wie prenataal onderzoek laten doen met 10 weken?

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Ben vandaag naar mijn eerste afspraak bij de vk geweest. Je hebt nu als keus om een prentataal onderzoek te laten doen, een echo enh een bloedtest om te kijken wat de kans is op een kindje met syndrrom van down. Ik vind het een moeilijke beslissing en broeg me af of iemand deze onderzoeken heeft ondergaan.
Gr Jill

hoi hoi.

wij zijn nu 12 weken zwanger en bij ons eerste bezoek aan de vk heft ze ons ook gevraagd of we het wilden. wij hebben het nie gedaan.
de vk vertelde ons dat er als je jonger als 36 bent totaal geen reden voor is om het te doen want je hebt (hoe jonger je bent) minder kans op en kindje met het down syndroom.
ook vertelde ze ons dat mensen die deze testen wel doen vaak onzeker gemaakt kunnen worden door de uitslag omdat de uitslag vaak niet klopt. dit is wat de vk ons heeft verteld..
wij doen het dus niet, ik ben 21 dus nog erg jong en heb verder geen reden om het wel te doen.
voor ons was die keus dus heel makkelijk, maar ik kan me voorstellen dat mensen toch twijfelen.. succes met je keuze maken!   groetjes antoinet

Ik ben 26 en heb zelf een chronische ziekte dus misschien dat ik wat meer over de gevolgen van een kindje met down na heb gedacht omdat het heel erg zwaar zou zijn voor mij, bovendien werkte mijn vriend met giftige stoffen dus hebben we besloten om het wel te laten doen, je moet tussen de 12 en 14 weken dan een echo laten maken en bloed laten prikken en dan komt er een KANSberekening uit mocht deze afwijken kan je besluiten om verder te gaan testen, bij ons was deze 1:15.000 dus niet de moeite waard om verder te onderzoeken maar bij vrienden van mij was deze 1:25 en die zijn verder gaan testen, bleek inderdaad een chromosoomafwijking (wat trouwens niet altijd meteen down hoeft te zijn) en bleek niet noemenswaardig te zijn. Dus hebben ze nu gewoon een gezonde dochter.

Hai,
Wat je jezelf goed moet af vragen is wat je doet als de uitslag negatief is. Heb je daar al over nagedacht? De kans is klein, maar wel aanwezig.
Voor ons is een kindje met het syndroom van Down ook welkom. Ik ben van mening dat deze kinderen meer dan genoeg mogenlijkheden hebben op een menswaardig bestaan. Het heeft voor ons dan ook geen meerwaarde om dit van te voren te weten,

Maar ik weet ook dat dat mijn mening en gevoel is, en dat dat voor iedereen anders ligt.
Maar ik vind de nekplooimeting wel een onzekere test, je hoort van veel onnodige onzekerheid. Soms worden vrouwen ook gerustgesteld en blijkt het bij de geboorte toch een kindje met het syndroom van Down te zijn.
Succes met je keuze,
Groetjes Soela

Hoi,

ik vond het ook een moeilijke beslissing maar wij laten het wel doen. Ik moet volgende week komen. Het blijft een kansberekening maar we willen toch graag zoveel mogelijk weten van ons ongeboren kindje. En als het risico erg hoog blijkt te zijn, zien we daarna wel weer verder. Dan laten we waarschijnlijk wel iets van een punctie ofzo doen om het zeker te weten. En als het risico laag is, weet je het natuurlijk nog steeds niet 100% zeker, maar dat stelt wel gerust.

Ik vind het nog steeds moeilijk, kan je zeker niet overtuigen om het vooral wel of vooral niet te doen. Succes met je beslissing!

Groetjes, José

Hoi wij hebben ervoor gekozen om de test wel te laten doen. Stel dat we een verhoogde kans zouden hebben dan zouden we zeker doortesten. Want mocht het zo zijn dat wij inderdaad een kindje met down syndroom zouden krijgen dan zouden we het waarschijnlijk laten weghalen.
Die zorg willen wij niet hebben. Maar bij ons was er geen reden tot doortesten.

liefs Suus

Wij hebben een vlokkentest laten doen, daar kwam ik voor in aanmerking door mijn leeftijd van 38 jaar. Ik wilde vooral de keus hebben als bleek dat er iets niet in orde zou zijn met mijn kind. Als je deze keus niet ziet zitten zou ik geen onderzoek laten doen. Bij mijn zoon was alles in orde gelukkig.

Hoi,

Bij ons kwam uit de echo al een afwijking dus dat was de aanzet tot een vlokkentest. We hebben toen meerdere gesprekken gehad met de geneticus (1 van de tweeling zijn we verloren) en die vertelde de verschillende afwijkingen die mogelijk zijn als er een dikke nekplooi te zien is. Down is dus lang niet de enige mogelijkheid. Zo'n kindje is bij ons ook hartstikke welkom echter afwijking 13 en 18 zijn er ook en dat betekent niet levensvatbaar dus die kindjes sterven tijdens de zwangerschap of kort na de bevalling. Omdat dit dus voor kan komen zou ik altijd de test doen want in zo'n geval kun je een hoop verdriet en ellende voor zijn. Mijn collega heeft een kindje met een van die niet levensvatbare afwijkingen voldragen en heeft haar meisje met 3 maanden begraven. Het klinkt vreselijk maar onthou dat het weinig voorkomt! Echter mocht het ons overkomen dan zou ik de zwangerschap liever afbreken in een fase dat mijn kindje nog geen pijn heeft dan dat het moet lijden.

Het is wel zo dat een combinatietest totaal geen zekerheid geeft. Het is meer een indicatie tot verder onderzoek zoals een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie. Er zijn inderdaad situaties bekend waarin mensen nodeloos ongerust werden gemaakt en tja dat is nu ook weer niet de bedoeling natuurlijk. Er is voor alle standpunten dus wat te zeggen vind ik.

Succes met het nemen van je beslissing!

lfs ing

Terug
Bovenaan