Wiegje of ledikantje?

Hey.

Onze dochter heeft de eerste 3 weken van haar geboorte in de wagenbak van de wandelwagen gelegen (in onze slaapkamer). We hebben wel een wieg (hier heeft mijn man in gelegen dat hij een baby was) maar die stond beneden en daar lag ze dus in als ze beneden was. Het is natuurlijk maar net hoe groot je baby is en hoe groot je wagenbak. Maar het is misschien een oplossing.

Liefs van Miena.

wieg!

Tijdens mijn eerste zwangerschap vond ik het maar onzinnig om nog een wiegje naast het ledikant te hebben. De babykamer was ook nog eens naast onze kamer.
Maar toen werd mijn dochter geboren.... En de eerste nacht in het ziekenhuis wilde en kon ik mijn ogen niet van haar afhouden. Ik wilde haar gewoon erg dicht bij me hebben. Zeker niet bij mij in bed, maar dus wel in een wiegje naast me.
Dus de volgende dag naar huis en meteen mijn vriend en mijn zus naar de Prenatal gestuurd om een wieg en alles wat erbij hoort te kopen. Ze heeft toen even in het ledikant gelegen, maar dat was echt geen gezicht. Een wiegje was veel knusser, bovendien lekker naast ons. Ze heeft er vier maanden in gelegen en toen hebben we haar in haar eigen kamertje gelegd. Die overgang was geen probleem.
Nu gaan we de wieg gebruiken voor nr 2.
Bij de prenatal vond ik de wiegjes niet zo duur en bovendien kon het me niets meer schelen.

groetjes,
Sabine

Wat een boel reacties, wat fijn! Ieder heeft natuurlijk zijn mening, maar ben blij dat jullie je ervaringen en ideeën wilde delen! Ik weet het nog steeds niet helemaal, dus ik ga er nog even over na denken.

Het is mijn eerste kindje en weet dus nog niet waar mijn eigen behoefte zal liggen. Heb wel het idee dat ik mijn kindje graag dicht bij me zal willen hebben. Voel me nu soms al een leeuwin als iemand te dichtbij me komt, ha ha! Kinderwagenbak is misschien ook wel een oplossing. Daar had ik nog niet meteen aan gedacht. Zijn die matrasjes wel geschikt om heel lang op te liggen?

Liefs

Wij zijn ook voor een wieg gegaan de eerste paar maanden, toch wat knusser en vertrouwder voor mijn gevoel. Als ik jou was zou ik eens in de familie/kennissenkring rondvragen of iemand nog een wiegje op zolder heeft staan, dat is anders dan zomaar tweedehands lijkt mij. Eventueel zelf een nieuw matrasje erbij en zo goed als nieuw.

Wij hebben gewoon de lakentjes voor het ledikantje dubbelgevouwen, dus je hoeft echt niet persé wieglakentjes te kopen hoor.
Succes met je keuze.

Hallo,
Ik weet dat mijn moeder vroeger bij de jongste 2 ook de kinderwagenbak gebruikte. En het is maar voor de eerste paar weken. Of het goed is? Als je de kleine meeneemt op bezoek en hij wil slapen of je gaat wandelen en hij valt in slaap dan haal je hem er ook niet uit. Dus slecht zal het niet zijn. Ze zijn er misschien niet voor gemaakt, maar ze moeten toch aan bepaalde eisen voldoen.
Zelf willen we de kleine dadelijk ook enkele weken op de eigen kamer in de kinderwagenbak bij ons hebben. Ik denk dat ik dan rustiger slaap en het is makkelijk met de voeding. We liggen nl. op een andere verdieping.
succes met het maken van je keuze.

Hoi Anouk,

je moet doen waar je je goed bij voelt. Dus als jij   je kindje de eerste dagen, weken, maanden bij je op de kamer wil hebben; gewoon doen! Ben je het zat, dan zijn ze zo naar hun eigen kamer verhuisd.

Onze eerste heeft t/m 3 maanden bij ons op de kamer geslapen in een wieg. Ik vond het heel makkelijk met voeden 's nachts en ook als íe niet kon slapen; even bij mij op de buik/borst in slaap vallen en zo terug schuiven in z'n eigen bedje.
Het blijft natuurlijk een hele persoonlijke keuze.

Wij hebben wel voor een wieg gekozen, ook omdat het ledikant nog zo groot is voor een pasgeboren baby. M'n oma heeft 'm gekocht voor haar oudste en vervolgens hebben alle kinderen en kleinkinderen er in gelegen. Nu is de beurt aan de achterkleinkinderen. Een vriendin van m'n moeder heeft 'm opnieuw bekleed met stof die ik voor een paar euro op de lapjesmarkt heb gekocht. En met fantastisch resultaat! We hebben wel een nieuw matrasje laten maken. Voordeel is dat de wieg redelijk groot is. Mijn zoontje heeft er tot 8 maanden ingelegen en is qua lengte gewoon gemiddeld. Toen begon hij zich op te trekken en vond ik het te gevaarlijk worden. Zonder problemen is hij naar het ledikant verhuisd.
Kijk b.v. eens op marktplaats, daar zijn nog hele mooie en goede 2e hands wiegen te vinden. Even schoonspuiten met de tuinslang en eventueel opnieuw bekleden.

Zelf zou ik m'n kind nooit hele nachten in de kinderwagenbak laten slapen. Daar zijn de matrasjes die daarin zitten echt te dun / hard voor. Je kind heeft dan sneller kans op een scheef of afgeplat achterhoofdje. Ik zou er dan eerder voor kiezen om het ledikant tijdelijk op m'n eigen slaapkamer neer te zetten. Daar ligt tenminste een goed matrasje in. Maar goed, ook dat is persoonlijk.

De tweede is ondertussen op komst en ook die gaat de eerste tijd bij ons op de kamer in de wieg. We zien wel weer hoe lang dat duurt, ik plan dat soort dingen niet van tevoren. Het hangt ook zo van je kind af en van hoe je je zelf voelt.

Veel succes bij je keuze en bij het vinden van een mooie wieg!

Groetjes,
Margrethe

Ik had alleen een ledikantje in huis gehaald. Bij veel vriendinnen van mij lagen de babytjes ook alleen op een kamertje in een ledikantje.
Mijn dochtertje wilde  niet 's nachts alleen op een kamertje slapen en bleef de hele tijd huilen... We hebben een voorgevormd kussen tussen onze hoofden gelegd en haar daarop met een eigen dekentje gelegd en dat werkte wel. Na  een week heb ik als nog een wiegje gekocht en die staat nu naast mijn bed. Het slapen gaat nu prima! Overdag slaapt ze in haar ledikantje en 's nachts slaapt ze in haar wiegje...

Ik moet er bij zeggen dat het wiegje ook als voordeel heeft dat ik haar nu gelijk kan zien als ze 'rare' geluidjes maakt wat mij ook wel een fijner gevoel geeft!

/>

Meiden,

Thanks! Ik ben er denk ik wel uit. We hebben t er eens over gehad en het vanuit meerdere punten bekeken. Feit blijft dat we niet kunnen inschatten hoe we er straks tegen aan kijken omdat het ons 1e kindje is.

Ik vind het ledikantje wel groot voor zo'n pasgeboren babietje, maar apart een wieg aanschaffen toch wel weer te veel van het goeie. We gaan nu de eerste dagen de reiswieg gebruiken en daarna het ledikantje op de eigen kamer (mét babyfoon). Als we alsnog na de geboorte het kindje langer bij ons willen hebben op de kamer, dan is een wieg ook wel weer snel geregeld denken we zo. Wil het kindje niet weken in de reiswieg laten slapen namelijk.

Voor ons voelt dit het beste nu en na de bevalling zien we wel hoe we er dan tegen aan kijken!

Liefs

Terug
Bovenaan