Wie laat ook een nekplooimeting doen met 12 weken echo?

Wij hebben ervoor gekozen om ook bij dit kindje een nekplooimeting te laten doen.
Niet dat ik een 'oude' mama ben, al zeg ik het zelf.(Ben 29 jr)
Maar nu is er die keuze.
Toen ik zwanger was van mijn 1e kindje, nu 7 jaar geleden, was ik 22 jaar en werd er niet over gesproken.Het was iets voor vrouwen vanaf 36 jaar, die kregen het vergoed, en nu nog steeds trouwens.Maar sinds een paar jaar leggen ze het ook voor aan jongere vrouwen.Tuurlijk kon je er 7 jaar terug ook om vragen, maar merk dat het nu veel meer leeft.

Uiteraard moet je het wel ZELF BETALEN als je onder de 36 bent...137 euro...
Enfin, vorig jaar was ik ook zwanger, van onze 3e en heb toen een meting laten doen, had een keurige uitslag van 1 op 5000 kans op het Down Syndroom.Bij 1 op 250 'moet' je denken aan een vruchtwater punctie als vervolg onderzoek.
Maar nu het word voorgelegd aan je door je verloskundige en echoscopiste zetten het ons toch weer aan het denken.
Ik zeg dan ook eerlijk dat wij weten welke beslissing we nemen als ons kindje Down heeft, wij kiezen er dan voor om het weg te laten halen.
Het word ons 4e kindje, ik weet niet hoe ik die zorg  op me moet  nemen...

Hoe denken jullie erover?
Het blijft wel moeilijk om hierover te praten, schrijf het nu wel zo makkelijk, maar ja,  om nou je zwangerschap af te moeten breken met 15 weken, wanneer we de uitslag zouden moeten krijgen van de test....Bah, moet er nog maar niet aan denken...

Groetjes Roos.  

Hoi,

Ik vind het een moeilijk onderwerp. Ook met een nekplooimeting heb je geen volledige zekerheid.
Een collega van mij heeft dat meegemaakt. Was al wat ouder, alle testen die er voor handen waren laten doen. Alle uitslagen waren keurig. Nu heeft ze een dochter met down en ernstige hartproblemen.
Je weet het gewoon niet zeker.
Straks zeggen ze dat er een verhoogde kans is en dan ga je je druk maken terwijl er niets aan de hand blijkt te zijn.
Ik was tijdens mijn vorige zwangerschap zelfs tegen de 20 weken echo. Geen idee wat ik zou doen als er een afwijking werd geconstateerd. Dus ik wilde het maar liever niet weten.
Nu denk ik daar anders over. Het kindje is hoe dan ook welkom, maar ik wil hem/haar graag de beste start geven die mogelijk is.
Wanneer heb je je echo? (Nekplooimeting wordt toch tijdens echo gedaan?)
Liefs, Nanna
7+5

Ik heb een afspraak staan voor volgende week vrijdag. Maar ik ga die afzeggen!
Ik twijfelde meteen al, maar mn vriend wilde het graag. Ik vertelde hem dat ik een vervolgonderzoek niet wil laten doen omdat dat een kans geeft op een miskraam (punctie). En misschien was het toch wel een gezond kindje, want dat kan ook.
Dus nu ga ik het maar afzeggen. Ik denk toch niet dat ik het weg kan laten halen omdat er in mn achterhoofd dan blijft steken dat het ook een gezond kindje kan zijn, want de zekerheid krijg je niet.
De 20 weken echo laat ik wel doen, eigen om er voor te zorgen dat als er iets is dat ze meteen na de bevalling kunnen ingrijpen.

hey,

mij is het door de VK ook aangeboden... maar heb het afgewimpeld. of het kindje nou syndroom van down heeft of niet... we houden ervan en het enige dat ik wil weten is wat het word ;)

het kindje is welkom... op het moment dat er andere afwijkingen zijn dan ga ik wel nadenken... maar een kindje met downsyndroom weg laten halen? nee zolang het verder gezond is en en kans heeft om gelukkig te worden wil ik het die kans geven...

Hoi Nanna,
Ik heb over een week mijn 12 weken echo, (maandag 23 maart)ben vandaag precies 11 weken.
Ik ben denk ik een van de weinigen die stellig kiest voor deze nekplooimeting, en de keuze daarna te maken...
Uiteindelijk ben ik degene die voor het grootste gedeelte voor de zorg zorgt, en ook mijn man ziet het niet zitten...Misschien klinkt dit erg egoistisch maar ik bekijk het anders.Ben juist blij dat we in een tijdperk leven dat je voortijdige testen en onderzoeken kan laten maken en aan de hand daarvan een keuze kan maken.
Heb inmiddels 3 gezonde kinderen (7, 4,5 en 1 jaar) maar ook 3 miskramen achter de rug,  voel mezelf een beetje door de wol gewassen, om het zo maar te zeggen,.....  hoe het ook kan gaan als je samen besluit voor een kindje te gaan, en dus ook hoe het ook kan eindigen.
Ben blij met de technieken van deze tijd.
En zo kan en mag  gelukkig iedereen een keuze maken!
Groetjes Roos.

He miss mama,

Ja ik ben ook blij dat we de keuze hebben om die test wel of niet te laten uitvoeren en ieder moet daar voor zichzelf uit zien te komen.
Ik kan me in jouw situatie voorstellen dat je iedere zekerheid die je kunt krijgen ook graag wil hebben!
Succes, wanneer heb je de test?

Hoi Nanna!
Ik heb a.s dinsdagavond een echo, ben dan 12.3 weken, en dan word ook denekplooimeting gedaan.Is zo gebeurt, ze zetten met de curser van de pc 2 puntjes onder en bovenaan het nekje en dan word er een klein lijntje tussen getrokken en opgmeten, dat wordt genoteerd en samen met de leeftijd van de moeder opgestudeerd naar...geen idee....en dan hoor je de uitslag bij je eerstvolgende afspraak bij je verloskundige.
Enfin, ik vind het best moeilijk om hierover te praten, daar ik niet veel mensen ken ik er voor uitkomen/ kiezen voor het juist 'niet kiezen' voor een kindje met Down.(Snap je het nog?)
Dit word ons 4e kindje, heb zelf een chronische darm-ontsteking (Colitus, zusje van Crohn) en weet niet hoe ik het moet bolwerken dan allemaal.
Enfin, we zien het wel...Maar spannend blijft  het!
Hoe ver ben jij?Ik ben 3 oktober uitgerekend.
Groetjes Roos.

ik laat een combinatie test uitvoeren. Komt een open ruggetje+waterhoofd voor in de familie, ben dan toch bezig.

Kunnen ze het meteen controleren op het Syndroom van Down. Mocht het mis zijn dan wil ik wel de mogelijkheid hebben om te kunnen kiezen of we het houden of weg laten halen.

Klinkt heel hard en dat is het ook eigenlijk wel.

Terug
Bovenaan