wie weet hoe babyblauwe oogjes bruin worden??

ik heb blauwe ogen en mn man bruine.wat boas uiteindelijk krijgt is nog een verassing.nu zijn ze nog blauw.
nou zie ik sinds gisteren een soort bruine gloed in zn oogjes en als ik heel goed kijk zie ik hier en daar een bruin streepje/spikkeltje.zou dat het begin kunnen zijn van bruin wordende ogen?weet iemand dat?
groetjes kari

hoi

ik heb niet direct een atnwoord want ik ben zelf ook benieuwd, mijn oudtse had eerst ook blauwe ogen maar werden wel na een maand of drie , vier bruin en zijn dat nog steeds en nu mijn jongste heeft echt nog blauwe ogen en is ruim 3 mnd, ik heb zelf bruine ogen en mijn man groen dus ben ook wel nieuwsgierig wat het wordt

gr Kim

Hallo!

De kans op bruine of blauwe/groene/grijze ogen kun je berekenen (dat kan ik wel uitleggen, maar dat is volgens mij je vraag niet). Maar hoe de verandering van kleur precies in zijn werk gaat, dat weet ik ook niet. Ik heb wel al vaak gehoord dat de oogjes eerst allerlei kleuren krijgen voordat de uiteindelijke kleur zichtbaar wordt. Het kan trouwens ook dat elk oog een andere kleur krijgt of één oog twee kleuren krijgt, maar dat komt uiteraard veel minder voor. Het zou best kunnen dat de bruine stippeltjes of streepjes inderdaad de uiteindelijke kleur aangeven, maar dat weet ik niet zeker.

Ik ben trouwens ook heeeeeel benieuwd welke kleur ogen en haar ons meisje straks zal hebben.

Groetjes,
Dionne

Mijn oudste dochter had ook eerst blauwe ogen en kreeg na een paar maanden toch bruine. Als je gaat twijfelen kun je er vanuit gaan dat ze bruin worden. DAt had ik ook.
Ze waren ook heel donkerblauw. Mijn andere dochter is nu 14 weken, maar ik wist direct dat zij blauwe ogen zou houden. Zo helder en felblauw. Heel anders.

Ik heb 2 echt totaal verschillende meisjes, wel leuk is dat.

Groetjes Jessica

ben ik ook heel benieuwd na ik zelf heb 1 groen en 1 bruin oog en mijn man heeft felblauwe ogen ...renzo heeft nou zulke felle blauwe ogen mijn hemel doen zowat zeer aan je eigen ogen zo fel zijn die ...zou hij ze blijven houden??? hij is nu 5 maanden timo zijn oudere broer heeft groene ogen

liefs mamavanTimo en Renzo

boas zn ogen zijn inderdaad niet hemelsblauw,daarom dacht ik dat het nog wel ging veranderen.hij heeft ook een lichtbruin kringeltje rond zijn pupil,dat heb ik ook.maar ik begin echt bruine vlekken te zien bij hem,of het moet wishfull thinking zijn..
hoe kan je dat dan berekenen dionne?ik heb laatst een heel verhaal gelezen over hoe het komt dat kinderen of op de een of op de ander of op beide lijkt en dat het broertje of zusje er heel anders uit kan zien omdat het vruchtje voor ieder stukje van het lichaam uit meerdere genen van beide ouders kan kiezen(ik dacht van elk 2,1 van wat je zelf hebt en 1 van wat je van je ouders geerft hebt maar niet gebruikt.snappie?)
ben benieuwd,laat maar horen!!
groetjes kari

Hoi,

De kleur van de ogen wordt bepaald door pigment (bruine kleurstof). Nu worden de meeste babies geboren met nauwelijks pigment (behalve de kindjes met donkere huid natuurlijk, maar die hebben dan vaak grijs-bruine ogen die later donkerbruin tot zwart worden) en dan zijn de ogen dus blauw. Ze kunnen ook niet bruin worden zoals wij, gewoon omdat ze het pigment niet voldoende aanmaken, alleen maar verbranden. Hoe ouder kindjes worden, hoe meer pigment ze kunnen aanmaken. Let wel, kunnen! Hoeveel ze daadwerkelijk maken hangt inderdaad af van de genen. Als het in hun genen ligt vastgelegd dat ze bruine ogen gaan krijgen, dan maken ze steeds meer pigment en verandert de kleur van de ogen dus langzaam naar bruin.
Dus grofweg:
- blauw/grijs: heel weinig pigment
- groen: iets meer
- bruin: veel pigment
- donkerbruin/zwart: heel veel pigment

Je haarkleur wordt ook bepaald door pigment, eigenlijk op dezelfde manier. (alleen blond: weinig pigment). Hierdoor zie je meestal de standaard combinaties: blond/blauwe ogen/lichte huid, bruin/bruine ogen/iets donkere huid, etc.
Daarom is blond en bruine ogen best zeldzaam!

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd...

Groetjes, Karin
Mama van Christian (15 weken)

Deze info heb ik even voor je gegoogled:

Hoe iemand je aankijkt, welke blik er in zijn ogen verscholen is, zegt veel over die persoon. Onbewust lezen wij als mensen veel af aan ogen en vormen op basis van die observatie een oordeel over iemand. Logisch dus dat je geen genoeg kan krijgen van het wegdromen in je baby's ogen.
Alle baby's worden geboren met helder blauwe ogen. En dat blijft zo de eerste zes maanden, zelfs als je partner en jij donkere ogen hebben. Je zult geen drastische verandering zien als je baby een half jaar is. Ogen veranderen geleidelijk. Vaak zie je óf aan de binnenkant (tegen de pupil aan) óf aan de buitenkant (tegen het oogwit aan) de eerste veranderingen optreden. In de maanden daarna zal je baby zijn eigen oogkleur aannemen. Wil je alvast een voorspelling doen? Hierbij een korte en simpele les genetica. Houd er wel rekening mee dat deze zo versimpeld is, dat het een grote kans berekent, maar geen absoluut antwoord geeft.
Jullie DNA
Bij genetica wordt rekening gehouden met het doorgeven van genetische informatie van zowel de man als de vrouw. Allebei geven ze genetisch materiaal door; de vrouw via de eicel, de man via de zaadcel. De samensmelting van deze genetische materialen is in de buik, bij de bevruchting gebeurt. Op jouw genetisch materiaal - en dat van je partner -  zit soms op de zelfde plaats als het chromosoom (de streng met erfelijke informatie) andere informatie. Jij geeft blauwe ogen door, je partner bruine. Of jij geeft dunne haren door, je partner dikke haren. Meestal is het zo dat een van beide eigenschappen recessief is, en de andere dominant. Een dominante eigenschap zie je in je baby teug. De recessieve heeft je baby wel in zijn DNA, maar zie je niet aan de buitenkant. Over het algemeen is donker dominant en licht recessief. Dit geldt ook voor de kleur van de ogen. Als een van jullie donkere ogen heeft, heb je een grote kans dat je baby ook donkere kijkers krijgt. Een grote kans, want donkere ogen zijn onvolledig dominant. Er is dus een kansje dat je baby tóch blauwe ogen heeft.

Groetjes,

Annemiek

Terug
Bovenaan