Hoi Danaantje,
Ook al ziet mijn werksituatie er heel anders uit dan bij jou thuis, ik herken heel erg wat je zegt. Soms word je doodmoe van mama zijn en het is lastig om alle ballen in de lucht te houden en daarnaast voldoende aan jezelf toe te komen. Voor iedereen ligt die balans anders en het vergt creativiteit en verschillende dingen proberen om te kijken wat voor jou werkt. De uitdaging wordt alleen maar groter als je kindje niet zo goed slaapt. Onze zoon is 18 maanden. Nu slaapt hij gelukkig weer goed, maar in de zomer heeft hij 3 maanden lopen nachtbraken. Hele nachten huilen, tenzij hij bij mama lag. Fijn voor hem, maar ik deed geen oog dicht. Ik kon de 4 dagen in de week die ik werk amper nog volhouden. Maar de dagen waarop ik vrij was en voor hem moest zorgen vond ik nog zwaarder. Tegen mijn collega’s kon ik zeggen “jongens ik ben gesloopt, sorry als ik er niet helemaal bij ben met mijn hoofd”, maar thuis en in de opvoeding lopen de taken gewoon door. Dus ik benijd jou en andere thuisblijfmama’s zeker niet! En zeker als je een partner hebt die er zo weinig is dat je dingen naar hem door kan schuiven.
Wat mij helpt is om hulp in te schakelen. Extra dagje naar oma bijvoorbeeld. En om de lat voor mezelf lager te leggen. Dan maar geen gedweilde vloer deze week (of maand haha), dan maar geen make-up op vandaag, dan maar andijviestamppot uit de magnetron ipv vers gemaakt. En om rust te pakken op kleine momentjes. Even 10 minuutjes wandelen, mindfulness of yoga. Daar dwing ik mezelf ook toe als ik er eigenlijk geen zin in heb, omdat het gewoon helpt.
Ik zag eerder in de discussie ook een bericht over toch werken, ook al betaal je hiermee de kinderopvang, waar ik het wel mee eens ben. Nu gaan werken, betekent over 3/4 jaar meer ervaring én meer salaris inderdaad. Dat dat nu betekent dat je al je verdiende geld naar de kinderopvang brengt, is dan iets wat je doet omdat je er op een andere manier iets uit haalt, namelijk voldoening en zelfontplooiing. Dat is ook veel waard! En de kinderopvang is zo leuk voor die kids. Toen ik nog zwanger was heb ik overwogen om te stoppen met werken, omdat ik niet wilde dat een ander meer tijd doorbracht met mijn zoon dan ikzelf. Maar als ik nu zie met hoeveel plezier hij naar de kinderopvang gaat, heb ik daar totaal geen schuldgevoel over.
Heel veel succes met je zoektocht! Hopelijk heb je iets aan de tips die alle mama’s je hier geven!