wie weet hoe babyblauwe oogjes bruin worden??

Al drie keer eerder mocht ik het meemaken. een paar blauwe ogen die blauw bleven. En dat ondanks dat iedereen (incl.ikzelf) er altijd van uit gingen dat de ogen van mijn kinderen bruinz ouden worden. Onzin natuurlijk, want mijn vaderh efet geen bruine ogen, dus ik kan eenniet bruin gen doorgeven. En dat was dus al drie keer gebeurd. En nu heb ik een klein meisje, net 8 weken oud. Haar ogen waren bij de geboorte al zoveel donkerder dan de ogen van de andere 3. En nu zien we steeds meer bruin verschijnen. Heel geleidelijk. Bij onze kleine meid lijkt het dus niet een half jaar te duren, zoals hier boven ergens staat, maar zie ik nu al heel goed het verschil. Het blijft spannend, want misschien worden ze nog wel een beetje groenig, misschien worden ze wel harstikke bruin, over een jaar zullen we het weten, en dan nog hoeft het niet de definitieve kleur te zijn.

Miep
mv4

quote: RoAn0510 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-06-2007 22:32:10'));

Als een van jullie donkere ogen heeft, heb je een grote kans dat je baby ook donkere kijkers krijgt. Een grote kans, want donkere ogen zijn onvolledig dominant. Er is dus een kansje dat je baby tóch blauwe ogen heeft.

De kans dat mijn kinderen bruine ogen krijgen is niet groter dan dat ze niet bruin zijn.
Mijn vader hefet geen bruine ogen en mijn moeder wel, ik heb ook bruine ogen. Maar ik heb dus een bruin gen en een niet bruin gen.
Mijn man heeft geen bruine ogen, en geeft dus in alle gevallen een niet bruin gen door.

De kans dat ik een bruin gen doorgeeft is 50%, en dus is de kans dat mijn kinderen bruine ogen krijgen 50%. Deze kans is dus niet groter dan dat mijn kinderen geen bruine ogen krijgen.

Pas als mijn vader ook bruine ogen had , dan zou de kans op bruine ogen nagenoeg 100% zijn geweest, behalve als zijn ouders weer niet allebei bruine ogen hadden, want dan had mijn vader aan mij een niet bruin gen door kunnen geven en ik zou die dan weer aan mijn kinderen door hebben kunnen geven. Kortom zo simpel is het allemaal niet. Je weet namelijk nooit wat je allemaal van je voorouders hebt meegekregen, wat je niet "gerbruikt, maar wel doorgeeft.

Maar hoe dan ook het blijft leuk om te speculeren over wat het zal worden.

Miep

Hmmm,
Loek heeft al vanaf het begin bruine ogen... De kraamhulp zei het de tweede dag, het was mij nog niet opgevallen. Maar als ik het verhaaltje lees, dan kan dat dus niet...
Ik heb groene ogen en mijn man (licht)bruine. Die van hem hebben het dus gewonnen!!!

Whaha leuk onderwerp.
Miep heeft gelijk,go miep go miep ,ik had geen zin om het vele verhaal op te schrijven haha,veel te warm.
Ik heb blauwe ogen met een kringeltje bruin om mijn pupil,mijn vriend heeft bruine ogen.
Mijn ouders allebei blauw,hun ouders bruin en blauw,mijn vriends moeder bruin en vader blauw,hun ouders weet ik niet.
Hier is het nog afwachten,Armando heeft nu hele donkerblauwe ogen met lichtbruin erinhalve iris is lichtbruin zeg maar,ik denk dat ze lichtbruin worden.
En dan zijn haar die begon donker en is nu heel lichtbruin tegen blond aan.
Mijn vriend had dezelfde haarkleur vroeger en is nu heel donkerbruin,ik ben geboren met zwart haar en ben nu blond(niet uit een potje),mijn vriend en mijn ouders daar is er allebei een blond van en een donker,en mijn opa's en oma's ook.
Komen jullie er nog uit ik ben benieuwd.
Denk blond met bruine ogen wat ik nu zie.

Groetjes Merel

Whaha leuk onderwerp.
Miep heeft gelijk,go miep go miep ,ik had geen zin om het vele verhaal op te schrijven haha,veel te warm.
Ik heb blauwe ogen met een kringeltje bruin om mijn pupil,mijn vriend heeft bruine ogen.
Mijn ouders allebei blauw,hun ouders bruin en blauw,mijn vriends moeder bruin en vader blauw,hun ouders weet ik niet.
Hier is het nog afwachten,Armando heeft nu hele donkerblauwe ogen met lichtbruin erinhalve iris is lichtbruin zeg maar,ik denk dat ze lichtbruin worden.
En dan zijn haar die begon donker en is nu heel lichtbruin tegen blond aan.
Mijn vriend had dezelfde haarkleur vroeger en is nu heel donkerbruin,ik ben geboren met zwart haar en ben nu blond(niet uit een potje),mijn vriend en mijn ouders daar is er allebei een blond van en een donker,en mijn opa's en oma's ook.
Komen jullie er nog uit ik ben benieuwd.
Denk blond met bruine ogen wat ik nu zie.

Groetjes Merel

ik was vroeger altijd blond, met donkerbruine ogen. In de loop van de jaren en het doorlopen van een aantal zwnagerschappen is mijn haar donkerder geworden. Zwangerschappen en de hormonen die daarbij komen kijken kunnen van invloed zijn op je haarkleur. Zo was ik vorig jaar na ons knulletje (mijn derde kind) ineens echt superdonker. Mijn moeder dacht dat ik het geverfd had. Nee ma dit is echt mijn haarkleur. Het was al steeds donkerder geworden, maar het was ineens erg opvallend.

Maar welke kleur haratjes onze kinderen ook krijgen en welke kleur ogen, het maakt niet uit, we houden gewoon van onze kinderen.

miep
PS: maar stiekem vind ik het wel leuk als deze vierde spruit dan toch eindelijk bruine oogjes krijgt.

Terug
Bovenaan