Wie ook moeite met op gang brengen borstvoeding

Hallo allemaal!

Zijn er hier nog meer die problemen hebben met het goed op gang brengen van de borstvoeding? Onze meid is nu 3 weken maar heeft doordat ze vroeg is geboren nog geen kracht om een hele borst leeg te drinken. Ik kolf dus erg veel (8  x per dag zo ongeveer). Nu heb ik na 3 weken 'werken' per keer slechts 50 tot 70 ml. Ik heb wel een beetje een slechte start gehad de eerste 5 dagen in het ziekenhuis door gebrekkige begeleiding.
Ik heb alles geprobeerd....warme doeken, masseren, veeel melk drinken enz enz enz maar de productie gaat echt maar minimaal omhoog als ie al omhoog gaat..
Wat hadden jullie voor een productie met 3 weken en heeft er iemand tips voor me?

gr.Ing

Hai Inge

Als eerste van harte gefeliciteerd met je dochter!!!
Ik heb helaas geen tips voor je, bij mij ging het gelukkig goed. Maar ik heb wel een vraag aan jou. Ik dacht pas terug aan het zwangerforum en moest toen denken aan iemand die een tweeling had waarvan er een het niet kon halen. Was jij dat nou? Ik was benieuwd hoe het met diegene was!
Als jij het niet bent, wil ik ook wel weten hoe het met je is, hoor!

Groeten
Rosanne

hoi Ing

Ik denk dat je het helemaal niet zo slecht doet met 8 keer 50-70 ml per dag, plus dat je kindje zelf ook bij je drinkt. Kolven is geen goede graadmeter, omdat je kindje zelf altijd meer uit je borst haalt dan dat je zelf kolven kunt. Drinken is idd belangrijk, maar dit hoeft niet persé melk te zijn!
bel anders eens met de LLL of de BVN, zij kunnen je soms ook goede tips geven! (heb ik zelf namelijk ook veel aan gehad). Verder heb ik het boek 'borstvoeding geven' van Kinderen daar heb ik zelf veel aangehad.

Groetjes van Liset, mama van Sarah (3maand)

Hoi,

Mijn meisje was ook te vroeg (met 35 weken) en had ook geen kracht om zelf te drinken. Ze kreeg in het ziekenhuis 9 x sondevoeding per 24 uur.
Wel legden we haar voor iedere voeding eerst bij mij even aan, er werd vooraf en nadien gewogen en de rest kreeg ze dan via de sonde.
Eerste dagen dronk ze maar 5-10 ml, echt heeeeel weinig maar gelukkig dronk ze na 18 dagen 380 ml op een dag en mocht ze naar huis.
Ik kolfde braaf iedere 3 uur en in het begin was het echt weinig hoor, maar ze hebben dan ook nog niet zo veel voeding nodig.
Na 10 dagen had ik even een dipje en daarna weer een overproductie. Het wil niet zo veel zeggen denk ik.
Lekker rustig zitten met kolven, bij je kleintje!!! Of als dat niet gaat met foto's erbij en iets wat naar je baby ruikt.
Werkt echt, en vooral de moed niet opgeven.
Ik heb uiteindelijk tot 2 weken geleden BV gegeven (volgende week is ze 9 maanden) en is het echt goed gegaan.

hoi inge,

bij mij was kolven in het begin moeilijk, nu niet meer. wie weet heb je wat aan mijn tips.

- enkelzijdige kolf ingeruild voor een dubbelzijdige (van ameda, is goedkoper dan medela en avent en werkt goed!), omdat ik meestal maar 1 keer een toeschietreflex op kan wekken en nu kunnen beide borsten dan mee doen.

- veel rusten, stress en spanning vermijden want dan stond ik direct drook

- zorg dat je het lekker warm hebt voordat je begint (warm drinken, warme deken etc.)

- en heel belangrijk: in plaats van zo lang mogelijk te kolven om er zoveel mogelijk uit te halen, ging ik vaker en korter kolven (ongeveer om de 2 uur om de productie wat op te voeren),

succes,
Janneke

Hallo allemaal,

De vk en lactatiedeskundigen waren al geweest voordat ik dit bericht schreef maar toch heb ik van jullie weer tips gekregen. Van het opwekken van een toeschietreflex heb ik dus nog nooit gehoord.... Ik zet dat ding er gewoon op. Ik heb een dubbele kolf van meleda (symphony) maar twee tegelijk lukt me niet. Ik kan het ding dan niet bedienen en dan schiet het weer los enz enz enz.
Die neusspray was niet nodig volgens de vk. Een duidelijke oorzaak is wel vermoeidheid. Ik heb een hel van een zwangerschap gehad en inderdaad (zoals Woedel zegt) de helft van een tweeling verloren dus er moet veel verwerkt worden hier. Veel tranen en uitgeput van alles helaas. Ik ben niet gestresst maar wel op dus en ik ben bang dat dit de borstvoeding beperkt. Ik kan het momenteel maar 1 keer per dag opbrengen om mijn dochter aan te leggen. Ik heb er vaak de energie niet voor of als het kolftijd is slaapt zij lekker en heeft ze geen honger. (hoe deden jullie dit?) Ik wil er dan niet te lang tussen laten zitten dus dan kolf ik maar weer.

Wie o wie nog meer tips? Heeft er toevallig iemand ervaring met die neusspray?

lfs ing

Hoi Inge,

Fijn om weer wat van je te horen. Ik heb regelmatig aan je gedacht en vind het heel fijn om te horen dat je meisje er is. Gefeliciteerd met dit wondertje en nog steeds sterkte ivm je andere kleine...het blijft moeilijk.

Ik heb in het begin ook moeite gehad met borstvoeding, maar dat was eigenlijk de eerste dagen. Ik kan me voorstellen dat het na drie weken enorm opbreekt.

Bij bijv. de Tuinen kun je borstvoedingsthee kopen. Dit werkte bij mij erg goed. Verder ipv warme melk, warme anijsmelk. Gewoon anijsblokjes in je melk. Verder muisjes op je brood (om de geboorte van je kleintje te vieren, maar ook vanwege de anijs ;) ) Dit hielp allemaal bij mij. Binnen twee dagen had ik genoeg melk voor een heel weeshuis en enorme stuwing. Maar ik kan natuurlijk niet beloven dat dit bij jou ook het geval zal zijn.

Stress en vermoeidheid zijn ook bij mij (bij iedereen volgens mij) dooddoeners. Hoe moeilijk het ook is, probeer rust te vinden. Makkelijker gezegd dan gedaan, het is zo hectisch in het begin en jij hebt emotioneel ook nog het een en ander te verwerken. Het moet allemaal heel dubbel zijn.

Liefs,
Marisa

Hai Inge, jij was het dus. Had ik het toch goed onthouden.
Is met je meisje alles verder goed? Rot om te lezen dat je er nu al zo doorheen zit. Wel begrijpelijk met alles wat er gebeurd is.
Ik kan me niet meer herinneren hoe wij dat in het begin deden met voeden. Sorry. Ik geloof dat de kraamhulp Loek wakker maakte als het te lang duurde. Daarna kreeg Loek 2 liesbreuken en sliep overdag niet, dus te lang slapen hebben wij nooit problemen mee gehad...

Veel sterkte!!!

Rosanne
(mama van Loek 22-02-2007)

Terug
Bovenaan