Worden zwangere vrouwen in NL wel serieus genomen?

A

Anoniem

Guest
Haai dames,

zonder daar zelf meteen een oordeel over te geven, ben ik wel nieuwsgierig naar jullie mening hier over.

Worden zwangere vrouwen in Nederland wel serieus genomen? En dan bedoel ik met name door medici zoals artsen, verloskundigen etc.
Daar naast kan je ook denken aan hoe er om gegaan wordt met werk, verlof en andere zaken (overheid).
Maar ook pijnbestrijding kan hierbij een onderwerp zijn.
Ik heb hier nl mijn gedachtes wel over, maar ben ook zeer nieuwsgierig naar dat van jullie!

Groetjes G.

Leuk onderwerp!

Wat de vk betreft heb ik het denk ik altijd wel goed getroffen en word ik serieus genomen. Je bent daar ook echt geen nummer. (www.netzwanger.nl  , wanneer je kijkt bij bolle buiken zie je een foto van mij en ook bij januari 2006 Mattanja, onze baby komt als het goed is straks ook weer op de site)

Wat de overheid betreft heb ik wel mijn twijfels. Enerzijds moeten alle vrouwen gaan werken, anderzijds wordt er stevig gekort in o.a. de kraamzorg, maar je moet wel zorgen voor mantelzorg ?!   Hoe kan dat?
Ik werk nu niet, een beetje lastig met zo'n groot gezin, maar ik vind het zwangerschapsverlof vrij kort. Als je eigenlijk net lekker op elkaar bent ingespeeld moet je weer gaan werken. En ik krijg zelf meestal een terugslag (je) na 3 mnd.

Francien

hey.

Nou in het buitenland vinden ze ons land maar raar wbt de bevalling.
Veel thuisbevallingen, het barbaarse en geen tot weinig pijnbestrijding.
Hier gaan men dr vanuit, hoe barbaarser en natuurlijker de bevalling
hoe beter. Of dat zo is valt te bezien....
Wel is er de laatste jaren steeds meer animo voor pijnbestrijding, al staat dat nog wel in de kinderschoenen. Ik ben voor, waarom iemand onnodig laten lijden?
Net als spoedkeizersnedes....Het woordje spoed zegt het al, waarom niet eerder ingrijpen, waarom tot het uiterste gaan om maar zo natuurlijk mogelijk, etc etc.
Dan hebben we nog de hype wbt BV, enkele jaren geleden heeft de overheid besloten dat bv het allerbeste was, ze gingen zover dat je nergens iets kan vinden over FV in het begin, simpel omdat dat niet mag. Het jammere is dat er genoeg mensen zijn die geen BV kunnen of willen geven. Of ze geven BV en voelen zich zo enorm schuldig als ze op Fv overstappen, erg erg jammer......Ieder zn ding hoor, en die kleintjes? die worden wel groot hoor...
De hele zorg in Nederland gaat in sprongen achteruit...ze zijn hier in het zhuis aardig hoor...maar een nummertje ben je wel....Ook de kraamzorg dendert achteruit, je mag tegenwoordig blij zijn als je hele dagen (goede) zorg hebt.
Goh tis wel een heel lang verhaal, zou zo nog wel ff door kunnen...jaja Gabrielle jij haalt wel weer wat boven, haha...

Groetjesss Jo

Ik heb zelf gelukkig nog nooit het gevoel gehad dat ik als zwangere vrouw niet serieus wordt genomen, dus dat zegt al heel veel. Wel vind ik (net zoals velen) dat het bevallingsverlof in NL relatief kort is. Zeker als je bijv. een keizersnede hebt gehad, of zware bekkenklachten, dan zijn die 10 wkn na de bevalling echt te kort.

Wat ik me overigens afvraag is of de vaders in NL wel serieus worden genomen? Wie heeft in godsnaam bedacht dat de man maar recht heeft op 2 dagen verlof, dat is toch belachelijk!! Daar mogen ze van mij wel verandering in brengen. De man heeft net zo goed gebroken nachten en daarom ook recht op een paar weken verlof na de bevalling. Tenminste, dat is mijn mening .

groetjes,
Ikke mv 1 & ?

Yep, ik ben het met jullie eens ladies.
Volgens mijn man maak ik mij ineens druk omdat de bevalling voor de deur staat nu, haha! Maar dit is nu naar eigen ervaring mijn mening.

Verlof; véél te kort voor vrouwen... een opbouw systeem zou veel beter zijn denk ik. Eerst volledig verlof en daarna stukje bij beetje. Om voor de mannen nog maar te zwijgen!! Als ze de kosten voor kraamzorg willen drukken, geef die kerels dan meer verlof! Heb ik meer aan als zo'n kraamverzorgster die hier 44 uur komt!

Borstvoeding; durf tegen de vk en kv maar eens te zeggen dat je het niet ziet zitten om bv te geven! Wij gaan het dan wel proberen, maar ik kan mij voorstellen dat als je dit niet wilt het bijna niet durft te zeggen door het pró bv beleid dat ze voeren.

Medici; nou ben ik 2x in het zh geweest ivm een groei echo, maar hoe daar met je om gegaan wordt door de gyn, vind ik echt schofterig. Er wordt nergens naar geïnformeerd, het is liggen, meten, je eigen buik gel vrij maken en weg wezen (nogmaals = mijn ervaring). Nadat je héél lang hebt moeten wachten.....

Vk; niets over te klagen op zich, heel aardige vrouwen maar er is in 8 mnd tijd niet één keer aan mij gevraagd of ik tegen de bevalling op kijk bijv. Daar had ik best met ze over willen spreken en ik ben niet het typ dat daar zomaar zelf over begint...

Komen we automatisch op pijnbestrijding; en net als jullie vind ik dat de ergste.
Het lijkt wel of nl vrouwen óf betutteld worden  óf niet serieus genomen worden. In het boek: veilig bevallen wordt het nut van pijn beschreven en zoals het daarin uitgelegd wordt, klinkt het allemaal erg logisch. Maar niemand lijkt er tijdens het zwangeren aandacht aan te besteden. ..... We moeten het maar gewoon ondergaan en als het écht maar dan ook écht tegen zit, mogen we misschien wel.......
Nou dat vind ik echt kul. Ik snap de terughoudendheid hierin wel, maar vind dat ze in NL wel erg ver gaan.
Met de bevalling voor de deur, knijp ik 'm behoorlijk idd en het was fijner geweest als ik mij gerustgesteld had gevoeld dat er eventuele pijnbestrijding in de buurt zou zijn mocht dit nodig wezen...
Het hoeft van mij niet zo als ik Amerika, dat er direct met je omgegaan wordt alsof je dood gaat,  maar iets meer aandacht daarin mag van mij wel.
Maar nee hoor, deze nederlandse mevrouwtjes moeten gewoon doen wat de natuur ze heeft opgedragen en verder praten we er niet te veel over....

Als dhr. Peter Jan Balkenende met zijn teen in het ziekenhuis ligt is dat wereld nieuws, maar als wij vrouwen volledig opengescheurd en f geknipt een kind gebaren hebben is dat de normaalste zaak van de wereld..

Oh ja en nog even voor de mannen; zij mogen wel wat zorgzamer met hun zwangere dames omgaan. Want hoe lief, aardig en behulpzaam ze ook zijn, ze hebben werkelijk geen idee wat striae, hangtieten, blubberbuiken + konten en hormonen met je doen!

Zow, haha ... iemand anders nog wat?!
Leuk onderwerp om te discusseren idd!
Ben erg nieuwsgierig, kom maar op!
Groetjes G.

Hee hallo,

Nou misschien heb ik wel veel mazzel maar ik heb tot nu toe alleen vks, gyns, werkgevers en een man die me echt wel serieus nemen gehad.
(niet helemaal waar, bij de vorige bevalling was 1 flapdrol van een verpleger...snel vergeten)
Het valt me alleen wel vies tegen hoe galant de medenederlander is. Opstaan in trein of bus, ho maar!

gr. Anne

Hoi,

met de medici in ons land heb ik opzich niet zoveel problemen; ok in het ziekenhuis zou het wel wat menselijker mogen, maar daar hebben ze,  net als in de rest van de zorgsector gewoon een te hoge werkdruk voor.

Dat er tegenwoordig bij de intake van kraamzorg al gevraagd wordt of je voor mantelzorg kan zorgen (alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is, en dat in ons landje waar een ieder veelste te druk is met het hoofd boven water te houden) vind ik absuurd, maar aan de andere kant bestaat kraamzorg in veel andere landen helemaal niet: daar wordt je verplicht in het ziekenhuis te bevallen, daar een aantal dagen te blijven en dan mag je het verder zelf uitzoeken.

Wat pijnbestrijding betreft; ik moet eerlijk bekennen dat ik een van die puur natuur freaks ben, zelf ben ik veel banger voor de effecten van pijnbestrijding dan de pijn bij de bevalling zelf. Dat neemt niet weg dat ik vind dat een ieder de keuze zou moeten hebben (dus wel of geen pijnbestrijding en welke vorm), net zoals een ieder de keuze heeft om in het ziekenhuis of thuis te bevallen.

Toch ben ik blij dat ik in dit nuchtere Nederlandje mijn kinderen mag krijgen; moet er niet aan denken om in die betuttelende toestanden zoals in Amerika of Engeland terrecht te komen. Daar krijg je bijvoorbeeld bijna standaard pijnbestrijding (moet er niet aan denken om zo stoned als een garnaal van de lachgas mn kind te krijgen) en je kindje wordt na de bevalling meteen weggedragen naar een tafel, ipv dat je het eerst lekker op je borst krijgt.

Tja, ik ben dus best wel tevreden over het Nederlandse 'bevallings beleid'. Ik ben het wel met jullie eens dat het verlof langer zou mogen, maar daar heb ik als student niet mee te maken.

Tja, dus niet zoveel te klagen hier, maar misschien piep ik wel anders na deze bevalling; je weet maar nooit.....

Ik wens iedereen  en een fijne bevalling naar wens toe!

Liefs Nika

hoi

wat mij betreft kunnen we in nl nog heel wat verbeteren ja...\

Verlof: ik vind dat het gewoon beter geregeld moet zijn afbouwend en vervolgend opbouwend. Want ook veel vrouwen blijven die laatste 4 weken werken omdat het nog maar 4 weken is, ook al doet hun lichaam pijn.

Gelukkig heb ik niet te klagen met mijn vk. Ze is heel erg open en alles is bespreekbaar. Zo ook toen ik zei geen bv te willen geven. Ik vond het eerlijk gezezegt ook een beetje eng te zeggen. Was bang voor de reactie en om op voorhand al een slechte moeder genoemd te worden. ( want je wilt toch zeker het beste voor je kindjue..... vreselijke zin, die ze gebruiken om je portemonee leeg te trekken en je gevoel te kwetsen) Gelukkig was haaar reactie eeh meid tis jouw baby, wil jij fles krijgt ie fles. Bv werkt toch niet als je als moeder dat niet wil.....

Maar over werk tja... bazen hier in nl moeten nog heel veel leren. Ik denk dat daarom ook de verlofregeling anders zou moeten. Ik heb heel veel problemen gehad met mijn baas over mijn zwangerschap. De regels zijn ook voor hem erg onduidelijk over wat wel en niet mag, extra rusttijden enz enz.. Het uwv is echt een instelling waar je van de ene   ik verbind u even door naar de ander ow dan moet ik u even doorverbinden gaat....

Gelukkig heb ik niets met medici te maken gehad...
Maar pijnbestrijding ben ik zeker voor. Ik vind ook net als gabrielle zegt, spoedkeizersnede??? Waarom laten ze het zo ver komen?? Ik kan begrijpen dat als er geen complicaties zijn en ineen je baby het slecht doet tijdens je bevalling dat dat soort dingen niet te overzien zijn, zo ook als ineens je placenta naar buiten komt zetten ipv je beeb... (gebeurde een vriendin van me) tja dan is het echt een spoed keizersnede, maar vrouwen laaten persen tot moeder of kind het bijna niet meer redt vind ik echt slecht.

Eerloijjk moet ik bekennen dat ik ook niet voor de american way ben hoor. Standaard ruggeprik en lachgas, als ik die vrouwen soms zie bevallen bij die tv programma's/ Je wilt toch ook wel een beetje trots zijn op jezelf lijkt me... die meiden voelen echt niets en dan heb je ook geen controle denk ik. Als je wel wat voelt kan je nog eens gillen van kijk is  want ik voel dit of dat.... Maar barbaars en zeer pijnl;ijk is echt overdreven... Maar je mag er wel wat van voelen, des te trotser kan je op jezelf zijn dnek ik!!!

Al bij al nl kan nog wel eens buiten de grenzen gaan kijken hoe het er elders aan toe gaat

liefs gridje

Terug
Bovenaan