Wk 16 en te hoge bloeddruk. Ervaringen?

<p>Hoi allemaal!</p><p>Ik ben momenteel 16 weken zwanger van ons eerste kindje. Tot 2 weken terug leek alles goed te gaan, helaas kreeg ik weer last van hoofdpijn, rillerig zijn, benauwd etc. Aangezien ik bekend ben met een hoge bloeddruk heb ik contact gezocht met mijn huisarts. Bloeddruk was  143 over 84. Ik schrok hier best van, zeker omdat aan het begin van mijn zwangerschap te horen kreeg dat ik geen medicatie meer mocht tegen een hoge bloeddruk. Gelukkig zorgde de HA voor een doorverwijzing naar de gynaecoloog, hier zou ik aankomende maandag naar toe mogen ( tot die tijd zelf bloeddruk monitoren). </p><p> </p><p>Vandaag merkte ik aan veel dingen dat er iets mis was, snel bloeddruk gemeten en die kwam uit op 177 over 97 met een pols van 125. Gelukkig heeft mijn HA na telefonisch contact met de gynaecoloog nu alvast  Methyldopa voor geschreven. De afspraak van maandag blijft wel staan maar ik maak me best wel een beetje zorgen. </p><p> </p><p>Zijn er anderen die zo vroeg in de zwangerschap al te maken hadden met een te hoge bloeddruk? Hoe is de rest verlopen? </p><p>Ik begrijp uiteraard dat elke zwangerschap anders is  ? Maar ik hoop dat ervaringen lezen en delen me iets meer rust geeft. </p><p>Gr Tessa </p>
 
Hi ik ben 3 weken verder en hetzelfde verhaal bij 12 weken zat ik op 184/115 heb ook medicatie gekregen, daarmee is t onder controle. Alleen veel last van de bijwerkingen. Ik reageer vaak heftig op medicijnen.
Gynaecoloog houdt het goed in de gaten dus geen zorgen maken.
 
Hoi,
 
Op een controle bij de verloskundige kwamen we er met 22 weken over dat mijn bloeddruk behoorlijk aan het stijgen was( 140/110). Moest gelijk naar het ziekenhuis voor een hartfilmpje, bloedprikken, echo en urine onderzoeken. Alles was helemaal goed. Toch onder controle gebleven bij de gyn. Moest gelijk stoppen met werken en elke week even op controle. Als je bloeddruk boven de 140/90 is dan doen ze standaard een routine onderzoek; urine, bloedprikken en een CTG.
 
Met 34 weken 2 nachten in het ziekenhuis om zo medicijnen af te stemmen( 3x daags 500 Mg).
 
Ik heb gelukkig nooit geen klachten gehad. Met 38 weken ben ik ingeleid en bevallen van een prachtige dochter!
 
Een hoge bloeddruk is vervelend maar bij mij hielden ze her super goed in de gaten en waren eerlijk gezegd alle extra echo’s soms wel leuk;).
 
Hooelijk gaat het snel beter van je!
 
Ik ben echt heel blij om dit topic te zien. Ik ben 9 weken zwanger, gisteren voor het eerst bij de verloskundige geweest en daar te horen gekregen dat mijn bloeddruk te hoog was (niet extreem 135/94).
Volgende week moet ik weer langs komen en als ie dan nog hoog is moet ik worden overgedragen aan de gyn. Ik voel me zo verdrietig en maak me zorgen. Maar bij jullie gaat/ging het dus wel goed ondanks de hoge bloeddruk
 
Overdracht aan gynaecoloog is echt geen straf als je het mij vraagt. Je wordt zo ontzettend goed in de gaten gehouden. En als jij je even anders voelt oof reageert op de medicatie kan je direct terecht en krijg je extra controle.
Ik persoonlijk ben heel blij dat ik ben overgedragen aan de gynaecoloog, zij weten toch meer over de medische kant. En daar ben je gewoon op de juiste plek.
Een twijfelachtige bloeddruk hebben en er wordt verder niets mee gedaan lijkt mij verschrikkelijk en zorgt voor onzekerheid.
 
Hoi allemaal,
ben nu zwanger van de 3de en ook deze zwangerschap hoge bloeddruk. Bij de eerste 2 zwangerschappen uite het later pas (2de uiteindelijk zeangerschapsvergiftiging) en nu bij de 3de al vanaf week 11 aan de medicatie.
ben er zelf rustig onder, ben nu 21 weken zwanger, en vindt het erg prettig dat ik bij de gynaecoloog onder controle ben en om de 2 weken alles gecheckt wordt.
doe zelf zo goed mogelijk rustig aan en werk voor 50%.  Hoge bloeddruk is natuurlijk vervelend, masr ze houden het goed in de gaten en je bent in goede handen! 
Ben tot nu toe 2x ingeleid en 2 gezonde en heerlijke kids mogen krijgen. Na de bevallingen was mijn bloeddruk weer snel stabiel.
Probeer te blijven genieten van je zwangerschap en geef goed aan wanneer je klachten ervaart waar je niet gerust op bent. Niet bij alles denken zal er wel bijhoren, maar altijd navragen en checken. 
Succes allemaal!
groetjes mariette
 
@tessa, super vervelend voor je! Goed dat je maandag afspraak hebt staan en de gynaecoloog gaat meedenken en kijken. Hoop dat de medicatie nu al wat rust geeft en je minder last hebt van alle verschijnselen.
doe rustig aan en zet hem op. Sterkte! 
 
Ik heb het bij mijn vorige zwangerschappen niet gehad en vond het fijn om door de verloskundige begeleid te worden.
Ik denk dat ik gewoon het gevoel heb dat de gyn veel onpersoonlijker is, maar dat is maar een gevoel want ik heb het nog niet meegemaakt.
Wel merk ik dat ik me nu echt zorgen maak. Ik wil zo graag weten dat alles ok is met de baby. Dan duurt een week heel lang en eigenlijk weet ik dan nog niets.
Misschien dat jullie dit ook wel weten: mijn bloeddruk op mijn linkerarm was dus te hoog. Maar die op mijn rechterarm was 116/79. Is dit een normaal iets?
 
Terug
Bovenaan