Windpokken jeuk

Mateke

Member
Dag iedereen!

Onze oudste dochter van bijna 2,5 jaar moesten we gisteren gaan ophalen in de opvang wegens koorts en beginnende rode vlekjes. Vermoeden: windpokken. Ondertussen staat ze inderdaad vol rode vlekjes en blaasjes en ondervindt ze er duidelijk ook jeuk van. Ik heb haar al verschillende keren moeten tegenhouden wanneer ze wilde krabben. Ik heb daarnet al naar de huisarts gebeld met de vraag wat we kunnen doen maar het was de receptioniste die opnam en die zou de dokter naar mij laten terugbellen. Ik weet dat er crèmes bestaan tegen de jeuk en ben dus in afwachting van wat de huisarts zou aanraden.
Wanneer je gaat googelen, vind je ook veel andere manieren om de jeuk te verzachten. Mijn vraag aan jullie is: wat hebben jullie al eens uitgeprobeerd en wat werkt inderdaad? Nog tips of dingen waar ik misschien nog niet aan heb gedacht? Haar nageltjes heb ik alvast goed kort geknipt.
 
Voorzover ik begrepen heb werkt een bad met havermout het allerbeste. Maar ik weet niet hoe je dat klaarmaakt.
 
Voorzover ik begrepen heb werkt een bad met havermout het allerbeste. Maar ik weet niet hoe je dat klaarmaakt.
Dat heb ik ook gelezen. Had gelezen dat je havermout in een (tetra)washandje moest doen en dichtbinden met een elastiekje. Dan moet je het zoals een theezakje laten ‘trekken’ in het water. Staat in ieder geval op de lijst om eens te testen.
 
Inderdaad havermout.
In een washandje doen, het liefst een hydrofiele (zoals de doeken) met een elastiekje dichtknopen en in een bakje water leggen tot het als een dikke pap aan voelt. Dan je kindje insmeren met het washandje en op laten drogen. Het ziet er een beetje vies uit, maar het werkt heel goed.
 
Het kan dus ook met een hydrofiele doek, en die dichtknopen met elastiek, als je het washandje niet voorhanden hebt. Ligt ook lekker in de hand om mee te sponzen.
 
Dank je wel voor de tips! Ik heb ondertussen de huisarts gesproken en ze raadde ook zinkzalf aan tegen de jeuk. En voor als ze echt te veel last zou hebben van de jeuk, heeft ze ook een jeukwerend medicijn voorgeschreven. Ik ga het eerst eens met de zalf en havermout proberen en dan zien we wel weer of we ook dat medicijn nodig hebben.
 
Terug
Bovenaan