Wanneer er moet worden ingegrepen is altijd een beetje lastig. Inleiden is bepaald geen risicoloze ingreep. En zolang een baby het naar zijn zin heeft, en dat controleer je door hartfilmpjes en echo's om de hoeveelheid vruchtwater te checken is er weinig tegen om af te wachten. Inleiden leidt maar al te vaak tot een langdurige, pijnlijke bevalling met een keizersnede als toetje, domweg omdat de baarmoeder nog niet toe is aan bevallen. Wat betreft het indienen van een klacht: dat kan bij de klachtencommissie van het ziekenhuis. Op de website van het ziekenhuis vind je meestal wel de info. Voor hulp kun je gratis terecht bij het IKG (http://www.klachtenopvangzorg.nl/ of http://www.actiezorgklacht.nu/)
En ik ben het volkomen met je eens dat er veel uitleg gegeven moet worden.
Blabla, ik weet niet wanneer je schoonzus de miskraam heeft gehad, maar tegenwoordig kun je je bij de verloskundige aanmelden vanaf 6 weken zwangerschap. In onze praktijk proberen we iedereen te zien bij 7-8 weken. Dan kunnen we rustig alle voorlichting over de combinatietest geven en hebben mensen nog even de tijd om zich daarop te bezinnen. En over het nut van elke maand een echo kun je discussie voeren. Elke maand een echo wil helemaal niet zeggen dat de resultaten daarvan verbeteren. Dan zul je eerst heel goed moeten aangeven wat je wilt onderzoeken en waarom.
En ik ben het volkomen met je eens dat er veel uitleg gegeven moet worden.
Blabla, ik weet niet wanneer je schoonzus de miskraam heeft gehad, maar tegenwoordig kun je je bij de verloskundige aanmelden vanaf 6 weken zwangerschap. In onze praktijk proberen we iedereen te zien bij 7-8 weken. Dan kunnen we rustig alle voorlichting over de combinatietest geven en hebben mensen nog even de tijd om zich daarop te bezinnen. En over het nut van elke maand een echo kun je discussie voeren. Elke maand een echo wil helemaal niet zeggen dat de resultaten daarvan verbeteren. Dan zul je eerst heel goed moeten aangeven wat je wilt onderzoeken en waarom.