Hoi Inge,
Om te beginnen van harte gefeliciteerd met je kleintje. Jouw problemen met de borstvoeding zijn voor mij erg herkenbaar. Ik heb onze Janne de eerste vier dagen "gewoon" gevoed, maar moest ermee stoppen. Zulke tepelkloven. Ik heb zitten huilen bij het voeden. Volgens de VK en de lactatiekundige lag Janne goed aan de borst. Het verhaal dat voeden geen pijn doet ging bij mij dus ook niet op. Omdat ik haar toch heel graag mijn melk wilde geven ben ik gaan kolven. En ja, ik ken de frustratie van dat bodempje melk na een half uur kolven. En steeds die stress: als ik maar genoeg heb voor de volgende voeding. Vond het vreselijk dat ik na een week enkele KV heb moeten geven. Mijn lactatiekundige heeft mij met een aantal hulpmiddelen echter goed geholpen: brandnetelthee, syntocinon neusspray en domperidon tabletjes. Dit zijn maagtabletjes (blauw doosje) van de eigen merk Kruidvat. Het stimuleert volgens mij het samentrekken van de melkkanaaltjes. Iedere dag 3 pilletjes. Probeer alles uit en kijk voor jou of het werkt.
Inmiddels ben ik 12 weken aan het kolven. Ik vind het loodzwaar, vooral de nachten.
Want naast het voeden moet je kolven en dus ben je dubbel bezig. Bovendien lijkt Janne het aan te voelen als ik aan de kolf hang, want dan begint ze vaak te huilen. Gevolg: stress, weinig melk, etc. Regelmatig heb ik ook nog verstoppingen en pijnlijke borsten. Ik heb al vaak hier huilend zitten kolven. Maar omdat Janne een koemelkallergie heeft (ik zit nu op een koemelkvrij dieet), wil ik haar de beste melk geven die er is. De laatste weken begint het goed te gaan. Ik kolf nu om de 4,5 uut ongeveer en heb dan zo'n 100 tot 125 ml. Dus je ziet het, op een gegeven moment gaat het lukken. Maar het is erg zwaar. Ik kan nu ook niet weer aan het werk en zit sinds deze week in de ziektewet. Maar als ik dan bij het CB ben geweest en zie hoe mijn kleine meid weer is gegroeid op mijn melk ben ik weer apetrots! Ik probeer het tot 6 maanden vol te houden, maar weet ook dat ik er mee moet stoppen als ik er zelf aan onderdoor ga.
Ik wens je heel veel sterkte in deze zware periode.
Liefs, Ymke