Hoi Anouk,
je moet doen waar je je goed bij voelt. Dus als jij je kindje de eerste dagen, weken, maanden bij je op de kamer wil hebben; gewoon doen! Ben je het zat, dan zijn ze zo naar hun eigen kamer verhuisd.
Onze eerste heeft t/m 3 maanden bij ons op de kamer geslapen in een wieg. Ik vond het heel makkelijk met voeden 's nachts en ook als Ãe niet kon slapen; even bij mij op de buik/borst in slaap vallen en zo terug schuiven in z'n eigen bedje.
Het blijft natuurlijk een hele persoonlijke keuze.
Wij hebben wel voor een wieg gekozen, ook omdat het ledikant nog zo groot is voor een pasgeboren baby. M'n oma heeft 'm gekocht voor haar oudste en vervolgens hebben alle kinderen en kleinkinderen er in gelegen. Nu is de beurt aan de achterkleinkinderen. Een vriendin van m'n moeder heeft 'm opnieuw bekleed met stof die ik voor een paar euro op de lapjesmarkt heb gekocht. En met fantastisch resultaat! We hebben wel een nieuw matrasje laten maken. Voordeel is dat de wieg redelijk groot is. Mijn zoontje heeft er tot 8 maanden ingelegen en is qua lengte gewoon gemiddeld. Toen begon hij zich op te trekken en vond ik het te gevaarlijk worden. Zonder problemen is hij naar het ledikant verhuisd.
Kijk b.v. eens op marktplaats, daar zijn nog hele mooie en goede 2e hands wiegen te vinden. Even schoonspuiten met de tuinslang en eventueel opnieuw bekleden.
Zelf zou ik m'n kind nooit hele nachten in de kinderwagenbak laten slapen. Daar zijn de matrasjes die daarin zitten echt te dun / hard voor. Je kind heeft dan sneller kans op een scheef of afgeplat achterhoofdje. Ik zou er dan eerder voor kiezen om het ledikant tijdelijk op m'n eigen slaapkamer neer te zetten. Daar ligt tenminste een goed matrasje in. Maar goed, ook dat is persoonlijk.
De tweede is ondertussen op komst en ook die gaat de eerste tijd bij ons op de kamer in de wieg. We zien wel weer hoe lang dat duurt, ik plan dat soort dingen niet van tevoren. Het hangt ook zo van je kind af en van hoe je je zelf voelt.
Veel succes bij je keuze en bij het vinden van een mooie wieg!
Groetjes,
Margrethe