Wie ook moeite met opstarten borstvoeding?

Als ik dit zo lees gaan bij mij wel de alarmbellen rinkelen. Je legt gigantisch veel aan, maar je kindje groeit niet of nauwelijks en is zelfs een paar keer afgevallen.
Nou, lieve meid, volgens mij lijkt me dat niet echt goed voor je kindje. Een baby moet groeien en als je vaak aanlegt en het blijkt dan nog maar minimaal te zijn, ja.... dan is het denk ik verstandiger om kunstvoeding te gaan geven. Daar hoef je je niet schuldig over te voelen hoor, want kunstvoeding is een heel erg goed alternatief al wordt wel eens geinsinueerd dat je je kindje bijna wat aandoet als je met bv stopt en overgaat op kunstvoeding, Mijn meisje is bij 5 weken over gestapt op kv en groeit nu al kool. Ze is nooit ziek en een tevreden baby. Als ik nog eens een een kindje krijg ga ik het zeker weer proberen, maar ik ga me nie meer laten pushen want het geeft zo'n stress dat de bv terug loopt....
Als je het nog ziet zitten, ga dan door en hou m goed onder controle.... is ie over 2 weken nog niet goed gegroeid? STOPPEN!
Mijn nichtje viel op een gegeven moment ook af! Nou dat hoort gewoon niet bij kinderen, dan is er echt iets niet goed! Kies voor veiligheid, anders gaat je kindje er onder lijden!
 
Ik lees hier dat sommigen zeggen dat het normaal is dat het starten met de bv moeilijk is. En dat is waar! maar ik ben er van overtuigd dat dit in de kraamweek goed moet komen. Als de kraamverzorgster weg is moet je het alleen doen en dan moet je kindje wel goed drinken. Ik vind dit niet zomaar een opstartprobleem hoor! Als je kindje al afvalt lijkt me het niet zomaar een opstartprobleem. Normaal vallen baby's alleen de eerste drie dagen af! Niet als ze goed gevoed worden! Dus als je kindje minstens 8 keer per dag voeding krijgt en toch niet goed groeit dan is er wel wat anders aan de hand dan een opstartprobleem!
 
Hallo Mariska,
Gefeliciteerd met je zoon! Hopelijk geniet je ondanks alle perikelen met de borstvoeding van je kraamtijd! (ik weet uit eigen ervaring dat het een ontzettend onzekere periode is, die eerste weken, zeker met borstvoeding: heb ik wel genoeg, drinkt ie wel genoeg, of niet te veel/vaak, groeit 'ie goed, etc etc)
Ik heb in die periode veel gehad aan het borstvoedingsforum (al eerder genoemd), en nog vind ik het handig om er soms even wat op op te zoeken (zoonlief is 10 maanden, krijgt nog BV).
Daar zijn namelijk ook vrijwilligers van de borstvoedingsorganisaties actief, die je vragen kunnen beantwoorden en met je mee willen denken.
Bellen met een van de organisaties (even google-en) is ook een optie, dan kun je aan de telefoon je zorgen uiten bij iemand die veel weet over borstvoeding geven en de problemen die daarbij kunnen komen kijken en die je ook kunnen doorverwijzen naar bijvoorbeeld een lactatiekundige.
Ik ben het met de voorgangsters eens dat het helemaal geen ramp is om over te stappen op flesvoeding maar ik ben zelf nog altijd ontzettend blij dat ik het vol heb weten te houden.
Waar ik in de beginperiode veel aan heb gehad, was iemand die me toevertrouwde dat ze het in het begin helemaal niet zo leuk vond - die borstvoeding - maar toen na 3 of 4 maanden opeens het allemaal niet meer zo moeizaam ging, ze er ontzettend van kon genieten (zij gaf toen 8 maanden borstvoeding), dat was voor mij een enorme opsteker.
Praktische tips, die je ook op het borstvoedingsforum zult krijgen:
- iedere 2 uur aanleggen (en dan tellen vanaf het moment dat je aan hebt gelegd de keer daarvoor)
- kindje bij je in de buurt houden zodat je bij de eerste hongersignalen aan kunt leggen
- geen speen
- niet inbakeren
Op het borstvoedingsforum hebben ze nog veel meer tips voor je, maar die zijn bij mij een beetje weggezakt (nu zijn het weer hele andere dingen waar ik me qua borstvoeding mee bezig moet houden :)
Heel veel succes in ieder geval en geniet van je kleine man!
Groetjes, Brenda
 
Allereerst gefeliciteerd met je zoontje!!!

Ook ik geef borstvoeding, nu al 3 maanden met veel plezier! Echte opstartproblemen heb ik in die zin niet gehad, omdat ik mij niet druk heb gemaakt. Nou moet ik zeggen dat mijn zoontje niet na 2 weken weer ging afvallen, maar wel zat er heel weinig groei in de eerste drie weken. (geboortegewicht 3960, na 3 weken 4010, met als laagste gewicht 3780)

Maar ik heb er altijd vertrouwen in gehad dat het wel zou lukken, ondanks alle negativiteit uit de omgeving. Zelfs het cb zat te klagen en dat ik maar moest overstappen of fv, als advies gaven ze dat ik 5-6 keer per dag bv moest geven!! Omdat ik dat erg weinig vond en wist dat je veel moet aanleggen om je productie omhoog te krijgen, heb ik advies gevraagd op www.borstvoedingsforum.nl!! Nou, daar is een wereld voor mij open gegaan. Stel daar je vraag, en zet daar de gewichten/leeftijd bij. Je zult zien dat je heel veel advies zult krijgen, want in principe hoef je niet bij te voeden door middel van flesvoeding.

Ik zou in ieder geval zorgen dat je (professionele) hulp krijgt, want het is niet goed dat je kindje afvalt na 2 weken. Maar zolang er (lichte) groei is en je kindje is tevreden, genoeg plasluiers.. dan komt het wel goed!! Dan is het enige dat jij er zelf niet aan onderdoor moet gaan, want de eerste weken zijn zwaar... aan de ene kant wordt het straks steeds makkelijker, maar dan moet je zien dat je de klok niet teveel in de gaten houdt. Gewoon zien naar je kindje of die honger heeft, en gewoon aanleggen. Of er nou 1, 2 of 3 uur tussen zit, als hij honger heeft moet je dat niet ontwijken. En inderdaad wat Brenda zegt, geen speen, niet inbakeren, dat zijn punten waardoor je kindje rustig wordt en langer zal slapen, en daardoor dus te laat aangeeft honger te hebben.

Ik zal even zien op www.borstvoedingsforum.nl, hoogwaarschijnlijk zullen zij een lactatiekundige aanraden, zij hebben daar wel een link waar je zulke mensen kunt vinden. En wil ik jou alle succes wensen om borstvoeding te blijven geven!!

Liefs Rixt
 
Hoi,

onze dochter viel toen ze net anderhalve week oud was ook ineens af (We kregen haar toen zelfs bijna niet meer wakker voor de voeding). We hebben toen meteen naar het CB gebeld en mochten gelijk langs komen. Daar werd ons aangeraden om alleen nog maar te kolven en dat in een fles te geven en aan te vullen met kv. Dat heb ik 1 dag + 1 nacht + nog een dag gedaan en toen was de productie weer goed op peil. Ik ben toen nog wel een paar keer bij de lactatie-kundige geweest op het CB (een super aardig mens die echt goede tips had) en heb daarna nooit meer problemen gehad. Onze dochter is nu bijna 13 maanden en krijgt nog steeds 1x per dag bv.
Ik hoop voor je dat het gaat lukken met de bv, want het is echt fijn als het eenmaal goed loopt.
Suc6 ermee!
 
Hoi,

Ik zou even een paar dagen je kindje heel vaak aanleggen en niet maar eens in de 2-3 uur liever nog wat vaker, echt even jij je kindje en de bv, laat het poetsen voor wat het is en ga lekker met je kindje zitten/liggen en probeer als hij wakker is elk uur of 1,5uur aanleggen. eventueel ook wisselvoeden, dit houd in dat je borst 1 geeft dan borst 2, daarna weer terug naar borst 1 enz, net zolang ze willen drinken, maar het kan zijn dat hem dat ´nog niet` lukt!
Het is natuurlijk belangrijk dat jou bv goed op gang komt en dat is waarschijnlijk nog niet genoeg gebeurd en heeft hij daardoor moeite om voldoende binnen te krijgen.
Ik heb het ook al vaker gelezen maar op borstvoedingsforum.nl kun je ook veel vragen kwijt en daar zitten ook mensen LLL ed!

Heel veel succes Gr MJ
 
Hoi Allemaal,

Ten eerste allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!
Hier loopt het inmiddels al een stuk beter. Nathan is lekker aan het groeien. Zolang hij nog niet op zijn geboortegewicht zit moet ik nog bijvoeding geven. Dit is als ik voldoende gekolft heb mamamelk en anders een beetje kunstvoeding (flesvoeding). Ik vind het nog wel zwaar, omdat naast het voeden ik dan nog moet bijvoeden en daarna nog moet kolven. Maar voorlopig is dat wel even vol te houden. Zodra Nathan weer op zijn geboortegewicht zit mag ik de bijvoeding langzaam gaan afbouwen. Natuurlijk moet ik dan wel in de gaten houden of hij blijft groeien. Maar ik heb heel veel goede moed dat het toch gaat lukken! Natuurlijk houd ik er nog een klein beetje rekening mee dat ik toch over moet op kunstvoeding, want ik wil natuurlijk niet dat hij weer gaat afvallen. Maar ik ben nog lang niet op dat punt. Het lukt me ook om lekker te genieten van mijn ventje! Dus dat blijf ik zeker doen!

Groetjes Mariska
 
Terug
Bovenaan