Wisselen van peuterspeelzaal

<p>Heeft iemand ervaring met wisselen van peuterspeelzaal? </p><p>Mijn oudste (3,5) gaat nu een jaar naar de peuterspeelzaal. Hij ging en gaat nog steeds niet echt met plezier erheen.  Het is een slim, praat aam maar verlegen jongen. Behalve de psz heeft hij helaas weinig contact gehad met leeftijdsgenoten door o.a. corona. </p><p>De eerste maanden heeft hij vooral op zijn stoel gezeten en de andere kinderen bekeken. Hij verteld thuis hele verhalen, maar daar zei hij alleen goeiemorgen, ja en nee.</p><p>Dit wist ik eerst niet, wel dat hij het er niet geweldig vond. Maar de leiding heeft pas na 7 maand aan de bel getrokken. </p><p>Nu heeft een pedagogisch medewerker meegekeken en tips gegeven. Het ging wel iets beter. Hij vroeg zelf om hulp en beweegde zich af en toe ook door de ruimte. Door bepaalde veranderingen die ze nu van hem vragen gaat het weer de verkeerde kant op. </p><p>Nu ben ik aan het twijfelen om  eventueel eerst even dubbel met een andere, bij deze peuterspeelzaal blijvenof om toch nog te wisselen van peuterspeelzaal.</p><p>Heeft iemand hier ervaring mee? </p>
 
Ik zou voor dit laatste half jaar niet meer overstappen. Hij gaat al bijna naar school en dat is ook weer nieuwe indrukken. Ik zou wel ingesprek gaan met de peuterspeelzaal. Om je observaties door te geven en te vragen wat hun hier aan kunnen doen.
 
Ik zou alleen wisselen als dat zou betekenen dat hij naar een PSZ zou gaan verbonden aan de school waar hij heen gaat of waar veel kinderen zitten die naar zelfde school gaan, verbonden is aan BSO waar hij heen zal gaan etc. Anders niet, dan is een half jaar nog maar heel kort voor een kind dat graag de kat uit de boom kijkt, hij wordt hier nu eindelijk opener. Je kunt wel gesprek aan gaan om te kijken of ze daar aan specifieke doelen kunnen werken, waar jij thuis met je zoon dan over kunt praten (bijv: welke activiteiten moet hij mee gaan doen, wie gaat hij wat vertellen, etc)
 
Ik herken dit heel erg bij mijn dochter, bijna 3,5.
Vind daar alles heel spannend, zegt weinig tot niks, komt niet tot spel. En wil zich graag afsluiten voor alle indrukken, handen voor oren, vooral langs de randen van het lokaal bewegen etc.
Thuis herken ik hier helemaal niks van, kletst veel, is heel de dag druk met vanalles en nog wat.
Ook inderdaad pas na ruim 7 maanden, heb ik zelf aan de bel getrokken bij de leidinggevende. Omdat ik het gevoel had dat het niet lekker zat. (Ben zelf pm-er). Uiteindelijk geobserveerd om te kijken of er wat met haar zou zijn. Vermoedelijk hoog sensitief door haar reacties.
Mijn dochter gaat nu 1 ochtend naar de peuters. En vanaf januari 2. Hopelijk gaat het dan beter.
Ik zou zelf door zetten tot hij naar school gaat, dan moeten ze immers ook. Hou korte lijntjes houden met de pm-ers. Vraag gerust om een overdracht, desnoods digitaal en laat hun ook met oplossingen komen voor op de groep. Misschien vind ie het wel heel leuk om te helpen omdat ie 1 van de oudste is.
 
Ik zou voor het laatste half jaar echt niet meer wisselen. Grote kans dat je kindje daar weer opnieuw moet wennen en wéér 'niks' doet de eerste weken. Het is echt niet de moeite waard voor een half jaar en dan vraag je denk ik teveel van je kindje.
 
Hij gaat nu naar een psz die verbonden is aan een school. De eventuele andere psz is ook verbonden aan een school. Welke school hij uiteindelijk naartoe gaat maakt voor mij niet veel.
De reden dat ik ook aan een wissel denk, is omdat het er pas aan de bel getrokken is na 7 maand en het contact met pm-ers nu ook moeizaam gaat. Ze stimuleren hen wel echt om met de andere kinderen mee te doen en los te komen. Maar sinds ze met het stimuleren van fruit eten (met lichte dwang) bezig zijn, gaat het weer minder. 
Fruit eten is belangrijk, maar dat kan ik thuis ook stimuleren. Dat is met het sociale stuk lastiger.
Voor nu beslis ik nog niks. Maar ga ik even in gesprek met de pm-ers van de psz. Maar voor de zekerheid ga ik ook alvast op gesprek met een andere psz. Van andere ouders heb ik gehoord dat ze daar meer open staan voor andere ideeën en iets flexibeler zijn. 
 
Moet je kindje fruit eten op de opvang? En dat wil/ lust hij niet? Daar zou ik idd zeker over in gesprek gaan. Misschien ook zelf het initiatief nemen als het niet allemaal vanzelf gaat, vragen of je elke maand even een kort gesprekje kunt hebben ofzo.
 
[quote quote=10512298]Ik herken dit heel erg bij mijn dochter, bijna 3,5.Vind daar alles heel spannend, zegt weinig tot niks, komt niet tot spel. En wil zich graag afsluiten voor alle indrukken, handen voor oren, vooral langs de randen van het lokaal bewegen etc.Thuis herken ik hier helemaal niks van, kletst veel, is heel de dag druk met vanalles en nog wat.Ook inderdaad pas na ruim 7 maanden, heb ik zelf aan de bel getrokken bij de leidinggevende. Omdat ik het gevoel had dat het niet lekker zat. (Ben zelf pm-er). Uiteindelijk geobserveerd om te kijken of er wat met haar zou zijn. Vermoedelijk hoog sensitief door haar reacties. Mijn dochter gaat nu 1 ochtend naar de peuters. En vanaf januari 2. Hopelijk gaat het dan beter.Ik zou zelf door zetten tot hij naar school gaat, dan moeten ze immers ook. Hou korte lijntjes houden met de pm-ers. Vraag gerust om een overdracht, desnoods digitaal en laat hun ook met oplossingen komen voor op de groep. Misschien vind ie het wel heel leuk om te helpen omdat ie 1 van de oudste is.[/quote]
Wat goed dat je zelf aan de bel hebt getrokken. Lastig om je kind zo te zien ergens anders. Hopelijk helpt 2 ochtenden voor haar. Hier hielp dat wel een beetje. 
Hoe is zij als je op visite bent? Speelt ze dan wel met andere kinderen en antwoord ze bekende mensen wel? 
Mijn zoon had hier eerst moeite mee, maar doet dit sinds kort speelt hij echt met andere kinderen en geeft hij ook antwoord op vragen. 
 
Terug
Bovenaan