Wie nog meer eerste zwangerschap en bang voor de bevalling?

<p>Hoi allemaal! </p><p>Ben benieuwd wie er nog meer voor het eerst zwanger is en wat angstig is voor de bevalling. Je weet overigens niet wat je te wachten staat. <br /><br />Ik ben nu 26,5 week en begin toch wel steeds meer aan de bevalling te denken. Zal ik wel of geen pijnbestrijding nemen? Hoe zal het gaan etc. Hoe staan jullie hierin? Liefs </p>

Heel herkenbaar! Dit had ik bij de eerste ook. Totdat ik ergens las dat een vrouwenlichaam dit kan! Dit bleek waar te zijn. Nee, het was geen makkelijke bevalling. Maar ik was trots dat ik het kon. En dan maakt het niet uit hoe je het doet als je maar helder hebt wat je wensen zijn.

Hoi, ik ervaar zelf niet echt angst voor de naderende bevalling (nu 39 weken zwanger).
Wat mij geholpen heeft is onder andere het YouTube kanaal van Verlosmoeder. Zij heeft hele fijne filmpjes ter voorbereiding op de bevalling. Mogelijk heeft dat je een stukje extra kennis en vertrouwen :). Succes, you got this!

Wat mij geholpen heeft, is om een geboorteplan op te stellen. Wat zijn mijn wensen? Deze zijn niet gerealiseerd, wel in elke stap gerespecteerd. Bereid je mentaal voor op alle mogelijke scenario’s. Hoe je je bevalling zal ervaren, zal afhangen hoe jij bejegend, beluisterd en ondersteund voelt. Je omringen met de juiste zorgpersonen (vb. Vroedvrouw) kan echt wonderen doen in de beleving van de bevalling.
Oneindig veel succes en geluk gewenst!

Ik had het ook hoor, allebei de keren. Ik vond het vooral s avonds spannend wanneer ik ging slapen. Was bang dat ik ineens wakker zou worden en het dan bezig zou zijn. Beide keren begon het toen ik wakker was, maar ik was tijdens de bevalling juist heel relaxed, opgelucht dat het bezig was. Ik had ook een bevalplan, maar vooral gericht op praktische zaken. Ik ben er altijd van uit gegaan dat de verloskundigen/ verpleegkundigen/ gynaecologen meer verstand van bevallen hebben dan ik en ik had dan ook het volste vertrouwen in hen. Ze gaven duidelijke aanwijzingen en ik ging daar gewoon in mee. Bij de tweede heb ik wel duidelijk aangegeven dat ik weer een ruggenprik wilde. Bij de eerste kreeg ik die met 8cm en van het stuk daarvoor kan ik bijna niets meer herinneren. Ik wilde het nu dus bewuster meemaken, dat is ook gelukt.

Logisch dat je zulke gedachtes hebt!  Je weet inderdaad niet wat je te wachten staat, maar dat weet je denk ik met een 2e,3e of 4e ook niet. Iedere bevalling is anders. 
Luister vooral goed naar jezelf en bedenk waar je je prettig bij voelt. Op een gegeven moment ben je ook gewoon 'toe' aan je bevalling. Je kunt dit!! 

Pijnstilling, ruggenprik, (keizersnee), overal ter wereld wordt er normaal over gedaan en het gaat vaak goed. 
Ik stond er volledig open voor en alles wordt zorgvuldig samen met je besproken. Niks gebruikt, maar het idee dat het kón, stelde me gerust. Gelukkig had ik en m'n man een goede klik met de verloskundige, en kon ze ons goed erdoorheen loodsen. 

Mn beste vriendin probeerde het ook eerst zonder, maar ging gauw over op de ruggenprik en was er tevreden mee ?. Je moet alleen een tijd wachten tot je weer kan staan, lopen en plassen voordat je weg mag. 

Terug
Bovenaan