Hoi,
ik kan me je vraag heel goed voorstellen.
24 weken zwanger alweer, dat is idd een goed moment om hier alvast over na te denken.
Ik ben zelf 30 weken zwanger, en heb al aan het begin van de zwangerschap een wiegje gekocht, tweedehands.
Mijn eerste zoontje heeft vanaf het begin in een ledikant gelegen, maar nu heb ik echt het gevoel dat het toch een meer geborgen gevoel geeft om in een kleinere ruimte te liggen.
Over tweedehands; we hebben een rieten wieg die ik helemaal lekker gesopt heb met groene zeep, en daarna met flink wat water; dat is ook goed voor het riet!
Zo zonde he, een nieuwe wieg die maximaal drie maanden wordt gebruikt, en dan wat dan?? Deze wieg zou nieuw zeker 200 euro gekost hebben, en nu heb ik m voor vijftig overgenomen.. Ik heb zelf een mooie stof en lint op de markt gekocht, en ik heb een hele mooie persoonlijke wiegbekleding gemaakt. Ik heb geen zeeen van tijd, mijn moeder kwam me een dagje helpen ermee en dan de dag erna nog zelf wat details afgewerkt en ik vind m supermooi!
Dus tweede hands is vaak nog erg nieuw, en het scheelt zo honderd a honderdvijftig euro!
Matrasje is een ander verhaal'; ja dat kost zo 40 a 50 euro, en dat is best wel veel voor drie maanden slapen. Matrasjes moeten echt op maat gemaakt worden, en dat is duur.
Dan moet je voor het ledikant ook weer een matras en hoppa, ook weer 60 euro...
Ik heb via MP een matrasje gevonden wat slechtszes weken gebruikt is, ik kon gewoon vragen of ze huisdieren hadden gehad, en of ze gerookt hadden. Dat was beide niet het geval. Toevallig precies de goeie maat, en dus splinternieuw.
Tja, ik ben niet makkelijk hierin, maar ik zoek gewoon lang tot ik het perfecte gevonden heb.
Zo kostte de wieg plus bekleding plus matras; 80 euro!
En ja dan moet ik nog wel drie lakentjes maken, we hebben moltons, en verder had ik al slaapzakjes van mn zoontje.
Kom ik misschien nog op 20 euro.
Dat is overzichtelijk.
Maar je moet voor jezelf afweging maken of je nieuw liever hebt,
is dit je eerste kindje? dan kan ik me voorstellen dat je liever geen tweedehands doet, en als je je het kunt veroorloven, dan doe je het toch nieuw?
Ik kan het me niet veroorloven om alles nieuw te doen, en ik ben heel trots erop dat ik zo toch heb kunnen maken wat ik graag wilde voor ons kindje.
Persoonlijk vind ik een wieg geen Noodzaak, maar het lijkt me een fijnere overgang voor de baby, van krap in de buik, naar ietsje ruimer in zn wiegje, en dan nog meer ruimte in zn bedje.
Succes met zoeken en kiezen!
Kim