morgens nuchter met de naald en daarna kun je gewoon eten en prikken ze in je vingeertop, wat alleen pijnlijk is als ze door een zenuwtje gaan(zoals bij mij de tweede keer).
Mijn suiker was gelukkig perfect (4,6) alle keren, dus dat scheelde weer.
Ik hoop dat het bij jou ook goed zit en maak je niet al te druk het komt wel goed.
Groetjes TIna
 
Hoi Tyra,

Ook ik heb al een aantal dagcurves moeten prikken. Een keer met 20 weken en een keer met 30 weken. Beide keren waren ze goed maar ze doen het preventief ivm mijn overgewicht. Bij ons krijg je op het prikcentrum (in het ziekenhuis) spullen mee om zelf te prikken 1 keer nuchter en daarna iedere keer een uur na het eten. En dan de volgende ochtend inleveren. Ik vind het wel fijn dat ze op dit soort dingen extra controleren. Ook heb ik met 30 weken een extra groeiecho gehad en krijg ik met 35 weken een extra echo voor de ligging van ons kindje (heb dus in totaal 4 echo's 10, 20, 30 en 35 weken) dit ook ivm met mijn overgewicht.

Groetjes Babette
32 weken 3 dagen
 
hoi hoi
ik heb er nog geen ervaring mee ik ben pas 8 weken zwanger
maar heb wel last van overgewicht *sjugt*
ikhoor het danwel denk ik tegen die tijd as ik op controle ga
ik weet niet of het te maken heeft ook of er suikerziektes in de familie zit
heb je dan verhoogd kans op zwangerschaps-suiker?
ik let nu wel op mijn eten (A) doe ik dat nie dan wor ik misselijk!!

veel liefs Debbert
8 wk
 
Hoi Tyra ,Ik had al gereageerd op mijn zwangerschap suiker weet niet of je dat al had gelezen .Ik ben 20 kilo gegroeid in deze zwangerschap ben nog nooit zo zwaar geweest in mijn andere zwangerschap en daar had ik toch ook last van suiker.Het prikken van glucose is niet zo erg het drankje wat je krijgt is veel erger ik weet niet of jij dat ook krijgt .Ik heb van al mijn kinderen al zwangerschap suiker maar ik heb het nog niet eerder zoals nu gehad dat ik moet spuiten en dat vind ik het minste heb zo,n hekel aan naalden maar het moet wel he het gaat ook om het kind en dat is het belangrijkste .Ik wens je heel veel succes met glucose prikken groetjes rebbeca
 
Hallo dames,

Wat leuk dat jullie hebben gereageerd! Vandaag moest ik dus 2x prikken. 1x op lege maag (een buisje) en 1x 2 uurtjes later na het eten (een prik in de vinger). Voor prikken heb ik nooit angst en het is dit keer ook weer goed gegaan.

Bij de prik in mijn vinger kreeg ik meteen de uitslag en dat was 4,4, dat was goed als ik het goed heb begrepen. Nu moet ik alleen de uitslag van het buisje krijgen wat ze hebben geprikt. Weet niet precies wat ze daarmee gaan controleren maar ja, heeft in elk geval met glucose te maken.

Ik vind het leuk om jullie ervaringen te lezen, dat doet me toch wel goed. Ik maak me wel zorgen omdat ik van mezelf overgewicht heb en dan ben ik nu ook nog eens zwanger..maar ik eet gezond (en niet eens zoveel want ik heb bijna geen trek). Zoetigheid en vettigheid laat ik grotendeels achterwege (soms lust ik natuurlijk wel wat). Ik drink ook geen frisdrank, meer water en soms wat sap en 1x per dag een glas melk.

Nou ik laat jullie weten als ik de uitslag verder binnenheb en blijf jullie ervaringen natuurlijk ook in de gaten houden.

Groetjes, Tyra
 
Hoi Tyr.
Als het goed is krijg je de uitslag de volgende keer bij de vk en anders kun je het aan je vk vragen de volgende keer.
Bij mij hadden ze door een vrbouwing in de praktijk de uitslagern niet bij de hand en omdat ik me toch zorgen maakte ook al was ik niet gebeld dat er iets was heb ik het de keer daarna maar gevraagd en toen konden ze ze niet vinden en hebben ze voor me naar het bloedlab gebeld om het na te vragen. 4,4 is erg goed zelfs. Ik heb sinds ik zwanger ben ook neit meer zo de behoefte aan iets anders als water en voel me af en toe net een waterballon.
Ik ben nu met 35 weken eindelijk een beetje buik aan het krijgen maar denk dat ik na de bevalling wel een nieuwe garderobe nodig heb en dan wel een maatje (of meer) kleiner. Let er wel op dat je niet teveel afvalt want dat is weer niet goed voor de baby, maar als je gewoon normaal eet (en af en toe wat snoepen mag best) en je valt af is dat helemaal niet erg. Ik maakte me daar best wel druk om al die tijd, maar na meerdere geruststellingen van de vk en nu die groei van mijn buik ben ik er wel wat rustiger onder.
Groetjes Tina
 
Terug
Bovenaan