<p>Hoi, Wij hebben een dochter van 16 maanden.. een schatje, echt waar! Toen ik zwanger raakte waren mijn man en ik het er unaniem over eens dat ik thuis zou blijven om voor onze dochter te zorgen… maar al snel na een slechte start (onze dochter was een huilbaby die soms dagen wel 10 uur aan 1 stuk huilde) merkte ik dat ik tijd voor mijzelf miste. omdat mijn man relatief veel verdient krijgen wij het minimale aan kinderopvangtoeslag. Dit betekend dat wij enorm veel geld kwijt zijn als wij onze dochter 4a5 dagen naar de opvang zouden brengen zodat ik zou kunnen werken en ik dus eigenlijk zou werken om de opvang te betalen. Dat wil ik niet, dan zie ik al haar eerste keren liever zelf… maar omdat wij toch willen dat zij zich sociaal goed ontwikkeld gaat zij 2 dagen een paar uurtjes naar een gastouder. Ik merk dat ik die dagen zonder mijn dochter ook echt nodig heb om op te laden en aan mijn eigen zaken toe te komen. ik merk dat ik, sinds mijn dochter weer begint met nachtbraken, ik zo ontzettend moe ben dat ik het soms gewoon moeilijk trek. Soms ben ik zo moe op dagen dat ik een kort lontje heb of gewoon de energie niet heb om iets met haar te ondernemen. Wij moeten savonds echt vroeg naar bed want soms wordt ze midden in de nacht wakker en je weet nooit of ze daarna weer doorslaapt of dat ze wakker blijft. Ik vind het enorm zwaar! Vooral omdat je als thuisblijf moeder de hele dag te maken hebt met het opvoeden. Ik voel me schuldig dat ik soms niet goed weet hoe het moet of omdat ik me vaak zo moe voel. Het lijkt alsof er nooit een eind komt aan het aan staan.. ik vind opvoeden moeilijk.. helemaal nu ze zichzelf zo enorm ontwikkeld en een eigen wil krijgt en ik echt moet gaan opvoeden. Ik ben helemaal niet onzeker aangelegd maar soms vraag ik me af of ik het allemaal wel goed doe en voel ik me lui omdat ik soms niet meer dan de basis dingen uit mijn handen krijg als ik haar om mij heen heb. Er zit heel veel in mijn “vrije” dagen gepropt. Die gebroken nachten breken mij steeds sneller op en het lijkt alsof ik nog 100 uur slaap in te halen heb na de afgelopen anderhalf jaar. Zijn jullie weleens onzeker over hoe jullie het doen? Ik wil zo graag het allerbeste doen maar weet soms gewoon niet meer hoe. </p>