Wil om zwanger te worden, spermakwaliteit neemt af

<p>Hoi dames, </p><p>Ik ben 24 jaar, mijn vriend bijna 35 jaar. We zijn momenteel een huis aan het verbouwen en zouden binnen een aantal maanden gaan verhuizen. We willen heel graag 2 kindjes samen. Bij mezelf is de kinderwens erg groot, iets met rammelende eierstokken en veel kindjes en baby’s in onze vriendengroep en familie. Nu ben ik mezelf een beetje aan het inlezen. Ik weet niet waarom, maar ik ben echt heel bang dat zwanger worden niet zal lukken. Ik neem al de pil vanaf mijn 13 jaar omdat mijn menstruaties verschrikkelijk zijn. Ik lees nu ook dat de vruchtbaarheid bij mannen na hun 35 jaar flink afneemt. Hier schrok ik best van. Ik dacht altijd dat de leeftijd bij mannen niet uitmaakte qua vruchtbaarheid. Dit maakt mijn bezorgdheid nog erger. <br />Ik weet dat hij ook graag kinderen wil, maar hij wil na de verhuis eerst uitrusten en bekomen van de verbouwing. Ik durf niet tegen hem zeggen dat ik er eigelijk echt klaar voor ben om te gaan stoppen met de pil en te beginnen. Zijn focus ligt nu echt op ons huis en niet op onszelf. <br /><br />Wat nu? Mijn gevoel is zo sterk… </p>

Ik zal er altijd even over praten. Het is ook niet gezegd dat je zo 123 zwanger bent na het gebruik van de pil. Het duurde bij mij 4 maanden, toen had ik een normale cyclus. Was wel vrij snel vond ik. Maar het kan makkelijk ook zo een jaar duren. Dus ik snap je volkomen! ? Dit kun je altijd nog even voorleggen aan je vriend.

Hai! Hormonen kunnen je behoorlijk te grazen nemen als het gaat om een kinderwens. Mijn advies; wacht even tot jullie huis er klaar voor is. Zelf was ik in verwachting tijdens een verhuizing en verbouwing en dat levert toch altijd meer stress op dan je denkt. Dat is nou net niet wat je wilt als je zwanger bent. Bovendien wil je geen druk op je partner leggen. Met druk en stress is zwanger worden ook lastiger. Is het huis klaar, dan zijn jullie wellicht allebei klaar voor die volgende stap en kan het ontspannen genieten beginnen.

Inderdaad je kan binnen 1 maand zwanger zijn en dat zal te vroeg zijn voor je vriend maar houdt er rekening mee dat het gemiddelde 1 jaar is. Beiden moeten jullie er klaar voor zijn dus het enige wat je kan doen is jouw wens / zorgen uiten en er goed over praten met je vriend.

Ik ben na jaren pilgebruik zwanger geworden 1 maand na stoppen met de pil, omdat we 1x comdoom waren vergeten (of naja..dacht dat ik op dat moment toch niet in vruchtbare periode zat). En owja..ik was bijna 34 jaar en mn man was al 34...zegt dus niks hoor. Kan inderdaad soms wat langer duren voordat je weer normale cyclus hebt, maar je bent nog vrij jong dus dar komt wel goed. Zou wachten op rustigere tijden. Bij mij kwam het onverwachts vlak voor bruiloft en terwijl we nog vollop aan het klussen en verhuizen waren en heb daardoor helemaal niet kunnen genieten van de zwamgerschap en was ook heeeel moe.

Snap je gevoel hoor, maar is wel fijn als het huis klaar is. Hier ook zwanger en baby in verbouwing gehad, pff, zou ik niet aanraden. Wellicht een idee om alvast te stoppen met de pil zodat je lijf wat kan ontpillen en jij inzicht krijgt in je cyclus. Wel bespreken met je partner natuurlijk zodat er een andere vorm van anticonceptie kan worden gebruikt.

Ik zou alvast stoppen met de pil zodat je natuurlijke cyclus op gang kan komen en je vast inzicht krijgt daarin. Natuurlijk wel met je vriend overleggen om dan andere anticonceptie te gebruiken. Als je pas stopt met de pil als je echt wil proberen, kan het extra frustrerend zijn als je lichaam dan nog aan het ontpillen is. Ik ben momenteel zwanger en recent verhuisd en kan het ook niet echt aanraden, ik ben veel sneller moe, kan een stuk minder doen en alles duurt langer. Dus in dat opzicht begrijp ik je vriend heel goed.

Ik las laatst dat de affname van de sperma kwaliteit pas uit gaat maken rond 45 dus ik zou me daar niet druk om maken bij je vriend.

Zou zeker eerst de verhuizing doen, dit is super stressvol en stress heeft een groot effect op zwanger worden voor jullie beiden. Beter goed in je vel zitten en rust hebben dan alles tegelijk doen omdat je bang bent dat de sperma kwaliteit afneemt.

Praat er over samen, dat zorgt er ook voor dat je stress niet vast houdt ☺️

Terug
Bovenaan