woordjes zeggen, maar toch ook niet????

hey meiden

beetje rare titel maar wist niet hoe ik het kort moest neerzetten whahaha
oke, hier mijn vraag.
had het een tijdje geleden ook al neergezet, onder een andere topic, maar kreeg toen helaas geen reactie :p (was in topic van iemand anders)

nathalia heeft een aantal keer oma gezegd, maar zegt het nu niet meer.
het zelfde met opa, bloem, pooh, en nog veel meer dingen.
ze zegt het een aantal keer en vervolgens helemaal niet meer.
(niet eens iets wat er op lijkt)
en dat terwijl ik de hele dag aan het kletsen ben met/tegen haar.
bv 1000 keer bloem zeggen per dag en dan naar bloemen wijzen
hoe kan dit??
eerst gaf ik het de schuld omdat ze ging lopen, dat ze het dan even rustig aan ging doen met haar taalontwikkeling. maar ze loopt nu ruim een maand, en ze zegt nog steeds niks meer.

uitzonderingen zijn :
papa, mama, thalia, die, da, bah,daar. en een aantal klanken, waardoor er af en toe popje uit komt (is meer poppetje wat ze zegt)
that;s it!
terwijl ze eigenlijk best wel veel zei.
wel weet ze alles goed aan te wijzen en te pakken,
(als ik bv zeg, ga popje is pakken komt ze met popje terug.)
en even een vraagje aan zonnetje:, toen ik nynke haar lijstje zag zat ik ook zo
maar zegt ze die woorden altijd, of is dat ook een paar keer voorgekomen, en komt dat woordje dan gelijk op de lijst??) en zegt ze het ook echt zo, of is het meer iets wat er op lijkt?

liefs, do

Hey Do,

Heel herkenbaar!!!!!!
Jordy had een 20 woordjes die die goed uitsprak en ook gericht gebruikte. Twee maanden geleden begon hij met echt los lopen en werden de woordjes minder. Gaf idd ook het lopen de 'schuld ', daarna kreeg hij weer last van tantjes enz....
Hij gaat wel gewoon halen wat je hem vraagt, boekje, tut, paardje, dus dat snapt hij wel.

Moet wel zeggen dat hij helemaal onder de indruk is van grom geluiden. 1 van de honden gromt nl op hem als hij de hond plaagt.... Dat vind hij geweldig en doet dat de hele dag na. Net alsof we een monster uit een horror film door de kamer hebben lopen. Ik hoop toch echt dat dit snel over gaat en dat hij weer gewoon gaat 'praten'.

Je bent dus niet de enige. Succes ermee!
Gr Wen

Hoi Do,

Ik heb geen idee waarom jou dochtertje opeens niet zoveel woordjes meer zegt,misschien komt het wel doordat ze is gaan lopen inderdaad.
Want inderdaad Nynke zegt al heel veel,maar los lopen ho maar dat is veelste eng.
Nynke zei dr eerste woordjes al met 7 maanden en dat is best vroeg,maar qua andere ontwikkelingen zoals kruipen en lopen daar is ze heel traag mee,kruipen deed ze pas een week voor haar 1e verjaardag.
Nynke zegt al die woordjes elke dag wel,maar er zijn ook wel een paar woordjes die er niet tussen staan waarvan je inderdaad kunt horen dat ze het niet zo goed kan uitspreken.
Je hoeft je geen zorgen te maken joh! elk kind is anders en ik maak me zo soms wel zorgen om haar loop ontwikkelingen,want bijna alle kindjes lopen op het forum of staan los en dat doet Nynke dus weer niet.......
Ze pikt heel gauw dingen op zoals vandaag nog  ik werd een beetje  boos op  haar omdat ze heel hard"NEE zat te schreeuwen en ik zei "Nynke doe eens normaal"en ze zegt me weer meteen na "doe normaal"zegt ze haha bijdehandje.

Maar goed je hoeft je echt geen zorgen te maken en Nynke heeft ook wel een paar woordjes denk ik die ze nu niet meer zegt maar in het begin wel.

Liefs

Zonnetje

Hey!

Er is een wijze uitspraak dat zegt:

Lopen ze snel, dan praten ze laat
Praten ze snel, dan lopen ze laat...

Zal wel ouderwetse boerenwijsheid zijn, maar hier klopt het wel in huis. Onze oudste liep met 11 maanden overal heen, maar sprak alleen voor ons verstaanbaar hoor! Heeft echt heel lang geduurd voor ie verstaanbaar werd.
Nina is nu bijna 17 maanden, maar loopt niks! Die schuifelt alleen op d'r kont overal heen. Maar die praat... poeh! Gewoon verstaanbaar! Als iets niet lukt naat mw haar zin zegt ze heel geërgerd: kan niet..!
Dus ik zou me geen zorgen maken hoor! Ze praten vanzelf als ze eraan toe zijn. ( Of in mijn geval loopt ze wel wanneer het haar uitkomt...) Gewoon lekker blijven stimuleren op een leuke en gezellige manier!

Liefs, Marieke

Renske heeft dat ook. Ze is best eigenwijs en zegt alleen dingen wanneer zij dat wil. En soms praat ze ons na en kent ze die woordjes niet echt actief.
Dat komt vanzelf en dan leren ze ineens heel snel heel veel nieuwe woorden.

Lopen ze snel dan praten ze laat?
Praten ze snel dan lopen ze laat?

Nou die vlieger gaat hier mooi niet op
Jasmijn loopt nog niet..... nog lang niet vrees ik. Ze begint zich net pas op te trekken om te gaan staan. Zeker nog niet los!
En praten doet ze ook niet. Behalve papa, mama en bah................
Is ze de enige???

Liefs Trudi

Ps Jasmijn is van 12 februari dus bijna 16 maanden

Jasmijn is niet de enige hoor. Laura is van 25 maart, dus 14,5 maanden ongeveer. Ze gaat overal staan maar niet los, lopen zal ook nog wel een tijdje duren. Wel kruipt ze overal heel hard naartoe. Het enige wat ze de hele dag zegt is papa, soms mama en nu ook af en toe laua, dat zal haar naam moeten zijn ;-)

Haar fijne motoriek is wel heel goed, ze grijpt bijna nooit mis als ze iets wil pakken, kan heel goed bladzijden van boekjes omslaan, flapjes opendoen in een flapjesboekje en dat soort dingen. Het komt vanzelf denk ik. Ze begint nu wel wat meer geluidjes te maken, maar woordjes zijn het niet.  

Hey Trudi, hier nog eentje die én niet loopt én nog maar weinig zegt.....
Leah is van 14 maart, maar loopt echt nog lang niet los. Ze staat wel bij de spijlen van de box maar als ik met haar wil gaan 'lopen', laat ze zich erg snel weer op haar billen vallen. En ze zegt soms per ongeluk papa of mama (maar nooit gericht) en ze heeft een bepaalde kreet voor haar jas (dan wordt ze blij, want we gaan naar buiten...). Verder is het ook nog maar weinig, en zéker niet als ik het wil.... haha. Dus ja, laat lopen en snel praten, dat gaat hier ook niet op. Onze kindjes nemen heerlijk uitgebreid de tijd. Ik merk het ook wel aan haar gedrag, ze loopt zeker niet voor, hihi....
Wel wijst ze continu naar van alles en dan is het (denk ik) de bedoeling dat ik zeg wat het allemaal is (soms zegt ze dan 'die', maar ja, of dat nu echt zo bedoeld is??).
Haha, als onze meiden 2 zijn, dan lopen ze vast wel en zullen ze ook wel een paar woorden kunnen zeggen.

Terug
Bovenaan