Wie kent het gevoel? Onzekerheid over zwanger worden

<p>Hallo dames! Ik lees al een aantal maanden heel graag mee naar allerlei verschillende forums over zwanger worden. Omdat iedere situatie anders is wil ik nu graag mijn eigen verhaal met jullie delen en ben ik heel benieuwd naar jullie mening/reacties! Ik ben in april 2020 gestopt met de pil (na 13 jaar pilgebruik). In eerste instantie niet zozeer om direct zwanger te worden maar vooral om te kijken of mijn lijf ” het wel doet”. Na 9 weken wachten werd ik dan toch eindelijk ongesteld, hierna volgden een onregelmatige cyclus, waar ik nu nog steeds last van heb. De ene maand zit ik netjes op 4 weken, en de andere maand rond de 6 weken. Opvallend is wel dat het lijkt alsof ik steeds twee maanden dezelfde cyclus heb (bijvoorbeeld 4 weken) en de twee maanden daarop weer een langere (bijvoorbeeld 6 weken). Inmiddels ben ik deze maand gestart met ovulatietesten om te kijken of ik mijn eisprong kan vinden. Hoop dat dat me gaat lukken! Nu heb ik eigenlijk al heel lang het gevoel dat ik bang ben dat er iets niet goed is…. En twijfel ik of ik langs de dokter zal gaan om me eens te laten checken. Als ik op deze forums kijk kom ik deze vraag vaak tegen ”wanneer ga je naar de dokter?”. Aan de ene kant denk ik dat het gevoel van onzekerheid erbij hoort, aan de andere kant kan ik me er soms echt heel erg ongerust over maken. Wat zijn jullie tips?  We hebben de eerste paar maanden voorbehoedsmiddelen gebruikt. Sinds september vorig jaar zijn we hiermee gestopt, en tot op heden geen zwangerschap mogen constateren. Inmiddels begin ik toch wat ongeduldig te worden en nemen mijn zorgen iedere maand toe.  Ik ben benieuwd of jullie mijn verhaal herkennen:) Alle tips en adviezen zijn welkom! Groetjes, C </p>

Het is cliche maar je moet het loslaten. Of idd met ovulatietesten aan de gang. Bij mijn 1e was ik ook onwijs onregelmatig na 15 jaar pil. Tot ik de afspraak bij de gynaecoloog had staan en het losliet met de gedachte van we worden allebei nagekeken en dan zien we t wel. Vervolgens 3 maanden lang niet ongesteld of iets waarvan ik dacht het komt wel en toen de week voor de afspraak toch ma es een test gedaan en toen was ik al 8 weken. Nu bij de 2e gelijk met ovulatietesten aan de slag de eerste maand van heg serieus problemen en de 1e x smiley en meteen raak. Nu 2 gezonde kereltjes. Dus ik zou het of echt loslaten of met ovulatietesten aan de slag. Mocht die geen eisprong detecteren de 1e maand dat je probeert kun je alsnog aan de bel trekken

Herkenbaar! Ik stopte ook na 13 jaar met de pil en heb ongeveer een jaar moeten wachten tot ik zwanger was. Ook onregelmatige cyclus. Haalde me vanalles in mn hoofd en twijfelde aan alles. Terwijl het heel normaal schijnt te zijn dat het zo lang duurt. Overigens had ik ook echt na een jaar pas het idee dat mn lijf weer een beetje normaal deed qua menstruatie, ben er van overtuigd dat al die jaren pilgebruik de boel flink ontregeld had. En rond die periode werd ik ook zwanger. Nooit meer pil voor mij!
Ik wens je veel geduld toe.. hopelijk hoef je niet lang meer te wachten.

de beste tip die km mee kan geven is laat t los toen ik t los liet was ik gelijk in een keer zwanger wat helaas is gelopen op eeen mb en voor ons nu ook niet de beste periode is voor ons aangezien met een lange revalidatie periode eraan komt
je lochaam merkt t als je er teveel mee bezig ben ook in je onbewustzijn 

Ik denk dat velen dit herkennen (kan ik zwanger worden, is zijn zaad ok). Als je ongeduldig bent, probeer dan idd ovutesten en ga gerichter gemeenschap hebben. Na een jaar proberen kan je vragen om nader onderzoek, maar dan is wel de vraag hoe gericht je geprobeerd hebt zwanger te worden. Aan de andere kant kan ik me best voorstellen dat je wil bekijken of alles medisch gezien goed is, al zijn die onderzoeken vast niet bepaald leuk. Een onregelmatige cyclus hoeft iig niet uit te maken, bij mij was er geen peil op te trekken, toch zwanger geworden. Succes!

Wat fijn om te lezen dat mensen mijn verhaal herkennen! En nog fijner dat jullie ondanks de onregelmatige cyclus toch zwanger zijn geworden! 
Voor mij is het denk ik inderdaad gewoon nog even geduld hebben. We zijn al best even bezig om gericht zwanger te worden maar hoe gericht dat daadwerkelijk is is dus lastig te zeggen met mijn cyclus :) 
Het ''loslaten'' wat jullie noemen hoor ik inderdaad vaak. Van die voorbeelden waarin het dan ineens wel lukt, prachtig en heel bijzonder! Ik probeer dat ook echt te doen, maar dat gaat een beetje in fases. Net voor mijn menstruatie gaat het vaak heel erg goed, en daarna heb ik dan vaak weer een momentje waarop ik er wat minder gerust op ben. Maar deze reacties helpen mij zeker. Fijn om te lezen hoe jullie ermee om zijn gegaan. 

Nou, ik kan alles los laten wat ik wil, maar PCOS laat mij niet los. 
Mijn tip is dus: lekker laten controleren! Het gaat alleen maat meer aan je knagen en er gaat zo weer een maand overheen als je een afspraak bij de gynaecoloog moet maken en vervolgens nog een maand voor je in een traject zit mocht er iets aan de hand zijn. 

Hoi allemaal,
Op 28/2 had ik normaal ongesteld moeten worden, ondertussen zijn we 5 dagen verder en nog altijd geen maandstonden. Ook al 2 testen gedaan allebei negatief. Normaal heb ik altijd een zeer regelmatige cyclus, altijd 31 dagen. Nu zit ik op dag 36, nog nooit gehad, iemand die hetzelfde heeft gehad ? Ik ben een beetje radeloos aan het worden. Wij zijn bezig voor ons 2e kindje en ook al 2 miskramen gehad. Wel heb ik al 3 dagen hevige hoofdpijn en lage rugpijn, licht gevoelige tepels, en heel lichte menstruatiepijn in de buik, maar niet zoals ik mijn maandstonden zou moeten doorkrijgen, dut gevoel heb ik ook totaal niet. Iemand die mij raad kan geven? 

liefs x

Terug
Bovenaan