Wiens baby sliep binnen 3 maanden door?

Hallo allemaal,

Misschien een beetje gekke vraag, maar ik zit hier echt mee!

Ik heb een zoontje van bijna 1 jaar en ben zwanger van de 2e. We maken ons een beetje ongerust over ons 2e kindje.

Onze zoon heeft namelijk nog nooit 1 nacht doorgeslapen. In het begin maakten we ons daar erg druk over, maar op een gegeven moment hebben we ons er maar bij neergelegd.
Het is echter wel slopend. Sinds zijn geboorte zijn we eigenlijk moe.

Om nu te voorkomen dat we bij de komst van onze 2e niet van vermoeidheid instorten hopen we op tips van mensen waarvan de baby wel doorslaapt. Ik weet dat niet alles in het leven te bepalen is en dat doorslapen waarschijnlijk ook zoiets is.

Maar toch heb ik ook het idee dat je het wel enigszins kan beïnvloeden. Al is het maar door bijvoorbeeld de baby in het begin veel rust te geven of door overdag 'veel' eten te geven. Wij hebben namelijk het gevoel dat we het bij onze zoon niet goed hebben gedaan. Vooral de eerste paar weken hebben we zoveel bezoek gehad dat hij echt nooit langer dan 10 minuten rustig heeft kunnen slapen. Verder heb ik behoorlijk met de borstvoeding lopen klooien en daarna met flesvoeding. De kraamhulp adviseerde eten te geven op afroep, het cb zei je moet gewoon (vooral overdag) om de 3 uur aanhouden. Al met al heeft hij gewoon tot een half jaar zeer onregelmatig en weinig gegeten.

Wie heeft er misschien wat (simpele) tips voor ons?
 
Onze zoon sliep voor het eerst door toen ik hem na 5 weken ging inbakeren! Daardoor wordt je kind lichamelijk begrensd, waardoor zijn lichaam dus tot rust komt. Als gevolg daarvan krijgt hij in zijn hoofd ook meer rust, valt hij sneller in slaap en wordt niet van het minste of geringste al wakker. Ik had zelf ook echt m'n nachtrust nodig na een keizersnede, fors bloedverlies en een laag ijzergehalte. Ik was echt óp doordat hij zich twee keer per nacht meldde!
Bij een evt. 2e kindje zou ik gelijk met inbakeren beginnen. Het kan in elk geval geen kwaad, het kindje geniet van de warmte en geborgenheid en het geeft echt een stuk rust! Heel hartelijk aanbevolen!
 
ik weet het niet hoor maar voor je zoontje zou je van die tabletjes kunnen kopen die kinderen rustig maakt mijn schoonzus gebruikt die ook want haar zoon is tedruk om teslapen hij slaapt nu heerlijk door ze zijn homeopatisch van vsm(volgens mij)maar je kunt het zo bij een drogist kopen....en een hart onder de riem onze eerste zoon was ook moeilijk maar onze tweede van 3 maand slaapt heerlijk door 22;00 laatste voeding slaapt door tot 8:00 uur het kan dus wel succes ermee hopelijk heb ik jullie een beetje geholpen groetjes...
 
Hoi Sylvie,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je hiermee zit, zeker omdat je nu ook al een peutertje hebt rondlopen. Even bijslapen overdag is dan niet meer zo makkelijk. Ik had hetzelfde gevoel wel eens toen ik zwanger was van mijn tweede, vooral omdat ik toen ook vaak moe was en dacht: wat moet dat worden als de baby er eenmaal is. Gelukkig, het valt mee :)

Mijn oudste is rond 22 maanden gaan doorslapen, mijn jongste is nu 8 maanden en krijgt nog steeds nachtvoedingen. Als je het zo hoort, klinkt dat misschien doodvermoeiend, maar het is maar net hoe je ermee omgaat.

Op een gegeven moment heb ik (bij mijn oudste) gewoon een knop omgezet en gezegd: die nachtvoedingen horen er gewoon bij en ik moet ze zo goed mogelijk ´overleven ´. Het gaat er tenslotte niet zozeer om dat je een onderonderbroken nachtrust hebt, maar dat je ´s morgens uitgerust bent. Ik word dus x keer ´s nachts wakker (ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel, het wisselt ook), leg mijn dochter aan en slaap weer verder. Ze slaapt bij ons in bed. De oudste sliep in haar eigen kamertje, maar na de eerste voeding liet ik haar vaak bij me in bed liggen. Dit was en is een geweldige overlevingsstrategie voor ons. Ik mis nl. ondanks de nachtvoedingen heel weinig nachtrust, ongeveer net zo veel als wanneer je een paar keer naar de wc moet (klinkt vast bekend als je zwanger bent :)). Het belangrijkste is dat je daarna weer snel in slaap valt.

Wat voor mij geholpen heeft:

- niet op de klok kijken (moet ik alweer voeden, hoelang ben ik al wakker, hoeveel slaap mis ik nu)

- je kind na het voeden bij je in bed houden

- borstvoeding geven: dat kun je liggend of zelfs slapend doen, en het voordeel is dat je baby vrijwel slapend drinkt omdat ze niet op een flesje hoeft te wachten

- minimale activiteit ´s nachts: alleen luier verschonen als het echt moet, alleen een klein lampje aan, boertje kun je halfliggend op bed doen

Zoals je zelf al aangaf, zijn er helaas geen wondermiddelen om doorslapen te stimuleren. Bovengenoemde tips zijn dus om gebroken nachten te overleven :)

Wat je zegt van genoeg rust overdag en niet te veel bezoek, lijkt me wel logisch, al was het maar voor jóuw rust. Dat komt ook de borstvoeding ten goede. Veel jonge baby ´s willen ´s avonds de hele avond aan de borst (clustervoeden) om zichzelf vol te tanken voor de nacht. Het kan helemaal geen kwaad om daaraan toe te geven. Ik hoop dat je bij dit kindje meer je eigen gevoel durft te volgen en je minder aantrekt van wat anderen zeggen (zoals het cb). Hopelijk zal de borstvoeding dan ook beter gaan! Voor meer informatie kun je ook naar een informatieavond van een borstvoedingsorganisatie gaan, daar kun je dit soort vragen ook stellen.
(www.borstvoeding.nl)

Succes en geniet van je zwangerschap!
Pauline
 
ik weet niet of mijn tips je helpen want elke baby is weer anders en reageert weer anders maar ik heb van het begin af in het donker gevoed (hij wist de tepel feillos te vinden ; zelfs beter dan overdag) en heb niet met hem gepraat om zoveel mogelijk de nachtrust te bewaren. Als het echt niet anders kon dan fluisterde ik. Ook heb ik stevige en dure luiers gebruikt voor 's nachts zodat ik hem niet hoefde te verschonen. Hij sliep door vanaf 5 maanden. Ook warme voeten helpt voor doorslapen merkte ik.
 
Onze zonen hadden het allebei koud (ze zijn in de winter geboren). Een extra deken deed een heleboel goed.
Wat ik ook gemerkt heb met de tweede is dat ik de jongste niet steeds uit bed haalde als er bezoek was. Ze mochten heel zachtjes om een hoekje kijken, maar slapen was slapen. Met de eerste gaat dat heel anders (weet ik uit ervaring). Waar ik me ook minder druk om maakte bij de tweede was voeding. Ik ging gewoon in zijn kamertje zitten als ik moest voeden, ongeacht of er bezoek was of niet. Het was zoveel rustiger. Bij de eerste maakte ik me daar echt druk om.
Misschien werkt het om 's avonds een fles pap te geven, zodat zijn maagje lekker vol zit, of een anti-lek beker (als hij daaruit drinkt) met water in zijn bedje. Dat deed bij ons ook wonderen.
Een goede tip (zoals ook boven gegeven) is het minder luisteren naar wat anderen zeggen. Het CB heeft bij ons soms echt verkeerde adviezen gegeven, waardoor, zeker ons oudste mannetje, soms met buikkrampjes in bed lag.

Succes!
 
Ik heb niet zoveel ervaring de kleine is pas 10 weken en sliep eigenlijk meteen door( wat eten betreft dan) hij komt wel 's nachts, 1 of 2 keer maar heeft dan helemaal geen honger, hij wil gewoon zijn speen en een aai over zijn bol, in het begin gaen wij hem eten omdat de kraamhulp zei als ie komt heeft ie honger, maar dat gaf alleen maar onrust, sindssien slaapt hij van23.00 tot 07.00 wel geef ik hem zijn laatste fles iets eerder, om 22.30 dan heeft hij iets meer om de nacht mee te beginnen, en laat je inderdaad niet alleen maar leiden door het CB, ze maken ook fouten,en het blijft jouw kindje je weet zelf vaak beter wat goed is! en wat die arts daar zegt is vaak haar persoonlijke mening, dus dat is niet heilig!
succes
 
Hoi Sylvie,

Onze dochter sliep toen ze 4 weken was al vanaf de laatste voeding van 23.00 uur door tot 9 uur in de ochtend. En vanaf dat ze 2 maanden is krijgt ze om 20.00 uur de laatste fles en slaapt door tot vaak negen uur. Tijdens mijn zwangerschap was het al een rustige baby merkte ik. Ik gaf haar al wel vanaf het begin al veel meer te eten dan volgens "het boekje" mag. Ik bied haar gewoon een fles aan wanneer zij erom vraagt en laat haar drinken zoveel ze wilt. De ene keer is dat net iets meer als de andere keer. Wij geven wel de laatste fles zelf (dus niet door drukke opa's en oma's) zodat ze al een beetje suf wordt en kan ontspannen. Ook wij gaven de nachtvoeding in het begin in het donker en ik praatte er ook weinig tegen. Zo bleef ze een beetje suf. Zodra er een felle lamp aanging werd ze al veel actiever. Wat ook helpt zijn baby cd's. Wij hebben namelijk een babycd waar echt een aantal slaapliedjes op staan waar ze echt suf van wordt.
Succes ermee!
 
Terug
Bovenaan