Wiegje of ledikantje?

Ik ben er nog steeds niet over uit... wel of geen wiegje op onze slaapkamer.
Vind het aan de ene kant echt een hartstikke leuk en knus idee dat onze kleine uk bij ons op de kamer slaapt in een echt min-bedje. Het ledikant is de eerste tijd zo groot voor een pasgeboren babietje. Alleen zo'n wiegje zijn ze weer zo snel uit en kost ook weer jet nodige (lakentjes, dekentjes matrasje etc). Bij 2e hands heb ik zelf niet zo'n goed gevoel...

Wat doen jullie en mama's met ervaring hoe hebben jullie het ervaren. En weet iemand wat nu de voor- en nadelen zijn van een wieg op de slaapkamer?

Liefs Anoek
(24 weken zwanger van 1e kindje)

Hoi Anoek,

ik heb deze week de intake gehad van de kraamzorg, en die raadde mij aan om de eerste dagen de baby bij ons op de kamer te leggen. Omdat dat eigenlijk niet in onze planning zat hebben wij dus ook geen wiegje, maar leggen we de kleine eventjes gewoon in de reiswieg bij ons. Het heet ''rooming- in ''. Zo wennen jullie sneller aan elkaar en kan je je kleintje horen smakken als hij honger heeft en meteen aanleggen of de fles geven. Dit is blijkbaar beter dan te wachten totdat hij gaat huilen, en als hij op zijn eigen kamer ligt, dan hoor je die smakgeluiden niet.
Of het echt wat voor ons is, dat weet ik niet, maar we gaan het in ieder geval eventjes proberen.

Groetjes Sharon. 31+2

Hoi hoi

wij hebben onze jongste telg nooit op de kamer gehad. Vanaf dag 1 in haar wieg op haar kamer.

Ze is bijna 7 maand en ze gaat binnenkort over naar het ledikant.

Vind het zelf persoonlijk onzin om de kleine op jou kamer te hebben, Puur om de geluidjes van de kleine te leren kennen. Die hoor je ook wel als ze in haar eigen kamer ligt ;)

xxx Nienke

Hoi,

Wij hebben bij allebei me eerste 2 kindjes een wiegje en een ledikantje gehad..
Maar onze ervaring was toch met het wiegje dat ze er allebei hooguit een maand in hebben gelegen en dat ik ze toen al in een ledikantje gelegd heb..
Ben nu dus 25 weken zwanger van de derde en onze bedoeling was niet om een wiegje te kopen..ledikantje hebben we al wel nieuw gekocht maar heb zo iets van als we het willen dan kunnen we ook de wandelwagen boven neer zetten en het daar een paar nachtjes in laten slapen...

Succes met je beslissing...

Hoi,
ik kan me je vraag heel goed voorstellen.

24 weken zwanger alweer, dat is idd een goed moment om hier alvast over na te denken.
Ik ben zelf 30 weken zwanger, en heb al aan het begin van de zwangerschap een wiegje gekocht, tweedehands.

Mijn eerste zoontje heeft vanaf het begin in een ledikant gelegen, maar nu heb ik echt het gevoel dat het toch een meer geborgen gevoel geeft om in een kleinere ruimte te liggen.

Over tweedehands; we hebben een rieten wieg die ik helemaal lekker gesopt heb met groene zeep, en daarna met flink wat water; dat is ook goed voor het riet!
Zo zonde he, een nieuwe wieg die maximaal drie maanden wordt gebruikt, en dan wat dan?? Deze wieg zou nieuw zeker 200 euro gekost hebben, en nu heb ik m voor vijftig overgenomen.. Ik heb zelf een mooie stof en lint op de markt gekocht, en ik heb een hele mooie persoonlijke wiegbekleding gemaakt. Ik heb geen zeeen van tijd, mijn moeder kwam me een dagje helpen ermee en dan de dag erna nog zelf wat details afgewerkt en ik vind m supermooi!

Dus tweede hands is vaak nog erg nieuw, en het scheelt zo honderd a honderdvijftig euro!
Matrasje is een ander verhaal'; ja dat kost zo 40 a 50 euro, en dat is best wel veel voor drie maanden slapen. Matrasjes moeten echt op maat gemaakt worden, en dat is duur.
Dan moet je voor het ledikant ook weer een matras en hoppa, ook weer 60 euro...

Ik heb via MP een matrasje gevonden wat slechtszes weken gebruikt is, ik kon gewoon vragen of ze huisdieren hadden gehad, en of ze gerookt hadden. Dat was beide niet het geval. Toevallig precies de goeie maat, en dus splinternieuw.

Tja, ik ben niet makkelijk hierin, maar ik zoek gewoon lang tot ik het perfecte gevonden heb.
Zo kostte de wieg plus bekleding plus matras; 80 euro!
En ja dan moet ik nog wel drie lakentjes maken, we hebben moltons, en verder had ik al slaapzakjes van mn zoontje.
Kom ik misschien nog op 20 euro.

Dat is overzichtelijk.

Maar je moet voor jezelf afweging maken of je nieuw liever hebt,

is dit je eerste kindje? dan kan ik me voorstellen dat je liever geen tweedehands doet, en als je je het kunt veroorloven, dan doe je het toch nieuw?
Ik kan het me niet veroorloven om alles nieuw te doen, en ik ben heel trots erop dat ik zo toch heb kunnen maken wat ik graag wilde voor ons kindje.

Persoonlijk vind ik een wieg geen Noodzaak, maar het lijkt me een fijnere overgang voor de baby, van krap in de buik, naar ietsje ruimer in zn wiegje, en dan nog meer ruimte in zn bedje.

Succes met zoeken en kiezen!

Kim

Hoi,

Ik ga wel weer voor de wieg. Het is de familiewieg waar ik ook in heb gelegen. Toen de oudste geboren werd hebben we er een nieuw matrasje in laten maken en heeft mijn moeder hem opnieuw bekleed. De oudste heeft 3 maanden bij ons geslapen en toen vond mijn man het mooi geweest. De jongste heeft 6 maanden bij ons geslapen, toen paste de wieg niet meer en moest hij naar zijn ledikantje. Nu bij de derde doen we het weer hetzelfde bij ons tot de wieg niet meer past en dan naar zijn/haar eigen kamertje. Ik vind het zelf gewoon heel prettig de baby dichtbij te hebben. Echt zo'n oergevoel. Met voeden ook lekker makkelijk, even naar het voeteinde kruipen, baby uit de wieg halen, verschonen op mijn bed (luier even onder het bed bewaren), aan de borst en dan hop weer slapie doen.
je moet gewoon doen wat je prettig lijkt. Mijn zussen hebben hun kinderen alleen in de kraamtijd bij zich op de kamer gehad, dat werkte weer voor hun.

@ waarom zou je je niet prettig voelen bij een 2e hands wieg: goed schoonmaken, nieuw matras erin, nieuwe bekleding en klaar.

groetjes, keesje

Hoi hoi,

ik heeft maar 1 nacht in zijn wiegje geslapen en heb hem daarna naar zijn bedje gedaan. Hij was veel rustiger bij zijn eigen op het kamertje en ik sliep ook stukken beter. jammer van de wieg, dus zal het bij de 2e ook niet meer doen.

Maar goed er zijn mensen di het wel heel fijn vinden!

X Saskia
mv Rik 04-07-07

hoihoi, wij hebben bij de eerste de wieg in de slaapkamer gezet en dit gaan we bij de tweede zometeen weer doen, daar het ontzettend handig is met voeden je bent er direct bij als hij/zij een kik geeft.(ook in het begin met je kraambezoek is het handig ook als hij/zij ligt te slapen kunnen ze  de baby toch zien)  wij hebben bij de eerste het in de ledikant slapen ook opgebouwd. eerst na het eten 'smiddags en toen dat goed ging ook 'savonds en datwas denk ik met een maand of drie kan ook wat eerder zijn. en ben ik op zijn kamer gaan voeden in de schommelstoel.

liefs linda

Terug
Bovenaan