Worden zwangere vrouwen in NL wel serieus genomen?

Yup, ik ben ook weg van mijn vk en zou geen andere willen.
En mijn man is ook onwijs lief en iedereen is redelijk begripvol..
Ook ik ben tegen permanente pijnbestrijding.
Maar het lijkt alsof   'zwanger zijn' als normaal gezien wordt.
Tuurlijk, volgens de wetten van de natuur is de zwangerschap ook heel 'normaal'.
Maar voor de vrouw in kwestie kan het behoorlijk ingrijpend zijn.
Voordat ik zwanger was, heb ik hier nooit bij stil gestaan omdat toch ook veel dingen met een knipoog besproken worden, zoals lichamelijke ongemakken bijvoorbeeld.
Maar een vrouw geeft er weldegelijk veel voor op. Ook al geef je er in werkelijkheid niets voor op, toch lever je veel in. Misschien ben ik té onvoorbereid de zwangerschap ingegaan, maar ik had toch wel andere verwachtingen van bepaalde dingen...
Zo verbaas ik mij er over  dat de dames op de zwangerschapsclub die allemaal een goede baan hebben/ hadden, deze maar zo met hetzelfde gemak opzij zetten. 30 Jaar studie.... zo eventjes aan de kant, want wordt er gezegd; zo is het nu eenmaal....
Striae zonder dat je hier iets aan kan doen, ben je wel getekend voor het leven, zeg maar dag dag bikini....... Vocht; iedereen zegt maar; goh G, wat ben jij dik geworden, kijk je wel uit met eten? Verzorg je jezelf wel goed? En dat moet ik allemaal maar accepteren. En inderdaad laten we de mensen in de supermarkt vooral niet vergeten, die gewoon met hun mandje in je buik staan te porren en er zo nog even voor langs willen..........
Nee, ik vind het gebetuttel in Amerika ook niets, maar iets meer ontzag voor de zwangere vrouw mag wel vind ik.

hihi pfff wéér een lang verhaal!

Ik ben het wel helemaal met je eens over onze vriendelijke, Nederlandse,  medemens!

Mijn hele zwangerschap zijn er tot nu toe nog maar twee mensen geweest die me een plaatsje in bus en trein hebben aangeboden (en bijde keren waren dit mensen van buitenlandse afkomst: wat nou asociale buitenlanders...): en dat terwijl de bus, tram  en trein  (naast mn fiets) mn enige vervoersmiddelen zijn (en ik dus ook nog eens twee dagen in de week in de ochtendspits reis). In de tram is er zelfs nog nooit iemand voor me opgestaan, nee ze racen zelfs  langs me heen om een plaatsje te bemachtigen!

Ook de supermarkten zijn een grote bron van ergenis: sta je daar met je dikke buik en een dingetje dat je vergeten was (zwangerschapsdementie) achter in de rij en voor je allemaal mensen met super volle boodschappen karren... Dacht je dat iemand je voorliet??? ECHT NIET!!! Of je moet net achter een oud mensie, met drie dingen staan: die vraagt je wel of je voor haar wilt!!!

Maar dit egoistische gedrag is niet alleen gericht tegen zwangeren, ook ouderen moeten vaak staan terwijl zo'n puber, of nog erger, een moeder met een kind van drie die ieder op een stoel zitten, blijven zitten!
Ik ben zelf al eens met mn dikke buik opgestaan om zo'n oud mensje, dat zeer slecht ter been was, te laten zitten (wat ben ik toch goed)!

Ik weet niet waar deze mentaliteit vandaan komt, zelf heb ik vroeger altijd geleerd om respect voor andere mensen te hebben en om op te letten wie er hulp nodig heeft ("Ik heb jonge benen, ik kan staan" is een zin die erin gegoten is!)

Begrijp me niet verkeerd; ik ben niet ziek; het is mn eigen keus om te reizen; mensen hoeven heus niet mn boodschappen te dragen en vreemden hoeven me heus niet te feliciteren (wat in Amerika wel de gewoonte is), maar een beetje respect en medeleven zouden wel eens een verademing zijn!

Zo, dat lucht op.... zo maar es kijken hoe laat mn bus gaat...

Veel liefs Nika  

Oja, en het is idd te gek dat het nog steeds zo is dat in onze 'geemancipeerde' samenleving het nog steeds in de meeste gevallen het de vrouwen zijn die minder gaan werken wanneer ze, samen met hun man/vriend, een kind krijgen!

Toevallig doe ik op dit moment een feministisch keuzevak (gender, seksualiteit en politiek) en binnen dit vak kwam dit punt ook heel sterk naar voren.
Helaas is het nog steeds zo dat een man meestal  een hoger loon krijgt dan zijn vrouwelijke collega. En het  'probleem' van sekseongelijkheid is steeds weer terug te voeren op het biologische onderscheid tussen mannen en vrouwen, namelijk dat vrouwen kinderen kunnen baren, hierdoor een tijdje uit de running zullen zijn en daarmee een risico groep vormen!

Een ander probleem is dat part-time banen op uurloon minder hoog zijn dan de full time banen: waren deze gelijk dan zouden er volgens mij veel meer gezinnen ervoor kiezen om beide part-time te gaan werken. Want er zijn genoeg mannen die ook graag meer tijd aan hun gezin zouden willen besteden en minder aan hun werk. Maar part-time wordt financieel minder beloond en het is ook nog eens veel moeilijker om carriere te maken wanneer je parttime werkt...

Dus totdat dit veranderd, en de overheid er eens een hand in gaat hebben om het emancipatie proces een extra stap vooruit te helpen, zal er in veel gevallen nog steeds voor een carriere en goed inkomen gekozen worden en zullen in de meeste gevallen de vrouwen voor een parttime baan kiezen!

Het is tijd voor een nieuwe (feministische) revolutie    

Liefs Nika

Hallo ladies,

Leuk onderwerp!!

Tsja, heb het allemaal deels achter de rug dus verse dingen om over te klagen

Ik ben in het WKZ bijna iedere dag van kamer verhuisd!! Nergens op de juiste afdeling plek en maar doorschuiven. Het toppunt was om 22.00 uur nog verhuisd worden naar een andere afdeling omdat ze mijn kamer nodig hadden. Waarom: ik lag zonder kinderen en die vrouwen willen ze zo veel mogelijk bij elkaar hebben liggen. Lief hoor want zat idd niet op een tuttende moeder te wachten. Maar om het nou zo op te lossen....

Bijna iedere verpleegkundige had andere bv tips. Sommige nogal tegenstrijdig en dat was behoorlijk frustrerend. Ook nu weer kom ik zo veel verschil tussen het ene en andere ziekenhuis tegen. In het WKZ werd Simon met een cupje gevoerd. In Harderwijk doen ze dat niet want volgens hun "maakt het niet uit". Ze vegen complete teksten en argumenten van BV organisaties van tafel. Ja, en wat moet ik er mee??? Straks zijn me kids aan de fles gewend, hoe leer ik ze dat nu weer af???

Ik krijg straks wel 5 keer 3 uur couveuse nazorg. Fijn hoor maar nu dan? Mijn man heeft nu zorgverlof maar weet nog niet of dit goedgekeurd gaat worden door de werkgever. Is ie straks 2 weken salaris kwijt!! Oftewel: waarom hebben die kerels in vredesnaam maar recht op twee dagen!!?? Slaat echt nergens op! Meer gelijke rechten? Nou, dan ook op dit gebied! Ik pleit voor 4 weken vaderschapsverlof!!

En dan voor vrouwen: minimaal 6 maanden verlof!! Als die bv wil slagen, wil ik gewoon niet op mijn werk verplicht worden om te kolven. Heb het gedaan en het is nogal een gedoe en dan werk ik nog niet eens 12 uur per week. Kun je na gaan wat een moeite het voor een full time werkende vrouw is!! Dus langer zw verlof en ouderschapsverlof gewoon doorbetaald krijgen. Ik wil een goede basis met mijn kids kunnen opbouwen. Ben je net gewend, moet je weer aan het werk!!

groet,
Jinny

hallo allemaal
Altijd een lastig onderwerp toch...

Verlof is mbt de vaders natuurlijk belachelijk toch? 2 Dagen 1 voor de bevalling en 1 voor het aangeven bij de gemeente, ouderschapsverlof werkt in 9 van de 10 gevallen niet bij mannen, heb het al veel om me heen gezien zelf nog niet echt mee te maken gehad, maar komt wel weer voor de eigen rekening.

Ik mag wat mn werk betreft absoluut niet klagen werk toch bij een groot bedrijf en ze hebben me toch heel goed behandeld, geen overbodige bezoeken aan bedrijfsartsen en heb toch zoveel mogelijk geprobeerd om me 100% in te zetten, dan heb je toch een bepaalde wisselwerking denk ik....maar dat zal niet altijd zo zijn geloof ik gelijk..Ik heb toch bijna mn hele zwangerschap deels in de ziektewet gezeten ivm DES dochter.

In het ziekenhuis heb ik wel gezien dat ze je niet als emotioneel betrokken mens behandelen, het is je kwaal waar je voor komt en dat is ook hoe ze het behandelen, toch heb ik door het verschuiven van artsen ivm vakantie toch een super arts gevonden en ben gewoon geswitcht. Ik ben zelf erg nuchter en ik denk dat het wel scheelt, toch hoor ik veel mensen klagen over de wachttijden in het ziekenhuis................hoe ervaren jullie dat??? Ik heb me er maar bij neergelegd maar een uurtje is niks en dan maar hopen dat ze niet je bloed nog even willen hebben want dat is om een uur of 11 in de ochtend echt niet fijn.

Toch vroeg mijn arts hoe ik tegen de bevalling opkijk, ik zei Ik zie wel, ben van plan te luisteren naar de mensen met kennis om me heen en maak me niet druk, weet dat het pijn   gaat doen maar het moet er toch uit, hij vertelde me toen gelijk dat er wel goede pijn bestrijding is, moet het nog gaan beleven hoor, maar we zullen zien.

Toch ben ik niet naar Spanje geemigreerd (wat wel de bedoeling was) omdat daar de kraamzorg en de bevalling een drama is, mijn vriendin waar ik voor zou gaan werken zei me, jij gaat eerst in nederland bevallen want  ze spuiten er in Spanje zoveel pijnbestrijding in dat je man op de gang word gezet omdat het allemaal niet gaat, en kraamzorg hebben ze nog nooit van gehoord..Oke de zorgverzekering die je betaald is wel nagenoeg nihil...Kan je hier niet zeggen

Dus alles heeft zo zijn kanten, konden we er maar wat aan doen, maar dat is niet het geval ze doen maar gewoon met ons geld waar ze zin in hebben, meningen tellen niet hier, provoceren wel maar daar schieten we niks mee op, masaal op straat bevallen??? Dit in Nederland meiden en onze kindjes moeten er toch uit en we willen toch wel op controle hoe akelig we het ook soms vinden

groetjesss

Hallo dames,

Ik ben het 100% met jullie eens. Voral die twee verlofdagen voor de vader zijn te belachelijk voor woorden.

Wat de overheid/gemeentes ook mogen doen. Dit heeft dan te maken met de zwangerschap zelf, is het introduceren van parkeergelegenheid voor zwangere vrouwen.

Ik was laatst in Belgie en er was een speciaal vak om te parkeren voor zwangere vrouwen ( net als de mensen die invalide zijn). We zouden via de gemeente in aanmerking moeten komen voor een speciale  kaart of zo om ook makkelijk te kunnen parkeren.

Nu ik er verder over nadenk zou die mogelijkheid er ook moeten zijn voor ouders met pasgeboren baby's.

Haha, wat grappig, ik zei dat laatst nog tegen een vriendin!
Een speciale parkeer kaart voor zwangere vrouwen, want ff de stad in is écht een kriem, helemaal hier in Zwolle!

Groetjes

Over de verloskundigen heb ik niks te klagen, ben er erg tevreden over. Hoewel er deze zomer een mannelijke invaller was, waar ik niet zo blij mee was. Hij leefde totaal niet mee, reageerde helaal niet op mijn klachten (geen gerustelling of tips). Maar gelukkig is hij weer weg. De anderen zijn erg meelevend en geven tips om om te gaan met mijn klachten.
Waar ik me ontzettend over loop te ergeren is de borstvoeding promotie. Ga het zelf wel proberen, omdat ik vind, je moet alles een keer geprobeerd hebben. Maar als het niet gaat of het kindje groeit niet stop ik ermee. Denk ook dat ik het afbouw voordat ik weer ga werken, zie het niet zitten om met zo'n melkmachine heen en weer te sjouwen. Mijn schoonzusje hadden ze helemaal gek gemaakt. Het jochie groeide voor geen meter, maar ze moest doorgaan met borstvoeding, want dat is toch het beste voor je kind. Ze werd er zelf helemaal gek (tenminste zo kwam ze op mij over)  van want hij kwam ook steeds vaker. En ze bleef maar volhouden. Het zal vast wel het beste zijn voor je kind, maar je moet ook kijken wat het beste voor jou is.... Mijn broertje, zus en ik zijn ook groot geworden met de fles en we mankeren niks.
Op mijn werk zijn ze tijdens mijn zwangerschap (bijna) allemaal erg lief voor me geweest, zit tussen allemaal mannen, waarvan de meeste nog kleine kinderen hebben en de zwangerschappen van hun vrouw nog vers in het geheugen staat. Maar vind het verlof ook veel te kort met als gevolg dat ik toch te lang door blijf werken en nu dus met pijn in het hart toch eerder moet stoppen. Vond het moeilijk om toe te geven dat die laatste week echt niet meer gaat lukken, neem daarom ook nog wat fulltime ouderschapsverlof op na het bevallingsverlof.
Ik blijf daarna nog 4 dagen werken (moet helaas wel vanwege financiele zaken, maar kan ook niet minder werken ivm mijn werkzaamheden wordt dat niet goedgekeurd). Dit vinden veel mensen nog erg veel. Eerst vond ik die reactie raar, heb toch niet voor niets gestudeerd, maar nu de bevallingsdatum dichterbij komt, kan ik die reactie toch wel beter begrijpen. Mijn mannetje gaat ook 4 dagen werken, vind dat wel leuk. Hij is nu ook erg lief voor me, maar kan zich niet echt een voorstelling maken van wat ik echt doormaak (geeft ie ook eerlijk toe). Betrek hem wel overal bij en hij probeert mee te gaan naar de vk.  

Terug
Bovenaan