Wie helpt me realistisch te worden? Wachten op NOD

Hi June,
Wij hebben elkaar volgens mij al keer eerder gesproken. Ik heb in november een miskraam gehad, even twee maandjes rust gepakt en nu proberen we het weer. Ik moet zeggen, ik ben er heel relaxt onder, maar merk ook dat je lichaam allerlei signalen kan geven waar niets van klopt. Het kan ook dat je er gewoon teveel mee bezig bent, dat is absoluut niet goed hoor! Ik begrijp het, maar ik ben ook van mening dat wij vrouwen onzelf zwanger kunnen praten, waardoor de die signalen krijgt. Ik weet niet hoe jouw partner hierin staat, maar ik hoop dat er niet teveel druk word gelegd. Die mannen hebben het ook niet makkelijk :) Laat ‘t lekker los, stress is ook niet goed! 
Ik hoop voor jullie dat t gauw raak is!
Liefs Angela

Wat betreft die chillpil: ontspannen zijn is sowieso een stuk beter voor het lichaam. 
Met dingen voelen is niks mis, maar een hyperfocus op je lijf mét bij behorende interpretaties en scenario's kan wel echt stress opleveren (lees cortisol). Doordat je steeds focust op je lijf kom je in de 'aan' stand waardoor je steeds een verhoogde productie van cortisol in je lichaam vrij maakt. En voor de aanmaak van cortisol is progesteron nodig. En alle progesteron die naar cortisol gaat kan niet naar de innesteling en ontwikkeling van het vruchtje.
Dus reden genoeg voor ontspanning. Maar hoe dan? 
Ik leerde vorig jaar met een mindfulness cursus (ivm burn out) hoe ik lichamelijke sensaties kan opmerken maar ze puur en alleen te zien als wat ze zijn: lichamelijke sensaties. Alles wat daarna komt is wat je brein er van maakt; zou het dit? Zou het zus? Zou het zo? Maar voor mij hielp het om alleen de aandacht op te laten rusten en te erkennen dat het er is. 
En dat helpt me nu (ronde 2) om relaxter met die NOD om te gaan. Als het komt, dan komt het wel. En als je gezond leeft en goed relaxt dan komt het wel. Of niet. Maar je bent al zwanger geweest dus dat is het beste signaal dat je kon krijgen; jullie zijn samen vruchtbaar. Hou je vertrouwen en probeer lekker te ontspannen en genieten van de tijd dat je nog een kaasje kan eten en een wijntje kan drinken (met mate haha) 

Wat een fijne toevoeging lotjelotje. Zeker dat stuk over cortisol en progesteron, dat gaat mij in ieder geval helpen heb ik het idee! 

Bedankt voor jullie reacties! En zeker een waardevolle toevoeging! 
Dat terzijde... Ik heb vandaag getest en jawel, ik zie een streep! Heel licht nog maar, maar hij staat er! 

Gefeliciteerd JuneM! Hier vanmorgen ook een positieve test : )

Terug
Bovenaan