Wie ook moeite met opstarten borstvoeding?

Hoi

Ik heb een vraag over het opstarten van de bv (zoals ook in de titel staat ;)).
Inmiddels is mijn zoon al ruim twee weken oud. Op dag 7 bleek hij opeens meer dan 10% te zijn afgevallen. Op dat moment ben ik met hulp van de verloskundige gestart met kolven en meer aanleggen. Op dag 8 hebben we besloten hem ook wat bij te voeden met kunstvoeding (ben ik wel van geschrokken, maar de kleine had het nodig!). Vanaf dat moment ging het allemaal snel weer beter, hij groeide goed! Maar afgelopen donderdag, Nathan was toen precies twee weken oud, bleek hij weer te zijn afgevallen. Ik schrok hier natuurlijk enorm van. Maar de wijkverpleegkundige heeft met mij weer een nieuw plan gemaakt om Nathan weer te laten groeien. Dit plan houdt in dat hij om de drie uur drinkt en dan maximaal 15 minuten per kant en dan daarna nog bijvoeding, dat is bij voorkeur gekolfde melk, maar ik heb nog niet altijd voldoende en dan krijgt hij kunstvoeding. In de tijd tussen de voedingen kolf ik. Gisteren bleek Nathan weer gegroeit. Vandaag bleek hij niet gegroeit, maar ook niet afgevallen. Nu is het wel van belang dat Nathan niet meer afvalt. Anders moet hij waarschijnlijk toch over op de kunstvoeding. Ik maak me hier best wel zorgen over. Is er iemand die ook zoiets heeft meegemaakt? En wat was het resultaat? Het liefste wil ik bv blijven geven, maar als het niet voldoende is voor Nathan dan houdt het natuurlijk op. Toch zou ik het onwijs jammer (understatement) vinden als ik geen bv meer zou kunnen geven.
Sorry voor het lange verhaal, maar zo kan ik even mijn onzekerheid van me afschrijven.

Groetjes Mariska
 
Hoi! Nee, ik heb dit niet meegemaakt (alleen in de beginperiode, toen moest ik ook bijvoeden, maar daarna groeide ze voldoende), maar zou je willen adviseren je verhaal even op het borstvoedingsforum te doen (http://www.borstvoedingsforum.nl/). Stoppen met BV zou niet nodig moeten zijn. Schakel dan een lactatiedeskundige in (zie voor telefoonnummers ook het borstvoedingsforum). Om mee te kijken, misschien is de drinktechniek van je zoontje wel niet helemaal oke o.i.d. Op het borstvoedingsforum zijn veel vrouwen met ervaring!
 
Oja, verder zou ik vaker aanleggen (om de 2 uur), geen speen geven of inbakeren, dan kun je de hongersignalen herkennen en zo lang laten drinken als hij aangeeft! Geef je ook nachtvoedingen? Die zijn nu wel belangrijk. Voor zo ver ik heb begrepen verhogen die je productie ook. Succes er mee!
 
Dank je wel voor je reactie. Ik leg om de drie uur aan, maar tussen door kolf ik ook nog. Dus ik stimuleer mijn borsten behoorlijk. Ook geef ik nachtvoedingen. Dus ik ben wel druk bezig om mijn productie goed te verhogen.

Groetjes Mariska
 
met kolven stimuleer je je borsten minder goed dan met live drinken, tenminste dat was bij mij wel een beetje zo.
ik zal hem wel echt om de 2 uur aanleggen. en dan niet 2 borsten maar daarna doorgaan met een 3e, 4e. ga maar door.
 
ik heb dit ook gehad en ben toen over gegaan of FLES voeding, kunstvoeding bestaat niet!

Bij mij dronk mijn dochter ook niet, lactatiedeskundige is bij me geweest in het ziekenhuis. 5 verschillende verpleegster en 2 kraamhulpen hebben aan mijn tieten getrokken maar niets werkte, ik had alleen voormelk en dat vond mevrouw niet voldoende. Na een week overgegaan op de flesvoeding en daar deed ze het goed op.

Waarom jezelf zo frustreren als het ook anders kan. Dit brengt alleen maar stress met zich mee voor jouw en je kindje.
 
borstvoeding is de eerste 6 week gewoon zwaar, maar wel de beste voeding voor je kindje.
het is daarbij ook zo dat 2% van de vrouwen fysiek niet is staat is bv te geven, dus 98% wel. ik weet wel zeker dat het je een heel goed gevoel gaat geven als je even flink op je tanden bijt en doorzet.

p.s. kv is namaak van bv, dus kv bestaat in mijn ogen zeker wel. als je bv in een fles doet is het eigenlijk ook flesvoeding en sinaasappelsap uit een fles toch ook?
 
Beste Mariska,

Het gaat er niet alleen om of je fysiek (dus dat er melk uit je borsten komt) in staat bent om borstvoeding te geven. Er komen veel meer dingen kijken bij het wel of niet lukken van de borstvoeding. En niet alles valt op te lossen met de hulp van een lactatiedeskundige of eventjes flink op je tanden bijten en doorzetten. 80% van de vrouwen in NL begint vol goede moed aan borstvoeding, echter 1 maand na de geboorte geeft nog 48% van de moeders volledige borstvoeding, drie maanden na de geboorte 30% en vijf maanden na de geboorte nog 23%. Reken maar dat de vrouwen die zijn afgehaakt hun stinkende best hebben gedaan om hun kindje de beste voeding te geven die er is, want wie wil er nou niet het beste voor haar kindje? Je bent dus zeker niet de enige die problemen ervaart met het opstarten.

Wat jij nu doet, vond ik hartstikke zwaar, voeden aan de borst, daarna uit de fles en dan nog kolven. Ik heb dit bij mijn eerste kindje 6 weken volgehouden en daarna ben ik volledig ingestort. Naast dat het fysiek zwaar is (je bent alleen maar met voeden bezig), maakte ik me continu zorgen over de kleine. Bij mijn tweede kindjeheb ik weer allerlei problemen gehad, maar nu ben ik op tijd gestopt met de borstvoeding en gaan flesvoeden. Ik geniet weer, de kleine groeit prachtig! Ergens moet je voor jezelf een grens trekken hoe ver je wilt gaan met proberen. Weken achtereen te weinig voeding krijgen, al is het borstvoeding, lijkt me niet echt goed voor je kindje. Veel sterkte!

Groet,
Lies
 
Terug
Bovenaan