Worstelen met de borstvoeding....

Hallo mama's,
Ik raak zo in een dip van het geworstel met de borstvoeding, ik snap niet wat ik fout doe!! Na de keizersnee is de borstvoeding erg langzaam op gang gekomen, pas na een dag of 3, en het is altijd mondjesmaat geweest, niet echt overvloed. Omdat mijn zoontje 1,5 week op de couveuzeafdeling lag, ben ik begonnen met kolven, en ik produceerde in t begin al te weinig voor hem. Eenmaal thuis ging t iets beter, maar na 1,5 maand bleef hij elke voeding honger houden en ben ik weer eens gaan kolven om te zien  op welk niveau de  productie zat, was nét 50 cc!! Dus ik schrok me rot, ben maar gelijk gaan bijvoeden, maar met pijn in mn hart, want wilde zo graag borstvoeding geven. Lacatatiedeskundige ingeschakeld, en die raadde Domperidon aan, en kolven tegelijk met borstvoeden, om de productie te stimuleren. Met 3 maanden zat ik op n productie van gemidddeld 120 cc. Dat was prima en ik was zó blij dat ik de flessen weer achterwegen kon laten, want meneertje werd steeds verwender door de continue melkstroom uit de fles, dat hij zwaar beledigd was als hij de borst kreeg. Toen ben ik de medicijnen weer gaan afbouwen, want wilde toch zo snel mogelijk weer van dat spul af, er komen toch ook kleine beetjes van in de moedermelk.  Nu is hij 4 maanden, en begint weer ontevreden te raken, dus ik maar weer eens kolven..... zit ik weer amper op de 50 cc!!! Mn hart brak echt, ik was zo teleurgesteld, heb zo keihard mn best gedaan om de productie op te voeren en allemaal voor niks... Ik snap er ook niks van, mn lichaam kán het wel produceren, dat is gebleken, en mn zoontje vraagt er ook om, drinkt altijd beide borsten leeg, dus waarom het weer af is genomen, ik snap er echt niks van!!! Het zou toch zo moeten werken dat wat weggedronken wordt, ook weer aangemaakt wordt!

Nu sta ik voor de keuze om over te stappen op de fles, of weer dat hele circus in van medicijnen en kolven (ook 's nachts!).... lijkt een makkelijke keuze, maar ik vind t zo moeilijk om de borstvoeding los te laten, toen t eenmaal lukte vond ik  t zo fijn en gezellig, dat wilde ik nog wel ffies volhouden zo. Nu wordt  mn kleine mannetje boos aan de borst omdat er al gauw niks meer uitkomt, en dat is zo naar, dat mn lichaam daarin zo faalt! En ik ben er ook gewoon van overtuigd dat borstvoeding t beste is... ik had t echt veel langer willen geven...

Herkent iemand hier iets in?

Hoi,

Nee, ik herken het niet, maar ik kan je 1 tip geven. Koop capsules van Holisan :
Shatavari !
Geef het een paar dagen de tijd en je melk begint te stromen..
Ik heb het al van zoveel mensen gehoord. Mijn zus kreeg zelfs een bedankje van de kraamverzorgster.
En iemand van de zwangerschapsgym van mij heeft het ook gekocht en na een paar dagen had ze echt genoeg.

Dus, op naar de gezondheidswinkel, of bij de Rode Roos zul je het ook wel kunnen krijgen.
Zelf slik ik het ook, het is zowiezo goed.

Succes, en ik ben zeer benieuwd..
xx

hé hallo

ik snap wat je bedoelt, bij de oudste was het opeens ook ernstig terug an het lopen, bij mij   kwam dit omdat ik weer aan het werk moest en dit bij mij stress veroorzaakte.
ik had het er heel moeilijk mee om weer te gaan werken en mijn meisje achter te laten.
ik ben toen en fles en borst voeding gaan geven. Daniëlle heeft 14 weken volledig BV gehad en met afbouwen erbij heb ik het volgehouden tot een half jaar.
nu met Janneke merk ik dat ik makkelijker ben, over 5 weken moet ik weer gaan werken maar ik ga ipv 20 uur nog maar 16 uur werken. niet dat ik het makkelijker vind om Janneke achter te laten maar  je weet wat er komt enz. ook werk ik 12 van de 16 uur in de avond en dan ligt Janneke toch in bed.
tot zover mijn ervaring met teruglopende BV

met kloven heb je altijd minder opbrengst dan als je kindje drinkt, ook is het beter meerdere keren te wisselen van borst tijdens het kolfen, kolfen terwijl je kindje ook drinkt werkt ivm de toeschietreflex. via de huisarst kun je blijkbaar een neusspray krijgen die helpt met de toeschietreflex (ik weet de naam even niet meer maar neem aan dat de huisarts het wel weet)
genoeg drinken natuurlijk...bruin bier schijnt te helpen maar lust ik niet haha)

probeer je er niet te druk om te maken (uit ervaring kan ik je ook zeggen dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is), als het niet gaat gaat het niet meer en moet je zelf de keuze maken wat je wilt voor je kind maar ook voor jezelf. Fles voeding is net zogoed en net zo gezellig (al is het even omschakelen)

sterkte

Veronique

hey,

Dat wat je kolft zegt niets over je produktie. Je kindje krijgt meer binnen dan wat een kolf eruit haalt. En waarschijnlijk zit je nu in de vier maanden dip, ook dit gaat weer over het is een bekende fase tijdens de borstvoeding.Maar doe wat je hart je ingeeft, fles of borst als jij je er goed door voelt is het 't beste.

Groetjes
bloemetje79

Wat bedoel je met de 4 maanden dip? Wat zijn daar de normale verschijnselen van?

Ik weet inderdaad dat je met kolven minder eruit haalt dan met borstvoeden, maar ik kan me niet voorstellen dat t verschil zó groot is dat ik 50 kolf en hij 150 drinkt... en ik zie ook aan hem dat hij onrustig is aan de borst, al gauw wordt hij boos omdat er niks meer uitkomt... maar voordat ik beslis bij te voeden, ga ik morgen even langs het consultatiebureau om voor en na een voeding te wegen, dan krijg ik een beetje een indruk hoeveel hij echt binnenkrijgt, is dat echt véél te weinig, dan zal ik wel de fles bij moeten gaan geven.

Dat homeopathische middel, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zal eens op internet zoeken wat t is en wat erin zit... misschien is dat wel een idee voor mij ja...

Bedankt voor jullie reacties iig!

Ik herken het weinige niet, maar wel de frustatratie om over te gaan naar de fles. Toen Erikjan zo huilde hebben ze me ook aangeraden de fles te doen, dan zou hij wel genoeg krijgen, maar hij kreeg niet te weinig! uiteindelijk toch de borst volgehouden en dat ging uiteindelijk prima.
Wat mij wel hielp was een kopje stilltee per dag. Dat komt uit Duitsland en is speciaal gemaakt voor zwangere vrouwen, ik weet niet of het ook in Nederland is, maar als je vlak bij de grens woont..... Je moet er weer niet te fveel van drinken want dat is ook niet goed.
En ik weet bijvoorbeeld ook dat pepermunt voeding terug neemt, dus dat zeker niet eten en drinken, misschien zijn er wel meer van die produkten......?

SUC6 iig.

Janine

Hallo jesse mum,

Ik wil niet zeggen wat je moet doen, maar als het toch even mag, zou ik zeggen, STOP NIET MET DE BORSTVOEDING!
Ik herken precies wat je zegt.
ik heb al een paar keer op het punt gestaan om te stoppen met de borstvoeding, omdat ik ook onzeker was of mijn zoon wel genoeg kreeg.
Nu heb ik dat helemaal niet meer, mijn zoontje is 5 maanden en geef nog steeds bv en wil dat ook nog zeker 2 maanden blijven doen
Als ik kolf krijg ik er nog niet eens 40 cc uit!.
Kolven ligt ook echt aan je gemoedstoestand.
Als je jezelf druk maakt om je voeding, loopt het des te sneller terug.

Je borsten kunnen het wel, want dat heb je gezien.
Dat je kleine nu weer huilt enzo, kan inderdaad aan die 4 maanden dip liggen.
dat betekend dat ze een sprongetje maken en dat ze kunnen gaan zeuren bij de bv. Kunnen ook andere dingen zijn waar ze om gaan huilen of in veranderen, zoals slapen, maar bij jouw lijkt  voeding wel het geval, wat bij mij ook zo was. En dan word je weer onzeker over je voeding...
Mij tip is dan ook, om hem iets vaker aan te leggen in deze perioden. (Ik weet niet hoe vaak je voed.)
Daar had ik ook geen zin in, maar dat hielp wel. Voor mij had dat extra kolven echt geen zin.
Er is niks mooier als bv, zeker als je het zo graag wilt, als jij!!!
Meid blijven proberen, en als niks lukt, zou ik die andere medicijnen zelfs weer gaan proberen.
Of wat die gene hier onder schreef, die je bij de gezondheidswinkel kan halen. (alleen ik ken het niet)

Maar als laatste toch nog één klein dingetje.
Als het echt niet lukt of het je gewoonweg te zwaar word, moet je ook aan jezelf denken.
Jij hebt de eerste maanden het beste meegegeven!!!!
En je bent absoluut geen mindere mama, omdat het dan niet meer gaat!!!
Het siert je enorm, hoe hard je het geprobeerd hebt.

Heel veel succes en relax,

Groetjes Suus

quote: suno reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-09-2008 15:39:19'));

Hallo jesse mum,

Ik wil niet zeggen wat je moet doen, maar als het toch even mag, zou ik zeggen, STOP NIET MET DE BORSTVOEDING!
Ik herken precies wat je zegt.
ik heb al een paar keer op het punt gestaan om te stoppen met de borstvoeding, omdat ik ook onzeker was of mijn zoon wel genoeg kreeg.
Nu heb ik dat helemaal niet meer, mijn zoontje is 5 maanden en geef nog steeds bv en wil dat ook nog zeker 2 maanden blijven doen
Als ik kolf krijg ik er nog niet eens 40 cc uit!.
Kolven ligt ook echt aan je gemoedstoestand.
Als je jezelf druk maakt om je voeding, loopt het des te sneller terug.

Je borsten kunnen het wel, want dat heb je gezien.
Dat je kleine nu weer huilt enzo, kan inderdaad aan die 4 maanden dip liggen.
dat betekend dat ze een sprongetje maken en dat ze kunnen gaan zeuren bij de bv. Kunnen ook andere dingen zijn waar ze om gaan huilen of in veranderen, zoals slapen, maar bij jouw lijkt  voeding wel het geval, wat bij mij ook zo was. En dan word je weer onzeker over je voeding...
Mij tip is dan ook, om hem iets vaker aan te leggen in deze perioden. (Ik weet niet hoe vaak je voed.)
Daar had ik ook geen zin in, maar dat hielp wel. Voor mij had dat extra kolven echt geen zin.
Er is niks mooier als bv, zeker als je het zo graag wilt, als jij!!!
Meid blijven proberen, en als niks lukt, zou ik die andere medicijnen zelfs weer gaan proberen.
Of wat die gene hier onder schreef, die je bij de gezondheidswinkel kan halen. (alleen ik ken het niet)

Maar als laatste toch nog één klein dingetje.
Als het echt niet lukt of het je gewoonweg te zwaar word, moet je ook aan jezelf denken.
Jij hebt de eerste maanden het beste meegegeven!!!!
En je bent absoluut geen mindere mama, omdat het dan niet meer gaat!!!
Het siert je enorm, hoe hard je het geprobeerd hebt.

Heel veel succes en relax,

Groetjes Suus

Hoi Suus,

Allereerst erg bedankt voor je reactie. Wat een opluchting te lezen dat je dezelfde ervaring hebt en dat het bij jou nogsteeds goed gaat! Nu snap ik ook meer wat bedoeld wordt met een 4-maanden dip, dat het een sprongetje is. En dat jij ook moeite hebt met genoeg kolven, dat dit niet helpt. Ik geef normaal gesproken 5 voedingen, maar ben vandaag inderdaad begonnen met meer aanleggen. De voeding is momenteel t enige waar Jesse moeilijk bij doet, soms wil hij niet eens proberen de voeding op gang te brengen, dan leg ik m aan, maakt hij 1 zuigbeweging en gaat gelijk al moeilijk doen, terwijl als hij even een peer keer zuigt, er gewoon melk uitkomt! Is best frustrerend, maar wel herkenbaar dus...?
Ik heb sowieso wel t idee dat er meer uit mn borsten komt dan dat ik kolf, omdat met kolven er na 2 minuten echt niets meer uitkomt en met drinken kan hij wel een minuut of 10 drinken per borst, hoewel hij soms ook momenten heeft dat hij niet slikt, alleen zuigt, dus dat er even geen melk komt...

Ik probeer te vertrouwen op mn lichaam, maar ik wil dat niet doen ten koste van mn kindje. Zelf trek ik t wel, ik ben nog niet op t punt dat t me allemaal tegenstaat, wil t juist heel graag, maar ik wil niet dat hij uitgedroogd raakt ofzo, en heb toch t idee dat hij ook minder volle plasluiers heeft...

Ik kijk morgen op t CB even hoeveel hij die voeding eruit haalt, en als dat echt schrikbarend weinig is, dan ga ik zeker weer de medicijnen gebruiken. Ik kan namelijk niet kiezen voor gedeeltelijk flesvoeding en gedeeltelijk borstvoeding, want als ik eenmaal weer flesjes geef, wil hij de borst echt niet meer! Dan moet ik dus echt de borstvoeding opgeven en dat wil ik nog niet.
Ik hoop dat t extra aanleggen het gewenste resultaat heeft en hoop echt dat ik t nog even vol kan houden, vind t echt een geweldig iets, BV geven!

Bedankt voor je hart onder de riem

Terug
Bovenaan