wil binnenkort fruit/groentehapje en papfles proberen.

ik heb het idee dat marly er al wel klaar voor is.
wil het graag gaan proberen, maar vindt het lastig inschatten hoe ik het het beste kan beginnen (en dan kan "opvoeren").
wie is er ook al eerder dan 4 maanden hiermee begonnen en hoeveel heb je op het begin gegeven?
ben bang dat ik het misschien ga "forseren".

Hoi!

Ik ben begonnen met fruit. Ik heb de eerste paar keer een beetje banaan geprakt (gepureerd) en Anne een klein beetje gegeven. Dit was maximaal 3 babylepeltjes. Dit een paar dagen volgehouden en er dan weer een lepeltje bij gedaan. In het begin spuugde ze veel uit, volgens mij wist ze nog niet goed hoe ze moest slikken. Op een gegeven moment gaf Anne aan dat ze wel meer wilde en hebben we het van haar af laten hangen. Ze krijgt nu maximaal 125 gram.
Ik heb nu verschillende soorten fruit in de vriezer. Ik maak bijna alles zelf, behalve als we op visite moeten, dan neem ik een potje mee. Vooral als je aan het opbouwen bent is een potje onbetaalbaar. Appel is ook makkelijk te pureren en Anne vindt dit ook lekker, net als peer. Kiwi vind ze weer vies, haha!
Als je nog specifieke vragen hebt moet je ze maar stellen!

Groetjes,
Natasja

Hallo!

Ik heb geen tips voor je,maar ook wel een heleboel vragen!
Senne wordt morgen precies 4 maanden oud en wil ik dus ook met fruit en/of groente beginnen.
Alleen heb ik dus geen idee hoe dat moet..
ik heb van die potjes (gekregen van al die blije,baby,zwangere dozen)en heb nu een van worteltjes en een van banaan.Maar moet ik nu fruit gaan geven of groente?Of kan het allebei?En hoe maak ik het?Moet ik het eerst opwarmen?(er stond niks op het potje of het warm moet...)En wanneer is het het beste om te geven?Tussen de twee voedingen door?Of niet?En wat bedoelde je (Natas) met "potjes zijn onbetaalbaar als je aan het opbouwen bent?" (ik kom uit buitenland en misschien moet je voor mij nog duidelijker zijn hihi )....
Volgens mij zijn dat mijn vragen voor nu!
Als jullie nog wat willen vertellen dan hoor ik het gaarg.Alle tips zijn welkom,want morgen gaat het gebeuren.

Liefs,
Lina

Hoi,

Antwoord op je fruithapjes vraag heb ik niet maar wel op de papfles. Ruben krijgt die al sinds hij 10 weken oud was omdat hij nooit genoeg leek te krijgen. Hij krijgt hem als laatste fles en slaapt vervolgens tot 7 uur door. Je molet gewoon beginnen met 1 schepje en dat steeds opvoeren.

Groetjes Diana

Hoi hoi!

Wat een boel vragen. Ik ga vast iets vergeten te beantwoorden, maar ga mijn best doen.

Ik geef alleen fruit en diksap erbij. Aan pap mogen we nog niet beginnen, omdat Anne nog geen 6,5 kilo is.

Fruit is een tussendoortje, maar ik geef 'm in de plaats van een fles. Dit doe ik omdat ik Anne anders wakker moet maken en dat vind ik niet nodig. Ik geef overigens al sinds ze 2,5 maand is fruit, dus ik vind dat het kan. Al raden ze bij het cb vanaf 6 maanden aan. Anne maakte overigens steeds smakgeluidjes als wij aan het eten waren, ofwel, ze wilde ook wel iets. Volgens het kdv was ze er ook wel aan toe.  Overigens komt groente i.p.v. een fles, dus misschien was het beter geweest als ik met groente was begonnen, al lijkt mij dit weer zwaar op de maag vallen.

Ik  ben begonnen met  banaan en dit langzaam opgebouwd. Zo leert je kindje de smaak kennen en het lichaampje kan er langzaam aan wennen.    De darmpjes hebben ook tijd nodig om aan vast voedsel te wennen. Ik heb daarna banaan met appel gegeven en daar steeds meer appel bij gedaan. Zo later weer peer erbij. Zo kunnen ze aan alles wennen.

Groente geef je warm (niet  TE warm!!!!) en fruit op kamertemperatuur.

Over de onbetaalbaarheid: een potje Olvarit voor kindjes van 4 maanden kost hier 0,95 cent.  Je kan de inhoud maar 48 uur (meen ik) bewaren, maar als je kind de eerste dag 3  lepeltjes mag en de  tweede dag ook, en de derde dag ook zijn er maar 9 lepeltjes uit gegaan, terwijl je  zeker nog 3/4 potje over hebt en weg moet gooien. Dan kan je dus beter zelf wat kopen en dit fijnmalen. Het is dan vers en nog goedkoop ook.    

Ik geef zelf Anne nog wat diksap na de fruithap, omdat ze aangeeft dat ze meer wil. Als ik daaraan toe geef spuugt ze even later alles onder, dus ik geef haar wat diksap na. Zij wil dit overigens alleen koud, terwijl veel kindjes het juist warm willen.

Anne's schema sinds vandaag meer melk!!!:
  8.00 uur: 200 cc melk (was 165 cc)
12.00 uur: 125 ml fruit + 100 ml diksap  (gaat niet altijd op)
16.00 uur: 200 cc melk (was 165 cc)
20.00 uur: 200 cc melk (was 165 cc)
23.00 uur: 200 cc melk

Anne heeft nu dus nog 4 melkvoedingen.

Geen idee of ik nu alle vragen heb beantwoord, maar tis nu bedtijd. Morgen nog even een keer alles nalezen!

Groetjes,
Natasja
en
Anne (29 november)

Hoi,

Ja ben er lang niet geweest, druk druk met twee kids en werk.

Ik wil even reageren op schema van natas. Je geeft om 8 uur een fles en dan om 12 uur fruit met diksap en dan pas weer om 4 uur een fles. Als de kleine daarmee tevreden is is het wel goed denk ik. Maar mij is geleerd dat fruit en diksap extraatjes zijn ( tussendoortjes zoals wij dat zelf ook tussendoor eten ) en ja bij jullie is het fruit en diksap dus meer een maaltijd geworden. Je moet zelf weten natuurlijk en natuurlijk kun je je eigen kindje beste maar ik zou dan die 100 ml diksap toch vervangen door 100 ml melk.
Hoop dat ik dat mag zeggen en je nu niet boos bent natas.

Liefs van mij, timo 13-12-2004 en daisy 15-12-2006.

Tuurlijk mag je dat zeggen! Zo snel word ik niet boos hoor! Haha!

Dat diksap en fruit is ontstaan doordat ze eerst 5 melkflessen kreeg naast de fruit en diksap. Maar sinds een paar weken wil ze die 5e fles niet meer. En ze laat tussen de voedingen ineens veel meer ruimte. Ik heb toen overwogen om na het fruit melk te geven of de melk voedingen allemaal te verhogen. Ik heb toen voor het laatste gekozen, omdat Anne langzaam aan naar 4 voedingen toe moet. Ze krijgt nu dus 800 cc melk (eerst was dit met 4 voedingen totaal 825, maar daar liet ze zo 100 cc van staan). En alle melk gaat op. Ik heb een keer i.p.v. diksap melk gegeven, omdat ik niet anders bij me had en toen sliep ze daarna weer 8 uur door! Dus dan krijgt ze nog minder melk binnen, want er verviel een hele fles. En wakker maken lukt ook niet altijd.
Snap je het nog?
Nu krijgt Anne dus meer melk binnen en daarbij fruit en sap. En anders krijgt ze wel haar fruit, maar drinkt ze minder melk. En ik vind het vooral belangrijk dat ze vocht binnen krijgt, dus daarom ook het diksap. Bij de opvang krijgt ze overigens wel het fruit en niet de sap en krijgt ze ook 800cc melk binnen. Naar mijn idee is dat een beetje weinig.... ik ga dat morgen even met ze bespreken!

Groetjes,
Natasja
en
Anne (29 november)

Ps; wat een raar lettertype heb ik toch ineens!

Terug
Bovenaan