wil stoppen met bv, wie heeft tips?

Op dag 8 ben ik overgestapt op afkolven omdat ik bv gaf met tepelhoedje en het pijn bleef doen.
Toen kwam ik erachter dat ik eigenlijk te weinig melk gaf. Nu kan ik alleen maar negatief zijn over bv geven.
Julian reageert heel erg sterk op iets wat ik eet, dacht eerst aan een eitje, maar ook peper of knoflook. En ik kijk echt wel uit met wat ik eet. Komt geen knoflook meer in het eten of peper. Hij heeft nu gisteravond en vannacht zn pijn gehad, dat ik men melk wel afkolf maar wegspoel, alleen maar om ervoor te zorg dat de pijn over gaat.
En dit is niet de 1ste keer. Dan heb ik nog meer negatieve punten
Ik kolf niet op tijd, omdat het het gewoon niet toelaat, omdat ik dan met Julian bezig ben.
Ik heb net Julian snachts een uur bezig gehouden met voeden en verschonen, dan heeft hij nadat ik hem al een kwartier probeer te laten boeren nog geen boer gelaten en is diep in slaap. Vervolgens leg ik hem in bed, want ik kan alleen maar denken Wil ook slapen maar moet nog 3 kwartier kolven. En ja hoor dan spuugt hij zijn hele bedje eronder omdat ik bezig ben met zijn volgende voeding. Die ik overigens uit men borst moet persen!!!!!

Ik denk echt dat ik meer van men mannetje ga houden als ik niet meer bezig hoef te zijn met kolven. Begrijp me niet verkeerd, hou ontzettend van hem, maar ik heb nu echt het gevoel dat ik hem te kort doe. Omdat ik zelf minder tijd heb met hem, omdat ik maar men borsten moet uitwringen om 60 cc eruit te krijgen na 3 uur niet gekolfd te hebben. Voel me zelf ongelukkig erdoor. En besteeds hem nu aan mijn vriend uit om hem de fles te geven, zodat we daarna samen weg kunnen, want tja je moet voor de volgende voeding wel weer thuis zijn.

Ik denk echt dat alles makkelijker wordt als ik stop, want nu doe ik hem tekort qua tijd, en ga ik zelfs op zien tegen dingen.
Ik weet bv is het beste wat je je kind kan geven, maar moet dan dan ten koste van jezelf gaan????

Nu weet ik dat als je stopt je je leeg meot kolven, om vervolgens een bh heel erg strak aan te doen, en die 3 dagen niet meer af te doen, maar wat als je toch rode plekken krijgt? Heeft iemand ervaring hiermee? Wat is de beste manier?

liefs, bijna ten einde raad

Hoi Nathalie,

Wat vervelend zeg, maar als ik het zo had dan stopte ik ook direct. Hoe goed het ook is, die bv.
Ik ben met mijn vorige dochter gestopt. En elke keer als de borsten erg hard waren. Een beetje gemasseerd en proberen om de druk eraf te halen. Kan met de kolf, maar ik deed het onder de douche of boven de wasbak. Blijft het erg gevoelig gewoon even de kolf erop, tot dat de druk eraf is!

Succes met afbouwen en dan lekker verder genieten van je zoon.

Groetjes Karin

Een heel verhaal, zeg! Maar wat me in de eerste alinea al opvalt is dat je inderdaad momenteel negatief tegenover de borstvoeding staat en dat betekent: STOPPEN!

Over het afbouwen lees ik dingen die ik nog nooit eerder heb gehoord (leeg kolven en dan een BH heel strak aandoen 3 dagen lang??). Ik bouw iets anders af.... Ik stop met 1 van de voedingen en geef dan dus een flesje. Vervolgens laat ik, een dag of 4 later, de volgende voeding vallen en zo verder (vandaag ga ik de 3e voeding laten vallen). Mijn borsten zijn dan wel vol, maar moeten het even volhouden tot er een voeding is die ik wel met de borst geef.. Nou voed ik natuurlijk een tweeling, die al vanaf dag 1 om de beurt de borst / fles krijgen. Dus mijn borsten zijn al gewend om steeds 1 voeding over te slaan..

Nou, sterkte!

oooh meid toch...
dit is onze 3de en bij de eerste 2 heb ik ook bv geprobeerd.
op een gegeven moment werd het voor mij ook teveel.
op het moment dat je met "tegenzin"moet voeden of kolven kun je gewoon beter stoppen....

alsik jou verhaal zo hoor vind ik al dat je nog lang bent door gegaan! vind t echt knap van je.

als je met je verhaal bij de verloskundige of cb aan zou komen krijge je toch de vraag of je niet nog even kan doorzetten want..... bla bla
meid luister naar je eigen lichaam en gevoel.....
julian heeft er niks aan als je met tegezin bv geeft.

ik heb met de stuwingen ook mijn borsten onder de douche gemasserd om de druk eraf te halen.
dat luchtte echt wel even op zeg.
en verder is het even doorzetten... het is vervelend maar het gaat over.

Hoi meid..
Tjee, wat een verhaal zeg, zo te lezen voel je je er idd niet gelukkig bij en dat is het laatste wat jij wilt en je kindje ook. Liever een gelukkige moeder met flesvoeding dan een gestresste en gefrustreerde moeder met borstvoeding toch? Je moet doen wat goed voelt !!

Idd luidt het advies vaak om voeding voor voeding af te bouwen, dus steeds 1 voeding minder de borst, zodat je borsten er langzaam aan kunnen wennen maar wat jij schrijft klopt ook hoor. Om stuwing tegen te gaan wordt idd aangeraden een heel strakke bh te dragen, dag én nacht, ikzelf droeg een sportbh (geen beugel) voor de stevigheid en dat werktte prima. Verder kun je idd harde rode plekken het best wegmasseren onder bijv de warme douche en je kunt je borsten / stuwing koelen met koude compressen in je bh. Staat verre van charmant maar het werkt, haha. Gewoon maandverband nat maken en invriezen en dan in bijv een hydrofiel washand bij je bh instoppen. En evt mag je ook paracetamol gebruiken..

Ikzelf heb ook bij de 1e wél borstv gegeven, maar herken veel van jouw verhaal hierin. Was er niet relaxed mee bezig en genoot er totaal niet van. Nu bij de 2e daarom gekozen voor flesv en écht.. wat een verschil.. Geniet er veel meer van en daarom ook meer van je kindje.. Het laatste wat je wilt is opzien tegen het voeden enz, een groot deel van je dag ben je daar tenslotte toch mee bezig.

Geniet nog van je verlof en suc6 met je beslissing.

Moedige beslissing!!!
Ik herken veel van je verhaal. Midden in de nacht eerst met de fles voeden en daarna nog kolven. Voor je weer in je bed ligt en slaap begint de kleine al weer te gillen dat het tijd is voor de volgende voeding. gelukkig had ik na een week de voeding weer op orde en was ik van die ellende af maar kan me heel goed voorstellen dat je stopt met bv als je op deze manier dit moet blijven doen( of een langere tijd in elk geval)

Hoe je moet afbouwen weet ik eigenlijk ook niet zo goed maar wilde toch ff op je toppic reageren. Het is geen makkelijke beslissing op te stoppen met bv want je wilt het beste voor je kind, maar moederliefde is nog veel belangrijker, en met de fles worden ze ook wel groot!

Succes met afbouwen en daarna voor de volle 100% genieten van jullie kleine!!!

Meiden dank jullie wel voor jullie verhalen, en zeker jullie steun. Doet me heel erg goed dat jullie of het meegemaakt hebben of je erin kunnen verplaatsen.
Je twijfelt toch wel een beetje aan jezelf, dus doet me echt heel erg goed dat jullie zo positief reageren.
Inmiddels men sportbh uit de kast gehaald en flink hoog en strak opgetrokken, we zullen zien hoe het gaat lopen, het scheelt dat ik toch al niet zoveel had, en de linker meer geeft, dus verwacht de meeste problemen bij mijn linker borst, gelukkig heb ik in de vriezer nog ingevroren kraamverband liggen.

liefs nath

hey meis,

wat vervelend dat de borstvoeding zo vervelend gaat! Ik denk trouwens niet dat een vk of iemand anders na dit verhaal nog zou zeggen, probeer het nog even, dus zou daar ook zeker om advies vragen!

Volgens mij moet je gewoon afbouwen, zoals je zou doen als je een deel voor flesvoeding zou vervangen...
Dan vervang je eerst 1 voeding voor flesvoeding, dan, als dat goed gaat (stuwing minder is) nog een voeding, die niet aansluit op deze (bijvoorbeeld eerst 1 in ochtend 1 in avond.
En zo steeds meer.

ALleen doe je nu alles voor flesvoeding vervangen, en dan om de pijn te verlichten alle voedingen kolven. Maar dan dus steeds 1 minder...

hmm... weet niet helemaal of dit duidelijk overkomt :p (anders moet je maar bellen, kan het vmakkelijker vertellen dan opschrijven denk ik...)

Nou ja, in ieder geval nog even dit: je hebt geprobeert om borstvoeding te geven. Je hebt het niet na 1 dag of moeilijkheid opgegeven. Je moet nu helaas constateren dat het niet lukt. Kies lekker voor je zelf. Weet dat dat heel makkelijk klinkt, maar niet is. Ik had er al ongelofelijk veel moeite mee dat Floor niet uit mijn borst wilde drinken. Dat we na een week moesten besluiten om bv uit de fles te geven. Rationeel wist ik dat we alles geprobeerd hadden (kolven, fingerfeeding, steeds weer aanleggen, lactatiedeskundige), en dat we er aan onderdoor gingen, end at het dus de enige juiste beslissing was. Maar toch, kan ik dat nog steeds niet helemaal vertellen zonder tranen in mijn ogen te krijgen... Voelt toch beetje alsof ik gefaald heb.. Terwijl ik van te voren had gezegd; ik doe wat ik kan, lukt het niet, jammer dan...

Kennelijk werkt het gevoelsmatig (voor mij) niet zo...

pff.. wat lang bericht... Kort samengevat: Meid: kies voor jezelf! En die goede start, die heeft hij van jou echt wel gehad ;)

xx

T

Terug
Bovenaan