Wie volgt er geen zwangerschapscursus maar heeft wel het idee dat ze iets mist?

Goedemorgen allemaal!

Vreemd vraagje misschien, maar ik wil hem toch heel graag stellen.
Ik ben op dit moment bijna 27 weken zwanger en volg geen zwangerschapscursus omdat mij het idee niet aan spreekt.
Toch heb ik het gevoel dat ik iets mis. Ik weet niet of het de gezelligheid is waar je iedereen over hoort, of de informatie.

Ik ben een erg nuchter persoon en vertrouw volledig op de oerkracht van de vrouw en zie mijzelf niet in een club  voor  bereiden op de bevalling.
Pijn doet het toch wel, denk ik dan.

Maar hier zie ik dan waarschijnlijk ook iets over het hoofd.

Sinds 3 weken ben ik toch begonnen met zwangerschapszwemmen en vind het echt vreselijk! Daar ga ik dus ook niet mee door.
Deze ervaring houd me wel tegen om een andere cursus te beginnen.

Wie kan me misschien vertellen wat ik eventueel denk te missen?
Of wie heeft er tips om toch een andere cursus te starten (als dat nog kan)?

Alvast bedankt!
Groetjes, Sigrid.

Hoi,
Ik ben op de valreep ook nog een cursus gaan doen, nl zwangerschapsyoga en heb hier enorme SPIJT van. Ik heb niet het idee dat ik er iets van opsteek en dat zweverige is gewoon niets voor mij.
Net als jij dacht ik dat ik iets zou missen maar bij nader inzien had ik het beter niet kunnen doen, ik durf nu ook niet meer af te bellen...
Groetjes Rene 37+5

Ik heb bij mijn eerste zwangerschap een zwangerschapscursus gevolgd. Meer voor de gezelligheid had ik mij opgegeven. Het was ook een heel gezellig clubje en van de informatie die je daar kreeg, heb ik veel opgestoken. Het puffen etc. heb ik niet gebruikt tijdens de bevalling. Je kunt je nog zo goed voorbereiden, maar mijn ervaring is dat zo'n eerste bevalling toch iets is wat je overkomt en je kunt van te voren niet weten wat je te wachten staat. Het leuke van het volgen van deze cursus is, dat 1 van de cursisten een goede vriendin van me geworden is en de kinderen van ons schelen maar 5 dagen en kunnen het ook goed met elkaar vinden.

Nu ben ik zwanger van de tweede en omdat ik nu toch minder bewust bezig ben met de zwangerschap, omdat ik nog een kleintje heb rondlopen van 15 maanden, die veel tijd en aandacht vraag, heb ik mij daarom opgegeven voor weer een zwangerschapscursus. Ik kan dan even een uurtje per week bewust bezig zijn met de nieuwe baby. Ik heb nu een andere lerares en het accent ligt op het gymgedeelte. Erg prettig. Je traint al je spieren, leert je te ontspannen, en leert ook hoe je goed met je bekken etc. moet omgaan. Ik heb er erg veel aan. Ook is het weer een leuk gezelschap. Ondanks dat ik veel boeken over zwangerschap heb gelezen bij mijn eerste zwangerschap en al een bevalling en zwangerschap achter de rug heb, heb ik toch veel aan de cursus. En ook veel informatie is voor mij nog nieuw.

Zwangerschapsyoga trok mij niet aan. Lijkt me inderdaad wat zweverig en zwangerschapszwemmen heb ik nog wel over gedacht, maar de avond dat het hier gegeven wordt, zit ik met oppas regelen, dus vandaar dat ik voor de zwangerschapscursus weer heb gekozen.

Hoi Sigrid,

Ik heb ook geen cursus gedaan, en had af en toe wel 's zoiets van: ik zou toch niet iets belangrijks missen? Qua informatie enzo? En de gezelligheid inderdaad.

Ik ben inmiddels 36 weken zwanger en ik hoor om me heen vooral verhalen van mensen die er niks aan hebben gehad. Yoga was te zweverig (moet er ook niet aan denken... echt niks voor mij), en zo'n zwangerschaps-gym-clubje schijnt ook niet echt wat toe te voegen. Kortom, ik heb er geen spijt van dat ik niks gedaan heb.

Ik heb wel veel gelezen op internet en in goede boeken. En de verhalen en tips van familieleden en vriendinnen vond ik ook zeer waardevol.

Ik zou het dus niet meer doen als ik jou was, maar het is natuurlijk je eigen keuze!
Succes!

hoi,
ik begrijp het helemaal
Ik was zelf ook helemaal niet van plan om een cursus te volgen, leek mij onzin en overbodig. Maar inmiddels zit ik maar liefst bij 3 dingen en ook om 3 verschillende redenen. Wat jij denkt te missen weet ik natuurlijk ook niet, maar misschien heb je hier wat aan.

zwanger yoga:
dit voor de nodig ontspanning, ben momenteel erg gestresst vanwege het werk en dankzij de yoga lukt het me wat beter om te ontspannen.
ik ben echt allergisch voor gezweef, maar heb na enig zoeken toch nog een docent gevonden die maar een klein beetje zweeft en dat combineert met een fikse dosis humor en dan kan het toch best leuk  zijn. Bovendien doet zij vooral oefeningen en kletst niet zo veel. Want ik hou dus niet van dat gebep de hele tijd. Ik kom voor die oefeningen niet  om te  beppen.  Echt het hangt zo ontzettend van de docent af of het bij je past ja / nee.

zwanger zwemmen:
dit om mijn conditie op peil te houden en ik harde buiken krijg van spinning en skaten (dat is wat ik deed voordat ik zwanger werd). maar ik vind dit ook tegenvallen, vooral omdat het slechts een half uur is en er mij  nog te veel gekletst en te weinig gesport wordt.  Ik denk dat ik het wel vol ga houden, puur voor de conditie en omdat ik nog geen beter alternatief heb kunnen vinden.

samen bevallen:
met name voor mijn vriend, die heeft geen zin in boekjes lezen over bevallingen maar wil wel weten wat hem bij de (thuis) bevalling te wachten staat. Hij heeft deze cursus uitgezoch tomdat de partner dan de gehele cursus meedoet. Er zijn veel cursussen warbij partners slechts een keer meegaan, heel ouderwets maar het bestaat nog steeds! Bovendien is dat dan meestal de avond waarop enge bevallingsvideo's bekeken worden. Wat je partner daar in godsnaam aan heeft mag Joost weten, daarom heeft hij dus voor deze cursus gekozen. Hij weet tijdens de bevalling  waarschijnlijk beter dan ik wat er tijdens die cursus gezegd en is. En of ik daar dan wat mee kan ja / nee weet ik ook niet, maar wij vinden dat wel een gerusstellende gedachte.
En deze cursus valt mij erg mee, vindt het zelfs wel leuk, opvallend veel hoogopgeleide en zelfstandige mensen  en we gaan daardoor lekker rap door de onderwerpen heen.

Ik heb zelf niet zo'n behoefte aan die 'mensen-leren-kennen-en-bijklets-functie' van die cursussen.  Maar ik moet toch eerlijk bekennen dat ik (met name bij 'samen bevallen') leuke mensen heb ontmoet, en dat is  altijd leuk.    

Jemig wat een lange mail, en dat terwijl ik net beweerde niet zo'n behoefte te hebben aan beppen... lekker inconsequent, maar misschien heb je er wat aan.

groetjes,
Janneke

Hoi,
Toen ik zwanger was van mijn zoon heb ik een zwangerschapscursus mensendieck
gedaan. Omdat ik een zwakke rug en heupen heb. Daar heb ik qua houding wel veel
aan gehad. Natuurlijk is ook de bevalling ruim aan bod gekomen. Daar heb ik voor mijn gevoel weer veel minder aan gehad. Wel vond ik het erg interessant om te horen wat er allemaal in je lichaam gebeurt als je zwanger bent. Heb niet veel boeken gelezen.Daar had ik geen zin in. Wel heb ik er leuk contact met 2 vrouwen aan overgehouden. Om de zoveel tijd komen we gezellig bij elkaar om te kletsen.
Ook heb ik zwangerschapzwemmen gevolgd. Om even gewichtloos te zijn en om toch lekker te bewegen. Dat vond ik erg fijn, was ook niet zweverig en ook geen echte groep. Dus dat was wel fijn. Dat ga ik ook zeker weer doen.
Ik denk dat ik ook wel weer een cursus ga doen, zodat ik ook dit kindje even de
volledige aandacht kan geven. Aangezien hier ook al een peuter rondloopt.
Maar je moet doen wat je zelf wilt. Als je denkt dat je niets mist, moet je het ook niet
doen.
Liefs Melanie

Ik heb me ook na lang getwijfeld te hebben toch opgegeven voor zwangerschapsyoga. Ik heb gelukkig ook geen zweverige lerares en er wordt ook niet zoveel gekletst, want daar zat ik nou niet echt op te wachten.

Wat ik prettig vind aan de cursus is dat ik stukje bij beetje toch iets meer informatie krijg over wat ik kan verwachten. Ik denk dat ik de oefeningen waarschijnlijk bij de bevalling niet gebruik, want tegen die tijd denk je daar niet aan. Maar het onzekere en het helemaal onbekende zijn bij mij weggenomen.

Ook heb ik wel handige tips gekregen voor tijdens de bevalling. Het schijnt dat verloskundige en verpleegkundigen vaak dingen willen, omdat dat voor hun makkelijker is, maar wat niet altijd het beste of fijnste voor jou is.

Nou ik hoop dat je eruit komt.

groetjes Danique
31w2d

Hoi,

Bij mijn 1e heb ik een cursus ontspannen bevallen gevolgd, gewoon zwangerschapsgym. Ik vond het erg tegenvallen, maar dat ligt misschien ook aan de groep waarmee je zit. Ook de persoon die het gaf vond ik niet super. Het was toch een hoop kwaaltjes aanpraten, waar niemand last van had. Tijdens mijn bevalling had ik een weeënstorm en aan onstpannen bevallen kwam ik helemaal niet toe.
Nu bij de 2e, is nog erg pril, denk ik aan zwangerschapsyoga. Wie weet meer iets voor mij.
Als je alleen informatie wil kan ik je het boek Veilig Bevallen aanraden, daar stond meer informatie in dan ik in de cursus heb gekregen.

Groetjes

Terug
Bovenaan