Wie ook na 18 dagen uitgerekende datum bevallen?

Hoi Meiden,

Ik ben 1 oktober bevallen van een zoon. Het is allemaal erg heftig geweest.
Ik was toen 18 dagen overtijd. Dus 42 weken en 4 dagen.
Ik ben benieuwd of er meer vrouwen zijn die zolang hebben gelopen.
Want ik was nog al bijzonder geval kreeg/krijg ik het gevoel.

Ik zou het fijn vinden om met vrouwen te praten die net als mij lang over tijd hebben
gelopen. Ik had de laatste week van de zwangerschap bijna geen vruchtwater meer en de placenta was ook eind van zijn latijn maar toch lieten ze me lang lopen.
Kreeg uiteindelijk beginnende zwangerschaps vergiftiging. Ben 18de dag eerst ingeleid maar de ontsluiting voorderde niet dus een keizersnee. Ons zoontje zat vast ik heb een knip naar beneden in mijn baarmoeder gehad. Ons zoontje kreeg een begin score van 3 hij had heel veel ontlasting binnen gekregen. Gelukkig na goed leeg gepompt te zijn begon hij te huilen en reageerde hij beter. Hij heeft 18 dagen in het ziekenhuis gelegen door moeite met drinken en andere klachten.
Ik zelf was erg veel bloed verloren. Dus week in ziekenhuis gelegen.

Hoop zo dat er iemand is die ook lang overtijd heeft gelopen. Ik voelde me totaal niet
gehoord door de verloskundigen en de gyneacologen. Ik heb ze zo vaak om een keizersnee gevraagd omdat ik al zelf vanaf de 39 week het gevoel had dat het niet gewoon ging.

Liefs Angela

Hoi,
Dat is wel heel lang geweest zeg en dan ook nog zo'n zware bevalling er achteraan.
Mijn eerste keer kwam ik op 42+2 uit en de bij de tweede op 42+1.
Vreemd genoeg wilde ik beide keren  juist zelf  wachten tot het nog spontaan zou komen maar  werd vanuit het ziekenhuis dringend geadviseerd  in te laten leiden.
Dit omdat in beide gevallen ook het vruchtwater erg weinig werd.
Dus blijkbaar is er toch een verschil in ziekenhuizen qua beleid.
Zeker met zo'n nasleep heb je waarschijnlijk echt het idee dat er niet naar je geluisterd is. Mocht je weer in de zelfde situatie terecht komen dan weet je nu hoe je het niet wil en kun je  meer voor jezelf opkomen.
Blijf er veel over praten want het heeft (weet ik uit ervaring) echt tijd nodig om er  "goed" op terug te kunnen kijken.  

hoi angela,
wat een heftig bevallingsverhaal!! Gelukkig gaat het nu allemaal goed met jullie beiden. Kan me voorstellen dat je toen en achteraf helemaal je niet gehoord voelde en dat dat je boos en onzeker maakt. Ik heb geen ervaring met overtijd bevallen (met 39+4 bevallen met geplande ks ivm dwarsligging), maar wil je wel ff hart onder de riem steken om dit  alles een plekje te geven.
Hopelijk reageren er ook mensen die soortgelijke ervaring zodat jullie deze kunnen uitwisselen.
Sterkte!! En geniet van jullie wondertje,
groetjes mira, sinds 02-01-07 mama van jaap

Hoi,

Lief dat jullie reageren. Ik heb al ergens anders 1 iemand gevonden die ook zo lang heeft gelopen. Maar ik merk dat ik met mensen om me heen (familie en vrienden) niet meer over kan praten. Vriendinnen omdat die allemaal niet zoiets hebben meegemaakt en meer als de helft is nog geen Mama. Familie doe ik uit mezelf niet niet meer want zullen weten het nu wel. Daarom is het fijn op deze manier je verhaal kwijt te kunnen.

Ik ben echt blij dat alles nu goed is.

Maar omdat ik weet dat er nog 1 is die het heeft meegemaakt voel ik me al een stuk beter ik ben toch niet zo'n apart geval. Het gebeurt bij meer mensen.

2x overtijd is ook erg pittig maar ik begrijp dat jij het dus niet erg vond.
Ja, dat kan ook. Maar ik dus wel. Maar als er ooit een 2de komt waar ik erg
over twijfel. Dan mag ik niet over de 40 weken en niet ingeleid worden moet spontaan anders keizersnee. Staat zwart op wit dus dat is wel fijn.

Liefs Angela

Fijn dat je een lotgenoot hebt gevonden om je ervaringen te delen!!
En ook prettig dat er voor evt volgende zwangerschap dingen zijn vastgelegd!!
Groetjes mira

Hi Angela,

in nov 2005 ben ik ook 18 dagen over tijd bevallen.
bij 41 weken en 3 dagen ben ik overgedragen aan het ziekenhuis en moest ik dus verplicht in het ziekenhuis bevallen. omdat onze dochter het prima deed, wilde men haar niet halen... ook na 42 weken niet en na 42 weken en 3 dagen ook niet.
nu kun je je misschien dat weekend met al die sneeuw in nov 2005 herinneren, het was dat weekend en ik was 's ochtends nog voor controle geweest (42+3) en toen ging het sneeuwen. wij riepen nog voor de grap dat het dan wel uit zichzelf zou gaan beginnen die dag en ja hoor... om negen uur 's avonds begon het. rond een uur of zes 's nachts hebben we een taxi gebeld die ons naar het ziekenhuis bracht in die geweldige sneeuw... degene van het ziekenhuis die ik aan de lijn had, waarschuwde ons nog wel dat als ik niet genoeg ontsluiting had dat ik dan weer naar huis moest...ECHT NIET!!
gelukkig was de gyn het met ons eens en mocht ik blijven met 2 cm ontsluiting (en daar had ik dan al ruim 9 uur mn best voor gedaan). omdat ik rond een uur of 9 nog steeds maar 3cm had, hebben ze me opwekkers gegegeven. dit veroorzaakte alleen rugkramp die niet te houden was en nauwelijks meer ontsluting. uiteindelijk kreeg ik daarom een ruggeprik. ook daarna verliep het niet echt snel, maar om zes uur mocht dan eindelijk de ruggeprik uit en had ik volledige ontsluiting, helaas nog wel even wachten tot de ruggeprik was uitgewerkt...
uiteindelijk bijna 2 uur later is onze dochter geboren en helaas verloor ik veel te veel bloed en was er paniek (weet ik vrijwe niets van). bepaalde medicijnen mag ik niet vanwege vleesbomen, en die waren nu net aan het bloeden, maar toch nog snel handelen met medicijnen hielp wel...

gevolgen 2 dagen ziekenhuis, katheter, nog steeds slecht plassen (ja ruim 2 jaar later dus) bleek dat we bij de bevalling een bacterie hadden opgelopen, waaraan een week later mijn dochter bijna dood ging... dus zij weer een week in het ziekenhuis...
tja daarna gebeurde er nog van alles dus mijn kraamtijd was prut!!

direct achtermij aan liep mijn nichtje over tijd, zij heeft de 17 dagen gehaald. en pas nog een vriendinnetje 16 dagen over tijd.

ik ben echter van mening dat er veeeeel te weinig info is, dat men vooral doet wat het beleid van het ziekenhuis is en men het belang van het kindje teveel voor laat gaan en totaal geen rekening houdt met de moeder.

overigens ben ik nu zwanger van nr 2 en is men nog in overleg wie de bevalling uberhaupt mag begeleiden. 1 ding is zeker, het wordt verplicht ziekenhuis.

groetjes   Angela

Hoi Angela (belle),

Dus nog 1 nou is het misschien raar om te zeggen maar ik vind het toch
fijn om te weten dat het wel meer voor komt.
Ik keur het zeker niet goed en ben met je eens ze moeten niet alleen naar
kind kijken ook naar moeder.

Maar ik ken dat weekend maar al te goed. Ik heb toen vrijdags mijn rijbewijs gehaald.

Maar bij jouw ook heftig geweest en dan nu nog last hebben van slecht slapen.
Vervelend.

Ik heb weleens zitten denken om een klacht brief te schrijven maar waar naar toe.
Want ik zou graag willen dat het landelijk meer bekendheid krijgt zo lang overtijd lopen en wat het met een moeder/vrouw doet. Want daar hebben ze totaal geen besef
van heb ik het idee.

Liefs Angela (p.s. we heten toevallig ook nog het zelfde)

Hoi! Ik leef met je mee zeg! Belachelijk dat ze je zo lang laten lopen. Ik las vd week toevallig dat Nederland zo ongeveer het enige "moderne"
land is waar vrouwen zo lang overtijd lopen. In andere landen wordt het dan opgewekt. Als ze zeggen dat het veilig is om zo lang over tijd te zijn, vraag ik me toch af, waarom ze je dan wel ineens wel heel erg vaak willen zien. Als het geen kwaad kan, zal dat toch niet hoeven. Maar goed, nederland loopt op meer gebied achter. Mijn zus kreeg op vakantie in oostenrijk een miskraam. Was toen bijna 3 maand zwanger. De artsen daar waren verbaasd dat ze nog niet naar de vk was geweest. In veel landen krijg je meteen een echo en dat elke maand. Net zoals bevallen zonder pijnstilling. Prima als je het zelf wilt. Maar belachelijk dat je moet smeken om een ruggeprik als je dat wil. En al helemaal dat je er geen een krijg omdat de arts die de prikken zet net naar huis is in het weekend of savonds! Maar goed, dat is een heel andere discussie! Conclusie is dat je gewoon enorm goed voor je zelf moet opkomen hier in Nederland. En dat vind ik erg jammer!

Terug
Bovenaan