Wie kan mij helpen... fopspeen-probleem!

A

Anoniem

Guest
Wie o wie heeft er ervaring met het volgende. Mijn zoontje Noah is nu 4 mnd. en heeft sterk behoefte aan een fopspeen. Het probleem is dat die er steeds uitvalt, en ik dus constant dat ding erin zit te pluggen, want hij valt zonder speen niet in slaap. En dit is ´s nachts toch wel een probleem.

We zitten een beetje in een neerwaartse spiraal heb ik het idee. Hij sliep al vrij snel door, dus hij krijgt geen voeding meer, heeft dat ook niet nodig, maar hij begint iedere nacht wel meer dan 10 keer te huilen om die speen. Ik strompel er dus om de haverklap uit om de speen erin te doen, dan gaat hij wel weer even slapen, totdat... de speen er dus weer uit is gevallen en hij het op een brullen zet.

Dit is gewoon geen doen meer, ik ben echt op, het loopt gewoon niet zo lekker meer allemaal. Overdag extra slapen is er niet bij, en ´s nachts ben ik ook degene die er steeds uitmoet (m ´n man is bijna constant aan het werk, dus samen iets meer delen is op dit moment geen optie). Het is steeds maar even dat ik eruit moet, maar ieder uur een keer of drie worden gestoord in je slaap, houd ik niet vol.

Ik heb hem nu een paar keer laten huilen, omdat ik echt slapen moest, maar toen heeft hij drie uur (!) achter elkaar gehuild (gekrijst) (ik werd natuurlijk steeds weer even wakker en dan huilde hij nog)  en dat vind ik echt VRESELIJK.

Ik dacht dat ik inmiddels wel wat ervaring had met m ´n andere  dochters, maar dat zijn duimelotten en Noah is de eerste met een speen. Wie heeft er ervaring hiermee?? Is het een kwestie van doorzetten (laten huilen) zodat hij leert om zonder speen in slaap te vallen???

Ik weet echt niet meer wat ik hier aan moet doen, weet zelf ook wel dat ik door oververmoeidheid nu niet zoveel meer hebben kan. Ik denk soms wel eens dat ik beter een keer per nacht er voor een voeding uit kan, dan dit constante gestoorde slaapritme.

Alvast bedankt!

Line

Hoi Line,
ik weet niet 123 een oplossing voor je, maar misschien heb ik een paar ideetjes die je zou kunnen proberen.
max wilde geen speen én geen duim, maar die sabbelde vanaf dat hij dat kon op zijn knuffelbeest. Het geval stinkt een uur in de wind (gaat drie keer per week in de wasmachine) en is unmiddels ver kapot, maar het helpt max nog steeds bij het in slaap vallen. Ik zou als Liv nu geen speen zou willen, haar een lekker tutteldoekje geven, waar ze op kan sabbelen en als ze dat dan pikt, zou ik er gelijk een paar bijkopen, als reserve.
Verder kun je misschien Noah bij jullie op de kamer laten slapen. Het liefst zo dicht mogelijk bij jou, zodat je er niet elke keer uit   hoeft om die speen in te pluggen.
En wat je hebt gedaan met   hem laten krijsen (maar dat weet je zelf ook) is heel goed, maar ook heel moeilijk om te doen. en omdat het zo moeilijk is, hou je het waarschijnlijk niet vol. Als je daar toch voor kiest, moet je ook met je man afspreken dat jullie er consequent in zijn. Die kleintjes hebbne je zo door hoor. Je zou hem dan eigenlijk ook ergen moeten kunnen laten slapen waar je hem niet kunt horen, dat is voor jezelf wel rustiger....en dan kun je in de loop van de nacht de babyfoon aanzetten en het 's ochtends horen als hij je weer nodig heeft.
Ik wens je veel sterkte!
Liefs,
patricia

hallo,

ik kan je helaas niet helpen, want ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem, ik heb dat ook met mijn dochtertje gehad die hebben we toen 2 nachten laten doorhuilen, ze was toen 7 mnd. en we hebben haar daarna nooit meer gehoord, maar ik kan het nu nog niet over mn hart verkrijgen om  mijn zoontje  door te laten huilen, hij is nu  bijna 5 mnd. maar alle tips zijn welkom, en succes ermee,

groetjes susanne

Hoi,
ik hoor eigenlijk bij het voorjaars2007forum. Daar werd deze vraag ook gesteld en wat daar een goede tip was, was om door de ring van de speen een doekje te doen, zodat de speen iets zwaarder is en niet meer zo snel eruit valt of gespuugd kan worden.
Ik hoop dat je iets vind wat helpt.
Groetjes Veerle

Hoi Line,

Jeetje, wat een ellende...Ik begrijp dat je er doorheen zit. Waarschijnlijk heb je het volgende al wel geprobeerd, maar bij mijn dochter hielp het wel.....Ze had ook flinke zuigbehoefte en kon de speen niet in haar mond houden. Ik heb verschillende spenen geprobeerd, en uiteindelijk bij de AVent speen blijven hangen, deze pikt ze wel, omdat die een kersvorm heeft.  Wat ze in het ziekenhuis bij de kleintjes op Neonatologie doen is een speen van een zuigflesje opstoppen met een doek, en dit dan naast het babytje leggen, tenminste dit heb ik van horen zeggen. Ik heb het geprobeerd, maar mij lukte het niet.....
Succes

Hoi Line,

Leuk weer eens een berichtje van je te lezen. Maar balen dat je zo weinig slaap krijgt met die kleine schat. Mijn twee kindjes zijn beide speentjes gewend. Mijn oudste heeft het zelfs pas onlangs afgeleerd overdag, 's nachts krijgt hij hem nog wel, zucht .... Maite krijgt nu dus geen speen overdag en ze is er aan gewend om hem alleen 's nachts te krijgen.

Maar mijn tips zijn: de speen gebruiken met de dental vorm, valt er minder makkelijk uit. Inderdaad zoals al vermeld, kindje naast je bed, scheelt al een hoop gesjouw. Maar is voor je gevoel misschien terug naar af.

Het kan ook zijn dat Noah in z'n groeisprong rond de 19 weken zit. En die kan lang duren, tot wel 5 weken, zucht... Maite mijn meiske zit er nl. ook net midden in. Ze sliep met een week of 6 al door tot 's ochtends, maar daar is nu helaas al 2 wkn. geen sprake meer van. Ze wil weer een nachtvoeding, drinkt slecht, slaapt slecht, is huilerig, wil veel meer aandacht etc. En dat terwijl ze altijd een modelbaby is. Dus dat is even wennen.

maar voor wat betreft Noah, ik zou hem niet laten huilen. Ik geloof er in dat je kinderen dan schaad in hun vertrouwen in de wereld, en in hun latere zelfvertrouwen. Maar dat is zeer persoonlijk. Verder zou ik proberen om het tutje er niet steeds in terug te duwen. Op zich is de zuigbehoefte na een tijdje gestild en spugen ze het tutje uit. Maar als ze dan een beetje wakker worden (babies hebben een slaapritme van 50 min. slapen, beetje wakker worden en hopelijk weer verder slapen). Wat je zou kunnen proberen is hem 'gewoon ' troosten met aandacht, bij je in bed nemen, knuffelen. Als Maite van slag is, zoals ze dat nu met deze groeisprong heel erg is, dan neem ik haar geregeld bij me in bed en laat haar een poosje tegen me aan slapen, die lichamelijke aandacht geeft haar rust en daarna kan ze vaak weer een poosje alleen slapen.

het is een heeeel lang verhaal geworden. Maar ik probeer je op deze manier een beetje een hart onder de riem te steken. Ik heb het met je te doen, al dat werk in je eentje.

Heel veel sterkte en tot snel weer op het forum!

groetjes, carmen

Dank jullie wel voor jullie snelle reakties!

Ik ga vlg week eens wat andere soorten fopspenen kopen en uitproberen, misschien dat dat wat helpt. En de tip van het tutdoekje om op te sabbelen  ga ik ook zeker proberen, misschien kan hij zich daar ook even wat langer zoet mee houden ´s nachts! Een doek door de ring vd speen durf ik niet zo goed, ben dan bang dat het teveel zijn neusje (en mond) bedekt. En inderdaad, ook die tip dat het gewoon weer een groeisprong kan zijn, klinkt me niet helemaal gek in de oren, dat zou namelijk ook best kunnen zijn en al die dingen helpen dan niet ten goede.

Hem weer bij ons op de kamer leggen, voelt inderdaad weer een beetje als terug bij af. Het zou een stuk makkelijker zijn, maar m ´n man wil dat absoluut niet meer, zo komen we allebei niet goed aan onze slaap toe, en één zombie hier in huis is voldoende lijkt me.

Hem laten huilen vind ik echt heel naar, ik sta daar ook niet zo achter, denk ook dat het beter is voor het zelfvertrouwen van kinderen als je er altijd voor ze bent (hoewel ze ook zelf moeten ontdekken dat de wereld niet vergaat als je even niet meteen reageert... dat zijn dus altijd lastige dilemma ´s). Ik neem hem nooit uit bed ´s nachts, probeer hem wel te sussen, aaien over z ´n bolletje, maar ook niet  tegen hem te praten. Ik praat pas tegen hem als het ochtend is, zodat hij goed weet dat de nacht er is om te slapen (ik weet dat althans, nu hij nog). Ik ben bang dat hij eraan went dat ik hem bij me in bed neem als hij huilt en dat hij dan nooit leert om zelf in slaap te vallen, dat ik dan in die vicieuze cirkel terecht kom. De verleiding is soms wel groot, maar ik vind zelf, verstandelijk gezien, dat ik daar niet aan moet beginnen, want ik heb al m ´n energie overdag al nodig. Hoe heb jij dat afgebouwd Carmen, ging dat zonder problemen?

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reakties. Ik ben benieuwd of er nog meer tips komen, alles is welkom! En of er anderen zijn die ervaringen hebben met het laten doorhuilen ´s nachts op deze leeftijd, leren ze dan toch om door te slapen zonder speen? En hoeveel tenenkrommende nachten duurde dat?

Op naar een nieuwe nacht...

Line

Hoi Line,

Nog even wat meer toelichting op hoe wij 't doen:
Peter slaapt met Maite in 1 kamer, onze slaapkamer, daar ligt ze in een eigen wiegje. Ik slaap in de studeerkamer op 'n matras. Peter kan er beter tegen en werkt minder uren dan ik. Zo 1 of 2 keer in de wk. doe ik de nacht, zodat hij een keertje door kan slapen.

Verder slaapt Maite af en toe een klein stukje van haar slaapjes bij ons in bed. Of om in slaap te komen, of om de rest van de nacht af te maken. Ik probeer haar dus wel zoveel mogelijk in haar eigen bedje te laten slapen. Dat is een langzaam proces met af en toe een terugval en dan vooral tijdens de groeisprongen. Vannacht heeft ze bijv. wel de hele nacht alleen in haar bedje geslapen.

Ik heb niet zo'n angst dat ze er teveel aan went om bij ons te slapen. Tadeo heeft wel te lang bij mij geslapen, maar na een paar avonden doorzetten, sliep hij daarna ook in zijn eigen bed. En hij slaapt nu elke avond in 1 minuut in, tot 's morgens 7.00/8.00 uur.

Babietjes hebben veel lichamelijk contact nodig en ik merk ook als ze overdag weinig of minder geknuffeld is, ze dat 's avonds of 's nachts in wil halen. Als ze dan een half uurtje tegen me aan heeft geslapen is ze weer helemaal ontspannen en slaapt ze daarna lekker door in haar eigen bedje.

Over 3 wkn. krijgt ze een ledikantje en gaat ze bij haar broertje op de kamer en ik weer terug naar waar ik hoor, bij mijn man in bed! Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan!

Zelf een poosje met een matras bij je zoontje slapen? is dat misschien een idee? Dan kan je man rustig slapen en jij en Noah misschien ook?

Sterkte en succes met de nachten!

groetjes, carmen

Terug
Bovenaan