Wie nog meer korte luteale fase?

<p>Ik vroeg mij af of er meer dames zijn met een korte luteale fase? Wat zijn jullie ervaringen? Wat was de oorzaak en welke behandeling hebben jullie gehad? </p><p> </p><p>Wij zijn nu ruim 15 maanden verder, zitten al in de mm en ik heb een luteale fase van meestal 5 of 6 dagen, erg kort dus. Ook is mijn progresteron waarde vrij laag na de ovu, 12, echter mijn arts geeft aan dat dit prima is, daar heb ik zo mijn twijfels over.  </p><p>Ik praat al actief mee in een ander topic maar ik zou heel graag in contact komen met dames die dit ook hebben gehad of hebben. </p><p>Lieve groetjes Ikbendoutzen </p>

Hoi, 
Ik heb niet helemaal hetzelfde, want het wisselt bij mij nogal. Mijn kortste was 6 dagen, maar ik zit nu op een lf van 9. Ik probeer gezond te eten (veel groente en weinig suiker) om mijn hormonen in balans te krijgen en hopelijk daarmee de lf wat langer te maken. En ik heb agnus castes geslikt, omdat dit blijkbaar ook je hormonen beter in balans brengt. Tot ik op de site van voedingscentrum las dat zij dit afraden om te doen. 

Ik vind het ook vreemd dat er gezegd wordt dat het niet uitmaakt hoe lang je lf is. We moeten dan niet alleen het geluk hebben dat er een eitje bevrucht wordt, maar ook dat het in een razendsnel tempo innestelt... voelt als een onmogelijke opgave. 

Maar om positief af te sluiten: ik ben wel al drie keer zwanger geraakt, en heb al 1 gezond kindje rondlopen. Ik duim voor je dat het bij jou ook gaat lukken! (snel!)

Ik ben laatst nog een topic hierover bij zwanger worden 'te korte luteale fase' begonnen. Waren een aantal met ook een korte luteale fase van 7-8 en ik heb zelf 8-9 gehad maar 5-6 lijkt me wel erg kort. Ik heb ook gehoord dat om alvast multivatimine met foliumzuur te slikken je lf weer verlengd maar merkte er bij dus niet zo veel van..

Ik ben bij mijn zoontje praktisch in 1x zwanger geraakt(1e ronde niet zoveel geprobeerd 2de ronde met ovulatietesten en raak). En nu ben ik ook weer heel pril zwanger 4 weekjes nu net.. Ronde 4 was het raak.. Ik ben wel gestopt met alcohol drinken gezonder gaan eten en minder suiker die ronde en ook mijn man is gestopt met drinken... Maar geen idee of dat het was... ??‍♀️
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.. 

Kersencake dan heb jij ook wel korte gehad, ben je zonder tussenkomst van de medische molen zwanger geworden?geeft toch een beetje hoop! 

Charlotte bedankt voor je reactie, boven de 20 is dus wel een ding, dat ga ik ook nog noemen bij mijn arts. Ik hoop dat ik binnenkort ook die utrogestran krijg. Maar jij mag dus die tabletten niet blijven gebruiken momenteel? Wel heftig dat je nu dan tijdelijk daarmee moet stoppen. 
Wat ik eigenlijk nergens lees is hoe ontstaat die korte luteale fase?  Het hangt samen met de progresteron, maar waarom produceert het gele lichaam (achterblijfsel vd eicel) nu eigenlijk te weinig progresteron? Is dit bij jou ook onderzocht? 

Hetmeisje gefeliciteerd met je zwangerschap! Wel goed om te lezen dat het dus wel kan... kon je dan ook eerder testen?    benauwd mij dus ook dat t bij mij zo kort is, ik zie eigenlijk niemand die op 5 dagen zit...foliumzuur slik ik al ruim 15 maanden inclusief vitaminen , ik ben verder kerngezond,sportief goed gewicht en eet gezond let ook op wat ik eet dus niet teveel vlees, veel groente geen zuivel geen brood... daar kan hetm niet aan liggen.... ik hebn kijkoperatie en hsg gehad alles goed, bij mijn man ook alles goed. 

Hadden/hebben jullie ook een relatief late eisprong? Ik las iets over dat je ei dan "te oud" is en dat je daardoor niet een goed ei hebt die slecht progresteron afgeeft, ben wel benieuwd naar jullie kennis en onderzoeken die jullie wellicht hebben gehad? 

Ik heb ook een relatief late eisprong idd. 
Zonder hormonen zit die rond dag 26 en dan wordt ik op dag 35 ongesteld. 

De reden van een laag progesteron is mij onbekend, dit is verder ook niet onderzocht.
Ik heb wel altijd een goed dik baarmoederslijmvlies(rond de 10mm), ondanks die korte fase.
Het is vervelend dat de fertiliteitspoli nu gesloten is. Maar het geeft me ook wel rust. Na een dik jaar traject is een 'verplichte' pauze niet heel gek. Hopen op een spontaan wonder. Ik heb gelukkig wel een regelmatige cyclus en mijn man zijn zaad is ook goed?

Charlotte, ik denk wel dat dat iets is wat bij een korte luteale fase hoort, mijn eisprong zit meestal op dag 24 en ben dan op dag 30 ongesteld. Ook bij mij is de baarmoederwand goed.   Ik hoor ook eigenlijk niemand waarbij dit onderzocht is... 
Bij de medicatie die jij kreeg, hoelang zou je die moeten gebruiken? Bijvoorbeeld ook doorslikken mocht je zwanger worden?  Ik heb over twee weken weer een gesprek met de arts en wil een beetje voorbereid zijn.... ik las dat bij zeer laag progresteron gehalte tijdens zwangerschap kans op mk groter is, hebben ze jou daar iets over verteld? 

Jeetje, je bent al een hele tijd bezig in de mm, knap dat je er op deze manier naar kunt kijken! Lijkt me inderdaad dat het voor jezelf en je relatie soms ook goed is om een pauze in te lassen met het traject, lijkt mij vooral qua hoe je je erbij voelt erg zwaar. Ik hoop van harte op een wonder voor jou! Dankjewel voor je reactie!

Die progesteroncapsules (200mg) moet ik 3x dgs 1 capsule vaginaal (s ochtends - s middags - s avonds) inbrengen. Dus 600mg in het totaal.
Ik begin daarmee ná de ovulatie. En dan gedurende 2weken. Dan doe ik een zws test. Negatief = stoppen en ongesteld worden.
Wanneer ik wel zwanger blijk wil ik tot minimaal 10wk zws de capsules door gebruiken. Omdat ik anders angstig ben voor een vroege miskraam idd. Arts vertelde mij dat dit niet standaard gebeurd, maar gaat hiermee akkoord :)

Ik vind het echt schrikbarend dat jij zelf moet aangeven dat je de progresteron wilt blijven doorslikken tijdens je zwangerschap. Dat lijkt mij toch het allerbeste en je wilt geen enkel risico nemen, volgens mij is dat iets van Nederland,  ik krijg ook het idee dat de kennis omtrent luteale fase en progresteron er niet is....
Mijn arts vertelde mij dat he met 5 dagen lf en progresteronwaarde 12 op dag 5 na ovu prima zwanger kunt raken.... dus ik ben heel benieuwd waar zij mee komt. Maar ik ga ook eissen dat ik door mag gebruiken ze me blijven prikken op mn waardes mocht ik zwanger worden. 

Ik snap oprecht niet waarom ze hierin risico nemen op een mk... mocht mijn arts niet akkoord zijn dan ga ik switchen van ziekenhuis, al is er natuurlijk momenteel niks te switchen.... 

Terug
Bovenaan