Wie ook moeite met op gang brengen borstvoeding

hallo ing,
in mijn ogen doe je het hardstikke goed. geniet van de borstvoeding die je kunt geven.
groet knof
je vroeg nog een tip. beatrijs smulders adviseert om.... let op je borsten te schudden.
onder de douche leg je je handen onder je borsten en schudden maar klinkt gek maar het hielp wel

het is ook geen wonder dat het moeizaam gaat. Ik vind je echt een kei dat je zo doorzet, ondanks alles.

Wij zijn overigens wel op een gegeven moment ons kleintje gaan wakker maken voor de voedingen (alleen als hij al 3,5 uur sliep en het dus echt tijd werd). Ik probeerde het zo te doen dat het mij zo min mogelijk energie kostte: liggend in bed, ondersteund met kussens in mijn rug e.d., vriend haalde de baby en legde hem voor mij aan. En dat ging redelijk.

Als je toch blijft kolven voorlopig kan je man, of iemand anders, je  misschien helpen met het bedienen van de kolf?

En om die reactie van de VK kan ik echt pisneidig worden. Als jij die spray wil gebruiken kun je ook de HA bellen, die kan het ook voorschrijven. Daar heb je de VK gelukkig niet bij nodig.

En als het je echt allemaal te zwaar wordt (wat heel begrijpelijk is!) dan zou je natuurlijk ook kunnen overwegen om toch flesvoeding te geven.  Ik begrijp goed dat je liever bv geeft, maar je moet ook aan je eigen gezondheid denken. Jij moet aansterken, bv vreet energie en tijd, het komt allemaal op jouw neer, dus  zo krijg je ook bijna de kans niet om te herstellen.  

Heel veel sterkte,
Janneke

Bedankt weer voor jullie tips! Het schudden heeft de lactatiedeskundige me inderdaad ook aangeraden dus voor elke kolfbeurt zit ik te shaken hahahaha! Omdat ik zelf toch sterk de indruk kreeg dat de boel niet altijd goed loskomt door vermoeidheid en frustratie heb ik toch gewoon die neusspray besteld bij de HA. Helemaal toen ik hoorde dat iedereen een toeschietreflex op kon wekken. Ik heb die reflexen wel maar dan op willekeurige momenten en niet wanneer ik moet kolfen. Ik wil het in ieder geval geprobeerd hebben. Ik leg Mette nu elke ochtend 1 x aan om te oefenen maar deze dame hapt nog steeds niet goed. Ze hapt wel met een grote hap en ook stevig en heeft inmiddels behoorlijke zuigkracht maar ze doet haar tong en haar onderkaak niet goed waardoor ze drinkt met een kauwende beweging. Op zich geen drama ware het niet dat ik na 15 minuten op deze manier drinken erg pijnlijke tepels heb waardoor ik de rest van de dag weer moet kolfen. Einddoel is om haar volledig aan de borst te krijgen maar dan moet ze de truuk van het volledig in haar mond nemen van de tepel wel doorkrijgen. Op zich heeft ze wel het overgrote deel in haar mond hoor en zuigt ze goed en ik hoor haar ook slikken maar ze blijft met die onderkaak kauwen wat mij die pijn geeft en dus doorzetten van het aanleggen belemmerd. Ik wil door met de voeding en van het kolfen af want dat is niet te doen nog maanden elke 2 uur een half uur aan het ding. (kom je ook nergens meer). Maargoed ik moet dus nog een manier vinden om haar zover te krijgen dat ze echt niet meer die kauwbeweging maakt al vraag ik me af of ze het kan want ze neemt echt wel een grote hap.

Ik ga eens lezen op die links! Bedankt enne bij tips over dat aanhappen! IK HOU ME AANBEVOLEN!!

lfs ing

Mijn dochtertje kreeg in het ziekenhuis ook sondevoeding en borstvoeding en fingerfeeding. Ze probeerden mij telkens aan het flesje te krijgen omdat dat makkelijker zou zijn en zij eerder genoeg zelf zou drinken zodat ze ook eerder naar huis kon.
Ik heb dat flesje afgehouden en dus kreeg ze fingerfeeding, daardoor dronk ze ook nog redelijk vlot goed bij mij.
Denk wel dat iemand je het even goed voor moed doen, zelf vond ik het wel apart maar wat een ujitkomst zeg!!
Tepel-speen verwarring is daardoor wel uitgebleven (en flesweigering gekomen, maarja je kunt ook niet alles hebben he).
Veel succes hoor!!!!!

mijn dochtertje kwam bijna 3 jaar geleden 3 weken te vroeg ter wereld
Niet echt schokkend want met 3 weken te vroeg is er nog niets aan de hand.
Maar mijn bevalling was erg zwaar, haar schoudertjes bleven hangen dus voor haar was het niet minder zwaar.
Ik verloor bijna 2 liter bloed en omdat we het allebei nogal moeilijk hadden gehad kwam de bv ook moeizaam op gang.
Ze dronk niet rechtsreeks aan de borst en ik moest dus gaan kolven.
na twee weken begon ze het door te krijgen en dronk ze wel bij mij en pas toen kwam ondanks het eerdere kolven de voeding pas echt op gang.
Pas na een week of 3 zag ik dat ze vollere luiers kreeg.
Ik zou gewoon als ik jou was vol houden, kolf regelmatig zoals je nu al doet en geef haar dat steeds, als ze wat sterker is kun je proberen haar aan de borst te leggen en dan geeft ze vanzelf aan wanneer ze genoeg heeft.
Bij het kolven komt er echt minder uit dan bij het voeden.
Ik heb inmiddels bijna 2,5 jaar borstvoedingservaring (met 2 kinderen) en het kolven gaat me gewoon niet goed af (hoeft nu ook niet meer natuurlijk) maar goed....
geniet van je dochtertje en ga zo door je doet het goed.
groetjes Martine

Hoi Inge,
Om te beginnen van harte gefeliciteerd met je kleintje. Jouw problemen met de borstvoeding zijn voor mij erg herkenbaar. Ik heb onze Janne de eerste  vier dagen "gewoon" gevoed, maar  moest ermee stoppen. Zulke tepelkloven. Ik heb zitten huilen bij het voeden. Volgens de VK en de lactatiekundige lag Janne goed aan de borst. Het verhaal dat voeden geen pijn doet ging bij mij  dus ook niet op. Omdat ik  haar toch heel graag  mijn melk wilde geven ben ik gaan kolven. En ja, ik ken de frustratie van dat bodempje melk na een half uur  kolven. En steeds die stress:  als ik maar genoeg heb voor de volgende voeding. Vond het vreselijk dat ik na een week enkele  KV heb moeten  geven. Mijn lactatiekundige heeft mij met een aantal hulpmiddelen echter goed geholpen: brandnetelthee, syntocinon neusspray  en domperidon tabletjes. Dit zijn maagtabletjes (blauw doosje) van de eigen merk  Kruidvat.  Het stimuleert volgens mij  het samentrekken  van de melkkanaaltjes. Iedere dag 3 pilletjes.   Probeer alles uit  en kijk voor jou of het werkt.

Inmiddels ben ik 12 weken aan het kolven. Ik vind het loodzwaar, vooral de nachten.
Want naast het voeden moet je kolven en dus ben je dubbel bezig. Bovendien lijkt Janne het aan te voelen als ik aan de kolf hang, want dan begint ze vaak te huilen. Gevolg: stress,  weinig melk, etc. Regelmatig heb ik ook nog verstoppingen  en pijnlijke borsten. Ik heb al vaak hier huilend zitten kolven. Maar omdat Janne een  koemelkallergie heeft (ik zit nu op een koemelkvrij dieet), wil ik haar de beste melk geven die er is.  De laatste weken begint het goed te gaan.  Ik kolf nu om de 4,5 uut ongeveer en heb dan zo'n 100 tot 125 ml. Dus je ziet het, op een gegeven moment gaat het lukken. Maar het is erg zwaar. Ik kan nu ook niet weer aan het werk en zit sinds deze week in de ziektewet. Maar als ik dan bij het CB ben geweest en zie hoe mijn kleine meid weer is gegroeid op mijn melk ben ik weer apetrots! Ik probeer het tot 6 maanden vol te houden, maar weet ook dat ik er mee moet stoppen als ik er zelf aan onderdoor ga.

Ik wens je heel veel sterkte in deze zware periode.

Liefs, Ymke

hoi Inge ik kijk af en toe op jouw website en las daar dat je vaak wel een half uur aan de kolf hangt....

Deed ik ook in het begin (en dan vaak maar een onmeetbare hoeveelheid melk als resultaat Aaaarg!!). tip van mijn lactatiekundige: korter kolven, max 15 minuten, en dan misschien wat vaker (want dan staat er ook minder psychisch druk op het kolven "ach als het nu niet lukt, dan probeer ik het over een uurtje gewoon weer..".)  

Terug
Bovenaan