wie is er bekent met zwangerschapsdiabetes???

Ik ben inmiddels bijna 30 weken zwanger en heb afgelopen week een echo gehad waarop te zien was dat de baby aan de bovenkant van de groeicurve zat, en dat voornamelijk het buikje voorlipe op groei, een aantal weken...
Nu moet ik as donderdag bloed laten prikken ter controle op zwangerschapsdiabetes, en ik maak me toch wel een beetje zorgen....
Ik kom namelijk de afgelopen weken bijna een kilo per week aan......

Is dit voor iemand herkenbaar?
Heeft er iemand zw. diabtetes? en hoe werkt dat dan?

hoor graag van jullie meiden!!

x romaty

Mijn 2de dochter werd erug groot geboren, en had iets met haar suikerspiegel, ze moest ieder uur geprikt worden en we moesten in het ziekenhuis blijven zolang dat niet goed was.
Mijn vk heeft nooit erkent dat ik suiker gehad zou hebben, ze heeft dit nooit getest en heeft tot het einde volgehouden dat ik een kleine baby zou krijgen. Je wilt niet weten wat voor enorme buik ik had, mensen hadden echt medelijden met me (ik ben maar 1,57 met normaal postuur) Iedereen dacht dat ik een meerling kreeg.
Uiteindelijk is mijn dochter met 4040 gram geboren, terwijl mijn eerste dochter 2930 gram was.
Ik heb weinig vertrouwen in mijn vk. Maar omdat ik veel bloedingen heb gehad in deze zwangerschap ben ik even over gegaan naar een gyn, die vertelde al dat de baby nu al aan de grote kan is (ben morgen 25 weken). Hij is wel alert en heeft me bloed laten prikken op glucose en hb.
Woensdag moet ik voor het eerst weer terug naar mijn vk. Ik hoop dat de uitslag dan bij haar bekend is.
Ik heb met mijn gyn meteen een afspraak gemaakt voro een groeiecho met 34 weken. Ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben en mijn vk neemt me niet serieus.
Ze gooit het erop dat ik nu en de vorige keer zwanger ben van een andere partner. Mijn ex was veel groter dan mijn huidige vriend. Wij zijn beide normale tot kleine babies geweest.

Wees blij dat je vk er alert op is, kan een hoop elende bespaard blijven.   Mijn laatste dochter werd helemaal paars en blauw geboren, misschien toch wat benauwd gehad met de geboorte, ik vraag me nog steeds af dat het allemaal gepast heeft.......
Ik wil nu ook zeker weer in het ziekenhuis bevallen, voro het geval het dit keer niet gaat passen.

Wanneer krijg je de uitslag van je bloed?

Liefs, Ris

hi Romaty,

Ik heb 3 kinderen van 4 jaar, 3 jaar en 11 weken en bij de laatste zwangerschap heb ik zw diabetes gekregen. Vanaf 34 weken zwangerschap had ik verschijnselen als 1,5 kilo per week aankomen, heel veel vruchtwater een groot kind. Verder was ik soms duizelig en draaierig.
Ik heb een dieet gekregen voor de laatste 6 weken van mijn zwangerschap om de bloedwaardes onder controle te krijgen. Je mag dan eigenlijk alles wel eten, maar goed verdeeld over de dag, dus niet teveel in 1 keer.
Mijn dochter is geboren op 39w1d en woog 4510 gram. En dat de vk niet zo alert is herken ik wel, bij mijn 2e kindje, kreeg ik een zoon van 5170 gram, terwijl dat  door de vk nooit gezien is. En daarom ben ik bij mijn 3e kindje onder begeleiding van de gyn gekomen. Daar ben ik echt uitstekend begeleid, en in overleg is toen besloten om mijn dochter te gaan halen door een inleiding tussen de 39 en 40e week. Dat is gelukkig nooit nodig geweest, want de bevalling begon spontaan op 39w1d!!! Dus dat was echt fijn, geen inleiding.

Na de bevalling gaat zwangerschapdiabetes vaak spontaan weer weg. Ik heb mijn bloed nog 1 keer laten prikken na 7 weken en toen was het allemaal prima. Zaak is wel om de bijgekomen kilo's af te vallen na de zwangerschap.

nou succes en sterkte met de bloeduitslagen
hopelijk zijn ze goed,

groeten mama van Marijn, Thomas en Veerle

Hoi,

Ik wist niet dat veel vruchtwater met diabetes te maken had. Ik had namelijk ontzettend veel vruchtwater, het spoot eruit de vk was helemaal nat geworden.
En toch volhouden dat het geen suikerbaby was......

Tot nu toe was het vruchtwater normaal bij mij.
Ik ben nogal een snoepert, mag je op zo`n dieet helemaal geen suiker meer eten?

Liefs, Ris

Meiden, bedankt voor jullie reacties!!

@Ris, jeetje meid, wat een verhaal, kan me voorstellen dat je geen vertrouwen meer hebt in je vk, zou ik dus ook niet meer hebben!!
Gelukkig heb je een fijne gyn als achterwacht!!
Maar had je niet eerder nog een greoiecho gewild, bv met 30 weken? Of heeft dat geen zin?
Ik heb trouwens donderdag de test, en wanneer dan de uitslag komt, geen idee??
Veel vruchtwater is trouwens echt een symptoon van zw. diabetes, wel lachen zeg, heel de vk eronder, net goed!!!

@mamamarijn, wow wat een grote kindjes had jij zeg!! Amazing!!! Hoop niet dat het bij mij daarop uitdraaid, pffffff
Wel fijn dat een dergelijk dieet eigenlijk best mee valt, zat namelijk vandaag te bedenken dat ik helemaal geen gekke dingen en hoeveelheden eet, dus wat een dieet dan nog zou kunnen doen, maar goed dan loop ik erg op de zaken vooruit en dat lijkt me ook niet handig toch!!

Maar vind het wel spannend hoor meiden...
Ik zou zo graag weer thuis bevallen, maar met zw diabetes kan je dat al vergeten, en dat zou ik toch wel erg jammer vinden, maar goed, de gezondheid van het kindje staat voorop natuurlijk.....

xx

Hoi allemaal, ben nu   bijna 30 weken zwanger van ons tweede kindje en bij mij is ook zwangerschapssuiker geconstateerd. Vanmiddag voor het eerst naar de diabetesverpleegkundige geweest en zelf leren bloed prikken. Dit moet ik deze week 2 x4 keer doen en dan volgende week met haar overleggen. Vanmiddag was het 6.6 dus dat was keurig. Woensdagmiddag naar de díëtiste en dan zien we wel wat er gaat gebeuren. Heb ook begrepen dat je echt zo min mogelijk suikers tot je moet nemen en je eten wat meer verdelen over de dag. Als zie ik dat met het avondeten niet zo zitten. Maar ja, maar rustig afwachten en volgende week dinsdag krijg ik een groeiecho.
Voor de rest voel ik me prima.

Groetjes en sterkte allemaal,

Patty

Terug
Bovenaan