Wisselen in hapjes

<p>Hallo!</p><p>Mijn zoontje van 7 maanden krijgt sinds hij 5 maanden is elke dag een zelfgemaakt groente hapje en ben deze week ook begonnen met fruit. </p><p>Hij heeft al aardig wat groentes geproefd (wortel, pompoen, bloemkool, broccoli, courgette, zoete aardappel), geef elke keer een week hetzelfde en heb bijna alles al 2 tot 3 keer herhaald zodat hij alle smaken minimaal 15 keer heeft geproefd. </p><p>Nu vroeg ik me af, vanaf wanneer kan ik hem iedere dag iets anders geven, lijkt me ook zo saai iedere keer een week hetzelfde. </p><p>Hoe hebben jullie dit gedaan / doen jullie dit? En misschien nog leuke groente tips?</p><p>Bedankt alvast!</p>

Gewoon lekker gaan variëren. Ik heb mijn dochter nooit (bewust) 2 dagen achter elkaar hetzelfde gegeven. Het is vooral belangrijk dat je alles blijft aanbieden omdat je kindje de ene dag iets misschien niet lust, maar de andere dag het wel lekker vindt. Mijn dochter is 16 maanden en ik zie dat duidelijk bij haar; sommige dingen eet ze tijden niks van en dan opeens is het wel populair. 

Mijn zoontje is 11 maanden en ik heb ook altijd zelf zijn hapjes gemaakt. Nu krijgt hij in principe nog steeds vaak hetzelfde achter elkaar, simpelweg omdat hij vaak nog niet met ons mee mag eten. Als we een gewone prak eten, eet hij mee en maak ik vaak extra veel zodat ik vervolgens porties voor hem kan invriezen.
Ik heb niet het idee dat mijn zoon hier moeite mee heeft o.i.d. en vitaminen halen ze toch nog veelal uit de melkvoeding. 
Voor leuke recepten zou je eens op smikkels.nl kunnen kijken! Speciale website voor recepten voor babies per leeftijdscategorie 

De reden dat er geadviseerd wordt enkele dagen hetzelfde te geven is met name om te bekijken of er een allergische reactie optreedt. Als je iedere dag wat anders geeft is in het begin niet te ontdekken waar de allergie eventueel vandaan komt. Het klopt inderdaad dat je regelmatig iets moet aanbieden als ze het niet lekker vinden, want vaak moet ene baby iets 10 (of vaker) keer eten voordat ze de smaak kunnen waarderen, maar dit hoeft niet perse elke dag achter elkaarhoor! En gezien de leeftijd van je zoontje en je nu dus al vaker wat hebt aangeboden hoeft dat echt niet meer hoor. Straks met fruit wellicht wel weer even. Maar maak er dan 2 momenten van. In de ochtend een fruithapje (na de melk geven, dit blijft hoofdvoeding) en in de middag groente. In het begin weer even op het fruit letten ivm eventuele allergie, en in de middag lekker varieren met de groentes. Wat hierboven ook al werd gezegd. Je kunt ook alvast lekker beetje pasta of rijst geven, of beetje vis/ kip. Het zijn nog maar oefenhapjes welke je geeft na de melk dus het hoeft ook niet te veel. 
Let je op dat je ook snel ei en pindakaas aanbiedt? Hij is 7 maanden. Volgens mij moet dit voor de 8-9 maanden uit mijn hoofd. Zodat hij er geen allergie voor ontwikkelt. 

Lekker afwisselen idd! Mijn zoontje is 6 maanden en een hele goede eter. Het CB adviseerde ons juist om het eten tussen de flessen door te geven. Hij krijgt om 10.00u fruit, om 13:00u een broodkorst en om 17:00u groente. Drinkt z'n flessen niet meer helemaal leeg, maar dat is prima. We bieden water aan, maar de drinkbeker snapt hij nog niet dus dat lukt nog niet echt.
Ik kook en pureer de groente en vries ze dan in ijsblokbakjes in. Nu ligt er doperwt, pompoen en rode biet in de vriezer. Daar pak ik er 2 van en doe ik samen met geprakte aardappel, rijst of pasta. Hapjes vooral niet te klein om ook echt te leren slikken in plaats van opzuigen. 
En idd pindakaas en ei, zo vroeg mogelijk is het advies. Je kan een introductie schema vinden op het voedingscentrum.nl, daar staan ook recepten trouwens en info over hapjes voor baby's.

Hapjes = Pureer niet te klein. Ohja, ik koop van die baby pasta en rijst van AH. Staat bij het baby vak. Heeeeel makkelijk omdat het zo klein is en ik toch apart voor hem kook.

Ik sluit mij aan bij de vorige berichten. In het begin gaf ik vaak 2 soms 3 dagen na elkaar hetzelfde. Maar eigenlijk al heel snel gaan variëren, dingen nu ook door elkaar. En soms eet hij nu iedere dag wat anders of een variatie op.
Eet alles en smult er van! En inderdaad ook hier fan van de ah baby pasta en rijst. Zo ideaal!

Terug
Bovenaan