Wie heeft ook een cyste laten verwijderen en is haar eileider kwijtgeraakt? en endometriose?

Zoals de titel al zegt. Ik moet maandag naar het ziekenhuis voor een laparascopie en dan gaan ze een grote cyste (8 cm) weghalen die in mijn eierstok zit. Er is mij verteld dat ik er rekening mee moet houden dat mijn eierstok niet gespaard kan worden.

Wie heeft dit ook gehad en wat is jullie ervaring?

Hoe lang duurde het herstel na de operatie? Op hoe lang moet ik rekenen met thuis zijn? Ik had zelf het idee dat ik wel snel weer aan het werk kon, maar er zijn diverse mensen die denken dat ik toch wat langer uit de running ben.  

Ik ga bijvoorbeeld de 6e onder het mes, zou ik dan de 11e weer "fit" zijn voor een weekend weg?  

Een andere vraag is of iemand hetzelfde gehad heeft en toch zwanger is geworden en was dat dan "natuurlijk" of met behulp van IUI of IVF?
Had je dan ook endometriose erbij (want dat denkt mijn gyn dat ik heb)?

Ik hoor graag jullie ervaringen.    

Groetjes, Esk (ronde 23)

Dag Esk,

Hoop dat ik je een beetje kan helpen met mijn uitleg...

Ik heb vorige dinsdag (24maart) een laparascopie gehad omdat de gyn op radiologie gezien had dat mijn eileiders dichtzaten. Hij heeft dat dan besproken met een fertiliteitsarts en voor we over gingen op ivf moest ik dus eerst die kijkoperatie hebben. Nu, de eerste dagen had ik wel pijn in de buik bij het rechtkomen of neerzitten of lachen of hoesten... Heb ook wel last van steken aan de littekentjes zelf. Heb er 1 in de navel en 1 rechtsonder. Heb maandag gebrobeert om te gaan werken maar heb het 3 uurtjes volgehouden en ben dan maar van de pijn terug naar huis moeten gaan! Ben deze week dus ook nog thuis. Had het echt wel onderschat! Neem echt maar je rust hoor!
Heb geen ervaring met het eruit halen van de eileiders of zo maar de mijne zitten potdicht ten gevolge van een infectie die ik in de loop der jaren moet meegemaakt hebben. Kan dus niet meer op natuurlijke wijze zwanger geraken en de gyn zei dat ik precies steriel ben! Op 5mei hebben we een eerste afspraak bij de fertiliteitsarts om dan over te gaan op IVF...
Wanneer is jouw laparascopie?

Veel liefs en succes,
San XxX

Hai San,
Fijn dat je reageert. Ik ga maandag onder het mes, dus dat is al snel. Ik heb me er al op voorbereid dat het misschien ook wel 's tegen kan zitten en dat ik dan een week uit de running ben. Ik hoop dat het allemaal meevalt, maar er zit niets anders op dan te wachten hoe het gaat. Ben wel een beetje zenuwachtig hoor.
Begrijp ik het goed dat ze bij jou niets weggehaald hebben? Maar het nieuws was voor jullie dus ook niet geweldig. Zowiezo IVF dan. Veel succes bij de fertiliteitsarts!
Groetjes en bedankt voor je reactie!
Esk

Hey Esk,

Bij mij hebben ze inderdaad niks weggehaald maar gezien dat de eileiders volledig dichtzitten. Kan inderdaad enkel nog zwanger geraken via ivf... Heb nochthans al 2 kindjes waarvan ik bij beiden in de eerste ronde zwanger was! Wat een infectie niet teweeg kan brengen hé?!
Denk dat het inderdaad veilig is om je voor te houden dat je toch zeker een weekje uit de running zal zijn. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de job die je uitvoert! Of je kan zitten of steeds moet rondlopen... Ook je kleren irriteren een beetje op de plaatsen waar de draadjes zitten en een navel is precies heel gevoelig, ook voor ontstekingen zei de gyn.
Voor de operatie zelf moet je geen schrik hebben meis, je bent onder volledige verdoving en de pijn erna valt heus wel mee als je je rustig houdt en lekker op de sofa blijft liggen! Laat je maar eens bedienen, hihi...
Gaan ze bij jou een eileider wegnemen of weet je het nog niet zeker? Maar dan kan je ook nog op natuurlijke wijze zwanger geraken hé?
Ik wens je alvast veel succes,

Liefs San XxX

Hai Esk,

Ik heb vorig jaar een cyste van 5 cm weggehaald en ik mocht toen van de arts 2 weken niet werken. Ik had 3 gaatjes in mijn buik. De operatie viel opzich erg mee en de wondjes ook. Ik heb die weken   ook rustig aan gedaan ( ook met tillen en dragen enz) en ik had dat ook wel nodig.Pijn valt reuze mee. Heb dus ook geen ervaring met verwijderen met eierstok maar ik neem aan dat je dan zeker niet gelijk mag werken.

Succes.

Gr.Debby

Hoi Esk,

Las je verhaal en dacht moet even reageren.
Ik ben ik 2004 geopereerd vanwege endometriose, mijn linker eierstok is verwijderd, er zat een cyste van 8 cm, de eierstok was niet meer te redden.
Ik heb toch wel een paar weken nodig gehad voordat ik weer op de been was.
Nog geen jaar later ben ik weer geopereerd vanwege een cyste aan mijn rechter eierstok.
De eierstok was behouden gebleven en ik was zo weer op de been.

Na een rust periode zijn wij februari 2006 begonnen met onderzoeken of een eventuele zwangerschap nog mogelijk was, had immers nog 1 eierstok.
Ik werd doorverwezen naar het UMC in Utrecht en daar heb ik 4 IUI behandelingen ondergaan die niet tot een zwangerschap hebben geleid.

Daarna heb ik 1 IVF behanding gehad (september 2007), het bleek dat mijn eitjes van hele slechte kwaliteit waren. Omdat wij inmiddels al ruim 9 jaar bezig waren met zwanger worden hebben ze toch de verdere behandeling doorgezet.
Er waren 2 embryo's ontstaan die net goed genoeg waren om terug geplaatst te kunnen worden.
Omdat de kans heel klein was dat het allemaal zou gaan lukken hebben ze alle twee de embryo's terug geplaatst.

Ik ben op 2 mei 2008 bevallen van een gezonde tweeling (Thomas en Sophie) , tja de zwangerschap was verschrikkelijk, maar wat we er voor terug hebben gekregen....
Er zitten nu twee heerlijke kindjes bij ons aan tafel te eten en we genieten nu elke dag.
Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, de wonderen zijn de wereld nog niet uit hoor!
Wens je veel sterkte en succes met alles.

Veel liefs Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

Creatries en alle anderen, hartstikke bedankt voor jullie verhaal. Dat geeft de burger moed.

Inmiddels onder het mes geweest en ik heb m'n eierstok nog! Ben heel blij. Het herstel duurt wat langer (auch), want de narcose is toch wat zwaarder gevallen (kon niet bijkomen), maar al met al ben ik op de herstellende weg. Ik voel me nog rot. Wil nog veel liggen, maar de pijn wordt al minder. Er zijn 2 cystes weggehaald, waarvan 1 chocoladecyste. Wat het betekent is ons nog niet geheel duidelijk, maar binnenkort zullen we het wel vragen aan de dokter. Alles is een beetje langs me heengegaan de afgelopen dagen.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Esk

Hey Esk,

Super dat ze je eierstok hebben kunnen sparen! Volgende week zal je je wel al een heel stuk beter voelen!  Rust maar voldoende meid!

Veel liefs
San XxX

Terug
Bovenaan