wie heeft ervaring met voedselallergie en helpt me daarmee?

Hoi hallo,

Jochem is nu bijna 6 maanden en ik ben sinds een maand bezig met fruit
en een beetje groente. Maar...m'n enthousiasme is al flink getemperd
want hij heeft erge last van eczeem, rode vlekken in z'n gezicht en
slijm in de ontlasting. Ik hoop dan ook reacties te krijgen over hoe
jullie omgaan met allergie en wat je er tegen gedaan hebt. Misschien is
m'n verhaal een beetje lang maar ik ben er al best een lange tijd mee
aan het rommelen. Komt-ie:

Ik ben zo begonnen: appel, peer, banaan, abrikoos, perzik. En diksap.
Hij kreeg last van eczeem in knieholtes en elleboog. Sinds een week ben
ik dus gestopt met fruit omdat ik dacht dat het daar vandaan kwam.

Daarnaast heeft hij ook heel soms allemaal rode vlekken rond z'n mond.
Herkent iemand dit als zijnde eczeem bij yoghurt en kwark? Ik denk
namelijk dat ik die link leggen kan.

Nu ben ik sinds dinsdag bezig met bloemkool en wortels. Hij krijgt
water en een rijstewafeltje en een beetje kv met rijstebloem. Verder 4x
bv. Vandaag had hij 4 poepbroeken die heel slijmerig waren. Hoe komt
dit nou weer? Heeft iemand ervaring met slijm en rijstebloem? Of komt
het door de kv die nieuw is? Of door de groente? Of zitten er gluten in
rijstebloem en reageert hij daar op?

M'n omgeving vind me erg overdreven en vinden dat ik niet overal op
moet letten. Maar ik neem het liever serieus en wil goed uitzoeken hoe
en waarvoor hij allergisch is. Wat ook opvalt is dat hij enorm veel
slaapt sinds ik hem geen fruit meer geef. Of is dit toeval sinds
dinsdag?

Help me a.u.b. want soms weet ik echt niet meer waar ik moet beginnen
en wat ik geven kan en wat niet. Jochem lust alles heel graag maar ik
durf niet met brood te beginnen want misschien reageert hij daar ook
wel op? Misschien is het zo iets overzichtelijker:

- fruit - eczeem in elleboog en knieholten   - iemand ervaring daarmee?

- kwark en yoghurt - slijm tijdens eten in mond en daarna slijm in ontlasting? Of komt dit door groente / rijstebloem of kv?

- extra veel slapen sinds ik fruit weglaat

- rode vlekken in gezicht rond mond. Door yoghurt?



Help me!

Marijke

 
Hoi Marijke,

gelukkig zelf geen last met mijn kleine maar mijn zussen wel. Ik weet dat er een een koemelkallergie heeft en geloof nog het een en ander. Bij de ander weet ik dat als hij mayonaise eet dat hij dan ook rode vlekken op zijn mond krijgt. Dit komt omdat hij nog klein is en de mayo dus ook  zijn rond zijn mond komt(eten gaat nog niet helemaal perfect). Dus er zit iets in waar hij op reageert. Het   kan dus heel goed dat jou kleine ook reageert op de yogurt.

Je hebt hier misschien weinig aan want ik kan je verder niet veel ervaringsadvies geven. Het is denk ik wel goed dat je gestopt bent even met alle bijvoeding. Misschien kan je elke week iets nieuws een hele week geven. Dan zie je of hij erop reageert. En als dat zo is dan kan je dat natuurlijk achterwege laten.

Zelf wil ik mijn kleine geen koemelkprodukten gaan geven. Ik vind het wel nodig dat hij iets vervangend krijg maar ik heb geleerd dat koemelk voor de kaffjes is en niet voor mensen. Geen enkel dier drinkt op volwassen leeftijd nog melk alleen wij mensen wel. Maar dit even terzijde. ( als je denkt wat ga je dan geven?? Je kan geitenmelk of geiten yogurt geven dit is veel zachter voor de darmen te verteren of soja produkten)   Misschien reageert de kleine daar niet op. Maar ik weet niet of hij dat al mag vanaf 6 mnd. Ik geeft mijn kleine voorlopig alleen nog maar opvolgmelk( is ook 6 mnd) en nog geen yogurt of iets dergelijks. Vind ik zelf nog niet nodig en hij heeft er ook nog geen behoefte aan.

Afijn sorry toch nog een heel verhaal geworden maar hopelijk heb je er iets aan.

Groet
 
Beste Marijke,
Je kent me vast nog wel, ik ben sinds 6 maanden de moeder van Sjoerd, die in het begin heel veel huilde, nauwelijks sliep en wellicht een koemelkallergie had.... Nou, ondertussen is er het een en ander veranderd, zo ver als wij kunnen nagaan heeft hij geen voedselallergieen, maar hij heeft wel behoorlijk last van eczeem... helaas...

Wij zijn,  door het testen van verschillende koemelkvrije dieeten er achter gekomen dat Sjoerd hoogst waarschijnlijk geen koemelkallergie heeft... Hij werd door de dieeten niet rustiger, het eczeem ging niet weg... Dus toen we dat min of meer hadden uitgesloten zijn we ook voorzichtig begonnen met fruit en groenten... Hij vindt het allemaal heerlijk maar hij slaapt er nog steeds niet beter door (overdag) en ook het eczeem is en blijft er...
Wij zijn ondertussen meerdere malen in het ziekenhuis geweest voor dit eczeem, en dit is wat de kinderarts, dermatoloog mij vertelde..."Een échte koemelkallergie komt maar bij 1-5% van de kinderen voor en daarbij wanneer er sprake is van eczeem heeft dit in 10-15% van de gevallen te maken met voeding"... Bij Sjoerd is het dus waarschijnlijk dat hij aanleg heeft voor eczeem, constitutioneel eczeem,  het blijkt ook wel in de familie te zitten maar ik had hier dus nog nooit van gehoord.... Waardoor hij eczeem heeft, dus waar hij op reageert blijft gissen.... We moeten eigenlijk gewoon hopen dat hij er "overheen groeit" en tot die tijd gebruiken wij toch regelmatig hormoonzalf om het eczeem onder controle te houden... Maw. wij geven Sjoerd gewoon fruit en groente en hij geniet er duidelijk van... Ik heb ook gedacht, oh jee, ligt het aan de peer of aan de banaan, maar  dan kun je je kind niets meer geven....  Als jij echt het idee hebt dat jou kindje allergisch reageert op voeding, kun je bij je huisarts een doorverwijzing vragen voor het Allergiecentrum van het UMC in Utrecht. Dit is een allergiecentrum speciaal gericht op voedselallergieen bij kinderen/baby's. Ze doen hier bloedtesten, huidtesten, heel uitgebreid zodat je een goed beeld kunt krijgen van de allergien van je kindje. Toevallig  is een kennis van mij daar geweest met haar kindje en dat bleek dus inderdaad voor heel veel dingen allergisch.. Zij moeten dus ook steeds heel voorzichtig iets nieuws introduceren.. Kijk eens op www.kindereczeem.nl en www.kinderallergologie.nl hier vind je heel veel info over eczeem en over het allergiecentrum in utrecht.... Heel veel sterkte en mocht je een keer rechtstreeks willen mailen, dan kun je mailen naar frankavandenboomen@hotmail.com

liefs franka
 
Hoi,
Ons dochtertje had heel wat allergieen. Ze kreeg bv en alles wat ik at had zij last van.
soja, vis, schelp en schaaldieren, ei, melk, noten, zaden en pitten. Alles moest ik weg laten uit mijn voeding en tot onze vreugde ging de eczeem weg en de ontlasting werd beter (had verstopping)

Ik heb ruim 14 maanden al deze producten geweerd uit mijn voeding en nu is ons meisje ruim 20 maanden en er overheen gegroeid.

Wat jij beschrijft lijkt op contact eczeem. Als ons meisje iets eet wat ze niet verdraagt dan krijgt ze ook uitslag om de mond maar dit trekt binen het uur weg.

Wat je kan proberen is om 1 product per week te introduceren. Beginnend bij iets van groente (dat geeft de minste kans op een reactie) en dit gewoon een week lang geven en kijken hoe het huidje reageert soms moeten ze het even leren verdragen.
Beginnend met een klein hapje en dat opvoerend alsje geen reactie ziet.

Zo kan je iedere week wat nieuws proberen. Je kan het ook in drie dagen doen net waar je je prettig bij voelt.

Ik zou voorlopig yogurt enz even achter wegen laten.
Omdat dit wel erg veel in 1x is. En vooral maar 1 ding tegelijk proberen anders kom je er nooit achter waar iets van is.

groetjes en succes
 
't is zo maar een ideetje hoor,
maar zou het kunnen zijn dat je zoontje bezig is met tandjes krijgen?
toen mijn zoon daar mee begon, sliep hij ook meer dan anders en had hij ook erg veel slijm bij het eten en in z'n ontlasting zaten ook allemaal slijmdraden.
dus mischien is dat een verklaring voor het slijm.
verder heb ik helemaal geen ervaring met exceem ofzo, dus daar kan ik je geen tips ofzo over geven.
succes!
 
Hallo
Ook Niels heeft ecxeem maar dit komt niet door de voeding maar is aangeboren.  (zijn vader heeft  constitioneel exceem)  Omdat ik een borstoperatie heb gehad was de kans nihil dat ik bv zou kunnen geven en daarom zijn wij direct al begonnen met een combinatie van bv en hypoallergene  flesvoeding. Binnen enkele weken had Niels uitslag op zijn rug en zijn we overgegaan naar pepti, voeding tegen koemelkallergie en de bv,die er toch een beetje was,ben ik direct gestopt.  Omdat ik niet wilde riskeren dat dezelfde uitslag weer terug kwam gebruik ik tot op heden (hij is nu bijna 10 mnd) nog steeds deze voeding. Door het cb ben ik doorverwezen naar de dietiste. Niels kreeg ook pas bijvoeding vanaf  6 maanden en dit is stapsgewijs geintroduceerd. 5 dagen aaneengesloten kreeg hij dezelfde groente, elke dag een beetje meer beginnend met een halve eetlepel oplopend tot 3 eetlepels.
Pas bij 7 maanden kreeg hij zijn eerste fruithapje en ook het fruit hebben we zo geintroduceerd.  Vanaf 8 maanden kreeg hij aardappel en rijst bij zijn groente en vanaf  9 maanden brood en vlees bij zijn warme eten.  Het klinkt misschien allemaal wat omslachtig maar ik ben ontzettend blij dat we het zo gedaan hebben.  Ik doe dus ook niets uit potjes, maak alles zelf. Het gaat hartstikke goed en Niels smult zonder problemen.
Ik zou zeker de melkproducten voorlopig zeker weglaten en gewoon produkten een voor een gaan testen. Je kindje komt echt nog niets tekort aan voedingstoffen, ze groeien vrnl van de borst-of flesvoeding.

Wb het exceem dit staat bij Niels los van zijn voeding. Ik smeer elke dag 2 maal de plekjes in met vaseline lanette (te koop bij apotheek) en hiermee kunnen we het aardig onder controle houden. In overleg met de huisarts hebben we  besloten om het zo te doen want in de toekomst kan het  natuurlijk verergeren en dan zullen we andere zalfjes nodig gaan hebben. En natuurlijk niet te veel in bad, dit is beter voor de huid!  
Wat ik je nog wil meegeven is dat je de omgeving moet laten voor wat het is.()
Het is jouw kindje en je weet zelf wat het beste voor hem is. Hij is nog zo klein en afhankelijk van jou (jullie)  liefde en zorgen.    
Ik wens je heel veel succes!
Groetjes Jeanette
 
Meiden, ik ben erg blij met al jullie reacties. Goede tips, steun, geweldig.

Inmiddels ben ik even gestopt met alle bijvoeding. Alleen het probleem
is dat ik langzaam de bv afbouw en de flesvoeding opbouw. Vandaag heeft
hij dus duidelijk meer eczeem dan afgelopen dagen. Dus eczeem en
fruit...daar twijfel ik over. Toch koemelkallergie? Inmiddels heb ik
het cb gesproken en die zegt eerst door te gaan met groente en
opvolgmelk om te kijken hoe hij daar op reageert. Niet goed dus.
Waarschijnlijk ga ik dan maar over op de pepti. Koemelkallergie,
helemaal niet leuk zou dat zijn. Hoe streng moet je zijn, volgens mij
zit echt overal koemelk in. En uitproberen per voedingsmiddel wil ik
heel graag maar dan moet eerst het eczeem weg zijn en dat lukt dus maar
niet helaas. Ik ben bang dat ik op zoek moet naar allerlei koemelkvrije
recepten om toch lekker eten en lekkere toetjes voor hem te kunnen
maken. Iemand tips?

groeten en bedankt, marijke

 
Hoi Marijke,

Een koemelkallergie valt heel erg mee hoor er blijft genoeg over wat je kindje wel mag eten en drinken.

Mag ik vragen waarom je wil/gaat stoppen met de bv?

Mijn dochtertje heeft tot haar eerste verjaardag veel niet gemogen.
geen melk en melkprodukten (kaas, gemengt vleeswaren en andere dingen waar het in zat) geen ei, vis schaal, schelpdieren, soja zaden noten en pitten of iets waar dit in verwerkt zit. En ook voor haar was er nog genoeg wat ze wel mocht hebben.

als je vragen hebt stel ze gerust misschien kan ik helpen.

succes ps wees voorzichtig met smeren en vet houden. Vaseline kan goed werken maar ook te veel afsluiten. Zelf gebruikte ik emulsie van vsm tegen eczeem dat smeert heel makkelijk houd de huid soepel en is geheel natuurlijk.
Tegen de jeuk kan je ook een zemelenbadje geven.
En niet te vaak in bad en geen schuim enz gebruiken of zo min mogelijk

succes
 
Terug
Bovenaan