woordjes

Even een nieuw onderwerpje lanceren hoor. Onze Lara komt de laatste tijd dagelijks met nieuwe woordjes (die wij haar natuurlijk al 21 maanden voorkauwen...). 't Is denk ik voornamelijk voor ons als papa en mama verstaanbaar, maar wel errrug leuk!

Om de een of andere reden heeft ze een week geleden ook bedacht dat je alles kunt verkleinen; we hebben het dus niet meer over de maan, Pooh beer of een ballon. Nee, 't is "maantje" en "Pooh-tietje" (pooh-tie is haar uitspraak) en "banonnetje" (haar versie van "ballonnetje").

Hebben jullie ook leuke voorbeelden van hoe je peuter iets uitspreekt? Onze toppers zijn momenteel:

- koeketje (koekje)
- ie-tuig (vliegtuig; elke keer als ze er eentje hoort overkomen!)
- susesu (= snoepje)

Ben benieuwd naar andere creatieve uitspraken!

hoi hoi,

ook hier zijn de verklein woorden helemaal in. zoals: poesje, beertje, papaaatje ( papa in slijm vorm hihi), hondje, enz.
linsey praat al vrij veel en ook al zinnen. verstaanbaar voor bekenden.

maar een paar creatieve woorden van haar zijn:
toffie = koffie
paardje hobbelen = paardje rijden ( in de speeltuin)
tesje = flesje
apieeeee = aap
titte = zitten

en ze heeft er nog wel meer , maar kan er zo niet opkomen. het is al laat en   ben net van mijn werk terug

gr. danielle

Iris is ook heel creatief:

Iesies = Iris
Poef = poes
Paap = paard
A aam = oma
Ape = opa
Haf = giraf
Poepe = Pukkie onze cavia

Het zijn er nog veel meer maar die kan ik even niet verzinnen.

hoi,

Jasmijn zegt al zeker een half jaar ''boela'' als ze een bloem bedoelt.
Ik blijf haar corrigeren, maar volgens mij doet ze het nu express!
Verder zegt ze ook ''banon'' ipv ballon en ''glijmaan'' ipv glijbaan.
Ik vind de taalontwikkeling prachtig en sta steeds weer versteld hoeveel ze dagelijks bijleert.

gr  oetje Elke

Lynn zegt ook  alle woordjes  en ook al veel  zinnetjes van twee/drie woorden zoals bijv.:   hynn dinken    pakken(lynn drinken pakken)  en dan wil ze "calle beker dinken" (uit pascalle's beker drinken)
Onderlaast was ik 1 van haar spenen kwijt en dagenlang lopen zoeken. Opeens komt ze van de week naar me toe rennen en gilt mamaaaa,memie vindt(speen gevonden)
En toen had ik echt zoiets van jeetje ze word nu echt groot en wijs.
Het ergste vindt ik als ze wat laat vallen of niet lukt dan roept ze heel hard "SIPS" (shit dus) en dat heeft ze van mij  Ik moet er echt op gaan letten dat ik het niet meer zeg. Maar dat ze het ook op momenten zeg wanneer ik het zou zeggen(echt alleen als er iets mis gaat)  sta ik zo van te kijken. Kan je nagaan hoe een kind je kopieert.
Kan hier eigenlijk wel uren over vertellen,vindt het zo leuk wat ze allemaal zegt.
Geweldig!!

groetjes  cobie

Hier ook een echte kletskous. Inderdaad bijzonder hoe snel  het gaat met alle woorden. Hier ook al hele zinnen, en ook al goed verstaanbaar voor andere. Vanmorgen belde ik mijn moeder en toen  hoorde ik geklets en toen dacht  ik dat het mijn neefje was, maar toen was het mijn  dochter. Ze zei  toen samen spelen en niet afpakken. Ik moest echt lachen.

In het begin noemde ze haar foppie - poedje (geen idee hoe ze eraan kwam) en later werd het soppie en zo heet ie nog steeds.
Een pen is een pem.
De hond heet maat (eigenlijk heet hij Wammes)

Ik kan er inderdaad ook uren over kletsen het blijft gewoon zo leuk.

Wat Cobie ook al zegt; je moet inderdaad nu goed gaan oppassen wat je er zelf uitfloept! 't Is net zo'n spiegel die je voorgehouden wordt!

Gelukkig zegt Lara geen "shit" als er iets valt. Bij haar is het "ohoh" of sinds een paar dagen "oeps"! Klinkt ook nogal wijsneuzerig uit zo'n kleine purk!

We hadden vandaag ook weer een leuke: pepel (= lepel). Het klinkt allemaal ook zo schattig!

Ja, echt fascinerend die taalontwikkeling momenteel!

Jacoline.

Ik sluit me er helemaal bij aan. Ook wij genieten en vinden het geweldig!

kraktrak = tractor
mama daan = heeft mama gedaan
prubbak = prullenbak

Woorden als opa, oma, fiets, trap, koek, bonen, v(l)ees,... en nog vele andere woorden komen er zeer verstaanbaar uit! Wat gaat het toch snel in een korte tijd.

Terug
Bovenaan