wie weet er wat over kraamhulp

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik ben jerney 23 jaar mama van Mellanie 4 jaar en zwanger van onze 2de.
Omdat ik in februari dit jaar een miskraam heb gehad met 12wk, en daarna meteen weer zwanger was. ben ik al die tijd bang geweest dat het niet goed zou gaan.
ik heb vorige week mijn 20wk echo gehad en alles was gelukkig goed en we krijgen een zoontje.
Nou heb ik eigenlijk pas gewacht tot ik echt zeker wist dat alles goed zat en dus nog niks geregeld.
Nu zat ik op de site van mijn zorgverzekering (unive) te kijken
maar nou krijg ik geen kraampakket en je hebt maar recht op 44 uur verdeeld over 8 dagen en een eigenbijdrage van 3,50 euro per uur.
ik vind dit echt belagelijk betaal maandelijks al bij 100 euro voor die verzekering en dan krijg je nog niks.
Nou is mijn vraag ook is het eigenlijk verplicht om een kraamhulp te nemen?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Nou ik hoor het wel.

groetjes jerney 21wk

hey!
Je bent volgens mij niet verplicht om die kraamzorg aan te nemen. misschien een tip: zelf heb ik gekozen om minder kraamhulp te nemen. Ik krijg nu 5 dagen 3 uur hulp en de rest doet een vriendin van mij. Als ik jou was zou ik wel een paar uurtjes nemen, want stel dat er iets mis is of gaat, dan heb je altijd profesionele hulp bij je.
liefs Marleen

Je bent inderdaad niet verplicht om kraamzorg te nemen, je mag het ook zelf regelen (bijvoorbeeld door familie, vrienden etc.) Maar het is natuurlijk wel aan te raden om het wel te doen ivm controles van jezelf en je baby.
Wij hebben een uitgebreid pakket bij Zilveren Kruis (4 sterren). Daar betaal je geen eigen bijdrage. Ik was voorheen particulier verzekerd en betaalde ook toen geen eigen bijdrage.

Misschien kun je je polis voor dit jaar nog opgraden en de eigen bijdrage voorkomen of je kiest voor minder uren.
Je zou het misschien ook met je gyn of vk kunnen overleggen.

In ieder geval een hele fijne zwangerschap gewenst en geniet ervan!

Groetjes Cato
Moeder van Pepijn (07-10-2004) en Okke (29-05-2006)

Hoi,
Ik ben ook bij Unive en ik lees ook net dat het niet vergoed wordt maar dat je een eigen bijdrage hebt van 3,50 per uur. Als het goed is heb je 44 uur kraamzorg X 3,5 = 154 euro. Op zich valt het mij wel mee, alhoewel je betaalt natuurlijk al genoeg. Maar hier is helaas niets aan te doen, tenzij je de duurste verz. hebt. Maar dan kan je nog beter 154 euro betalen dan die maandelijkse verhoging.....
Ik 'neem' wel 44 uur kraamzorg hoor, lekker   makkelijk lijkt mij. Nu nog uitzoeken via welk bureau.....

Groetjes Mickey

Ik heb een verzekering bij vvaa. Ik hoef geen eigen bijdrage te betalen en heb recht op zoveel uren als geindiceerd is. (dus al het bijvoorbeeld een keizersnede wordt dan heb je recht op meer uur)
Omdat ik een ''plus''pakket heb genomen krijg ik ook het kraampakket, maar ook met de basis verzekering zou ik geen vergeoding hoeven betalen.
Al denk ik dat ik een beetje voor de gek gehouden word, want de meneer aan de telefoon zei dat er wel iets van mijn eigen risico afging. in zoverre dat er wel een eiegn risico is van 500 euro. Dus waarschijnlijk gaat er toch 3,50 euro per uur af van mijn eigen risico,maar als ik daar bij voorbaat al overheen zou gaan de komende weken dan betaal ik die bijdrage dus niet.
Snap ie??
groeten ELke

bij c.z is het ook 3,50 per uur
echt belachelijk maarja wat doew je eraan

Ik zit bij de OHRA. In de papieren staat idd dat ik niet het recht heb op een kraampakket en de 3,50 per uur moet betalen, maar nu blijkt dat als je de OHRA de kraaminstelling laat kiezen (daar waar zij een contract mee hebben) krijg ik wel een kraampakket. En tja, de 3,50 is wel een tegenvaller. Bij de eerste waren we particulier verzekerd (baan in het onderwijs he) en toen hoefde ik niks te betalen.  

Hoi dames,

Die 44 uur standaard kraamzorg is per 1 januari de ondergrens die je
krijgt. Als ik het goed begrepen heb wordt op de eerste en vierde dag
na je bevallen bekeken of er in jouw situatie meer uren geindiceerd
zijn.

Die 3,5 euro eigen bijdrage was voorheen ook al. Alleen als je maximaal
bent bijverzekerd hoeft dit meestal niet. Ook ik krijg geen
kraampakket, vond de bijdrage voor de extra verzekering ook niet
opwegen tegen de kosten van zo'n kraampakket.

Ik kreeg bij de eerste twee zwangerschappen nog 60 uur en heb er volop
van genoten. Ik zou zelf nooit kiezen voor minder kraamzorg. De eerste
week is zo druk voor zowel jezelf als je partner (mijn man had beide
keren ook de eerste twee weken vrij) dat je blij bent dat je ook niet
nog alle was hoeft weg te werken, stofzuigen, enz.

Als je in je omgeving voldoende steun hebt is het misschien een ander
verhaal. Maar een hele week mijn (schoon)moeder over de vloer zou ik
ook niet willen bij zo'n speciale gebeurtenis. (Terwijl ik het met
allebei erg goed kan vinden....)

Judith

Terug
Bovenaan