Wie weet wat dit is?

Hoi!
Onze kleine meid (inmiddels 6,5 mnd) is ook begonnen met een combinatie van bv en fv. Ze kon ook flink spugen (zelfs tot ongeveer 1 meter ver).  Bij  haar  schijnt te komen doordat het middenrif de slokdarm nog niet goed afsluit (als ik het goed onthouden heb) en dat komt bij heel veel kindjes voor (ook zonder verspugen trouwens). Het gaat vanzelf over als ze meer verticaal gaan leven (zitten/staan) en bij vast voeding wordt het ook minder. Maar omdat je daar bij een kleine baby nog niets aan hebt (zitten begint pas een beetje bij 6 mnd en  bij  9 mnd kunnen de meeste kids echt goed zitten) hebben wij:
-  Het hoofdeind van het bed iets verhoogd door een klos onder  de achterste  bedpootjes te zetten. Ze liggen haar voetjes lager dan het hoofd en  daardoor spuugde ze minder in  bed.
- Eerst geprobeerd JBP (Nutriton) los te geven voor de bv, maar dit was geen succes want dit vond ze smerig. In de fv (gekolfde melk/kv) werkt het prima bij ons. Dus voor de bv accepteerde ik dat ze wat meer ging spugen en aan de  fv voeg ik Nutriton toe.
Wij  gebruiken de Aventflessen en zijn daar erg tevreden over (al een behoorlijke tijd gebruiken wij speen nr. 3 als er Nutriton aan de flessen is toegevoegd, omdat wij zoveel Nutriton toevoegen dat er bij een nr. 1 speen niets meer uit komt).
- Haar een tijdje rechtop gehouden na elke voeding en  pas weer neergelegd na een boertje. En natuurlijk niet te veel schudden...

Als het door te gulzig drinken komt (was bij ons dus niet het geval, maar zou natuurlijk bij jouw kleintje wel kunnen), kan het helpen door liggend borstvoeding te geven zodat jouw kleintje tegen de zwaartekracht in moet drinken. Zie  voor foto's de site van borstvoeding punt  com. En misschien toch een Aventfles met een nr. 1 speen (als je zonder Nutriton kv of gekofde bv wil geven, want met komt het er niet door). De nr. 1 speen hebben wij  gebruikt na de spenen  uit het ziekenhuis (ander vergelijkingsmateriaal heb ik niet helaas) en hier moest ze aanmerkelijk meer moeite voor doen om genoeg te drinken.

Voor de hoeveelheid voeding per 24 uur moet je 15% van het lichaansgewicht rekenen, dus als je kindje 4000 gram weegt bijvoorbeeld is het:
4000 * 0,15 = 600 cc. Dit deel je dan door het aantal voedingen: dus bij bijvoorbeeld 6 voedingen (bv/fv) is 600/6 = 100 cc flesvoeding per keer.
Maar omdat je al aan bijvoeding doet is dat je  al wel bekend, denk ik.

Misschien heb je wat aan deze tips, maar er zitten waarschijnlijk ook veel zaken bij die je al wist...

Heel veel suc6 en dat je kleintje maar snel minder mag gaan spugen!

Groetjes,
Renate      

Hallo,
Ik denk dat het maagje iets gekanteld is, waardoor de voeding niet goed naar het maagje kan komen en dus eruit gespuugd wordt. Finn (nu 7,5 maand) had daar ineens na een aantal weken ook last van! Wij zijn naar een Osteopaat gegaan. Kan helemaal geen kwaad, misschien iets voor jou??

Succes Anoesj

Terug
Bovenaan