wiegendood overdag

tot vorig jaar december was ik 5jaar lang gastouder  op bewustedag had ik bij me Eva(5mnd)   en Casper(11mnd). Eva wilde even slapen dus legde ik haar in haar bedje voor een dutje. Casper moest nog een boterham dus maakte ik die voor hem. ik zette het tafeltje van Casper zo dat ik hem kon zien tijdens mijn snelle douch. Eva lag lekker te dutten. douchte snel,kleede me aan en gin weer snel bij Eva kijken.aangezien dan zij niet een lange dutter was.toen ik ging kijken lag Eva op haar buik en niet meer op rug zoals ik haar had achtergelaten dacht knap van haar dat ze dat kon maar toch eng dus ik wilde haar omdraaien voor haar eigen veiligheid en ook voor mijn rustgevoel. ik merkt e toen dat Eva een beetje slapjes aanvoelde en bleekjes en ze reageerde niet bij aanraking.
Ik pakte haar toen metteen op om haar te wekken tevergeefs. hield haar tegen me aan en belde 112 met behulp van alarm centrale medewerkster heb ik haar gereanimeerd ze reageerde hier op. al heel snel kwam hulp binnen mijn hulp was niet meer nodig en ik moest naar buiten om aan tegeven wat er was gebeurt Eva werd meegenomen en ik ook zij met trauma heli en ik met de auto naar politie bureau.na uren van onrust en vertellen wat er was gebeurt kwam het bericht binnen dat Eva hellaas het niet heeft gehaald.Ik was er kapot van kwam niet meer bij ik wilde dat niet horen heb ze beschuldig dat ze verkeerd hebben gehoord. na 7 uur te hebben gezeten op politie bureau lieten ze me weer gaan met het berich dat Eva overleden was aan natuurlijke omstandigheden en da het wiegendood was.
heb dagen niet geslapen noch gegeten.Nu 6mnd later is het nog steeds vers in mijn geheugen.

Nu is mijn vraag komt het vaak voor dat dit overdag gebeurt? of juist niet. Ik heb sinds dien de ouders van Eva niet meer gesproken behalve een  brief. ik voel soms dat ik ze iets verschuldig ben en soms voel ik het niet ik bedoel ik heb mijn verhaal gedaan aan hun misschien niet op juiste moment de dag waartop ik afschijd nam van Eva.   Ik heb een psycoloog waar me ik wekelijks gesprkken voer gaat wel ,maar nog steeds dat ik heb van wil er niet meer over praten. Ik werk 40 uur soms meer  in de week zodat ik er zomin mogelijk mee bezig ben.
Doe ik er goed aan om er niet over te willen pratenof moet ik dat juist doen? vind slapende kindjes vreselijk om te zien terwijl dat vroeger niet zowas. elke keer ik erover praat ben ik terug bij af verdrietig levenslust verdwijnt en wil niks meer.

Help ik ben ten einde raad heb zelf geen kinderen ,maar geloof me de kinderen waar op ik al die jaren op paste waren mijn kinderen ook Eva was mijn kind als ze bij mij was net als alle andere kindjes.

De namen in mijn verhaal zijn gesimuleerd wil geen familielid kwaad doen en ter bescherming van  privatie van de kindjes.Ik  wil alleen maar steun in mijn verdriet.

Wat een afschuwelijk verhaal, ik kan mij voorstellen dat jij je schuldig voelt, maar zoals je zelf al schrijft, het was wiegendood en jij hebt daar geen schuld aan. Ik kan je niet adviseren wat goed is, praten of juist niet praten, doe waar jij  je goed bij voelt en ik denk dat het (veel) tijd kost om dit te verwerken. Neem die tijd dan ook voor jezelf.

Sterkte!

Wat vreselijk. Je hebt alles al gedaan wat je kon doen meer kon je niet doen. Je moet nu doen waar je jezelf prettig bij voelt. Je schreef dat je de ouders niet meer gesproken had, ze geven je toch niet de schuld hiervan? Je hebt hier geen schuld aan!
Je schreef dat je zelf geen kinderen hebt maar de oppaskindjes voelden als jou kindjes. Kan je geen kinderen krijgen? Sorry voor de directe vraag!
Ik vind dit heel erg rot voor je en wil je ook alle sterkte van de wereld wensen.
Mijn schoonzus was vroeger ook gastouder. Die kinderen zijn ondertussen al 16, 14 en 12 dus die hebben geen oppas meer nodig maar ze komen nog regelmatig bij haar logeren. Voor haar voelt dit ook als haar kinderen. Zij heeft zelf ook geen kinderen dat wil bij haar niet lukken. Erg rot allemaal.
Maar nogmaals heel veel sterkte!
Liefs,
Rosaly

Rosaly bedankt voor je reactie ik voel me nog een beetje jong om aan kinderen te beginnen en nu m'n voornaamste reden is dat ik er  niet goed mee om kan gaan  als er een kindje slaapt en dat het gewooon niet nog te vers in geheugen staat. Ik weet dat ik er geen schuld aan heb maar dan nog als ik wat dan ook anders had kunnen doen had ik dat toen ook gedaan. je vraagt of de ouders mij de schuld geven daar geef ik liever geen antwoord op.
Ik wilde dit jaar gaan stoppen   met   oppassen om aan eigen kinderen te beginnen toen gebeurde het. Moeilijk te bevatten. nogmaals bedankt voor je reactie.(ik ben 24 jaar)
quote: Rosaly reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-06-2006 22:06:18'));

Wat vreselijk. Je hebt alles al gedaan wat je kon doen meer kon je niet doen. Je moet nu doen waar je jezelf prettig bij voelt. Je schreef dat je de ouders niet meer gesproken had, ze geven je toch niet de schuld hiervan? Je hebt hier geen schuld aan!
Je schreef dat je zelf geen kinderen hebt maar de oppaskindjes voelden als jou kindjes. Kan je geen kinderen krijgen? Sorry voor de directe vraag!
Ik vind dit heel erg rot voor je en wil je ook alle sterkte van de wereld wensen.
Mijn schoonzus was vroeger ook gastouder. Die kinderen zijn ondertussen al 16, 14 en 12 dus die hebben geen oppas meer nodig maar ze komen nog regelmatig bij haar logeren. Voor haar voelt dit ook als haar kinderen. Zij heeft zelf ook geen kinderen dat wil bij haar niet lukken. Erg rot allemaal.
Maar nogmaals heel veel sterkte!
Liefs,
Rosaly

Jardan ook jij bedankt voor je reactie het is nu wat minder met het schuld gevoel ,maar er zijn nog steeds dagen waarop ik me zelf toch nog de schuld geef. waarom weet ik zelf niet. Maar ja zo zijn er meer dingen die ik niet snap zoals waarom het mij overkomen is.

Nogmaals bedankt.Meomi

quote: Jardan reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-06-2006 21:56:40'));

Wat een afschuwelijk verhaal, ik kan mij voorstellen dat jij je schuldig voelt, maar zoals je zelf al schrijft, het was wiegendood en jij hebt daar geen schuld aan. Ik kan je niet adviseren wat goed is, praten of juist niet praten, doe waar jij  je goed bij voelt en ik denk dat het (veel) tijd kost om dit te verwerken. Neem die tijd dan ook voor jezelf.

Sterkte!

Ik wens je heel veel sterkte toe. Kan me niet voorstellen hoe je je moet voelen, maar denk wel aan je. Ik denk wel dat het verstandig is om erover te praten. Heel veel sterkte X

Hallo,

Wat afschuwelijk dat je dit gebeurt is.

Op je vraag of dit vaker overdag gebeurt is het antwoord ja.
Mijn dochter gaat 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf. 1 1/2 maand geleden is op het kdv ook een baby overleden aan wiegedood. 4 mnd oud een jongetje. Dat is afschuwelijk, voor alle partijen, de ouders, hun dochtertje, maar ook voor het kdv.
Ook dit kindje is gestorven aan een natuurlijke wiegedood en het kdv treft geef schuld.
Het kdv heeft persoonlijk alle andere ouders op de hoogte gebracht en er zijn informatie avonden geweest. Ook is er een aantal weken een gedenkhoekje voor het kindje gecreeerd zodat ouders of andere mensen een berichtje konden opschrijven voor de getroffen ouders.
Het oudste kindje van deze ouders gaat nog gewoon naar het kdv en ik geloof niet dat ze het hun kwalijk nemen.

Ik weet natuurlijk niet wat het beste voor jou is, maar ik denk dat erover praten, goed voor je is. Jij moet dit verlies ook een plaats kunnen geven. Ook als je in de toekomst zelf kinderen krijgt.
Misschien kan je de ouders van het kindje nog eens een kaartje sturen, dat ze aan ze denkt en ze veel sterkte wenst. Het lijkt me heel moeilijk als je zo abrupt geen contact meer hebt.

Sterkte met verwerken van je verdriet.

Sonja

Afschuwelijk zeg....
Maar één ding begrijp ik niet: heb je écht helemaal niet met de ouders gesproken hierover. Hebben zij daar geen behoefte aan??? Je bent toch niet zomaar een wildvreemde voor deze ouders? Je hebt wel op hun kinderen gepast, ze hebben jou niet zomaar uitgekozen. En als ze verder altijd heel tevreden waren kan ik niet zo goed begrijpen waarom je ze nog niet gesproken hebt.
Maar ja, soms kunnen mensen in hun emoties heel anders en vreemd reageren. Das niet te voorkomen maar wel heel moeilijk.
Praten met de ouders erover, dat moet zeker. Bel ze en maak een afspraak. (als ze dat tenminste willen). Dit kun je zeker niet zo laten.
Heel veel sterkte...

Terug
Bovenaan