yoga, gym of niks?

hoi allemaal.

omdat dit mijn 1e zwangerschap is weet ik dus ook niet hoe een bevalling zal gaan.
maar wat ik wel graag zou willen weten is of dat je yoga of gym per se nodig hebt om te bevallen.
en wil dit dan zeggen dat als je geen zwangerschapsyoga of gym doet dat je dan niet weet hoe je moet bevallen.

ik twijfel heel erg om yogo of gym te doen. voel me daar absolut niet prettig bij.

ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen.
groetjes, sandra

Hoi Sandra,
Ik ben ook voor 't eerst zwanger en had ook eigenlijk helamaal geen zin in gym en zo. Ik heb aan mijn VK gevraagd of ik veel zou missen als ik het niet doe. Ze zei dat je alle informatie omtrent bevallen ook bij de VK krijgt, dat het meer is om mede-zwangeren te spreken, maar dat het qua info weinig toevoegd. Misschien dat je wat in beweging (gym) blijft en/of rustig wordt (yoga), maar dat vind ik niet zo belangrijk... Ik beweeg wel op m'n werk (kleuters). Hoop dat je er iets aan hebt. Als je je er niet goed bij voelt, zou ik het niet doen.
Groetjes, Hindi.

Ik heb voor gym gekozen of liever zwangerschapsbegeleiding zoals ze dat hier noemen.
Mijn zussen hebben het beide gedaan en ze vonden het erg gezellig.
Vandaar dat ik het ook ga doen.
In hoeverre het echt meerwaarde geeft aan het hele bevallingsgebeuren weet ik niet.

En ach, vind ik er niks aan dan stop ik toch gewoon.

Hoi meiden,

Ik had echt geen idee wat ik aan gym ofzo moest doen. Mijn vriendin was erg te spreken over zwangerschapspilates en aangezien ik vrij regelmatig gewoon pilates heb gedaan leek het me wel wat. Ik ben bekend met de oefeningen en als ik thuis van mijn matje kom, ben ik altijd meer dan voldaan.
Wat een tegenvaller was dat zeg met die zwangerschapspilates. "adem in" en "adem uit". Verder dan dat gingen we niet. Een klein beetje beenoefeningen, maar het was allemaal wel heel erg voorzichtig. Niks voor mij.
Verder heb ik me ook ingeschreven voor zwangerschapsbegeleiding. Het is voor mij allemaal nieuw, ik heb geen idee wat me te wachten staat, dus dat leek me wel handig. Dat is voornamelijk informatie over de periode voor rond tijdens en na de bevalling. Ervaringen uitwisselen en dan blijft er nog 15 minuten over om wat oefeningen te doen. Daar moet ik nog mee beginnen, ben nu 23 wk, ik zal wel zien of dat wat voor mij is. Ik ben vrij nuchter (simpel) met dit soort dingen, ik zal het waarschijnlijk niks vinden, maar het is toch wel noodzakelijk denk ik.

groetjes!

Tuurlijk kan je bevallen zonder cursus!!! Ik heb de vorige keer yoga gedaan maar had een ontzettend mutsige juf en niet zulke leuke mede-zwangeren. Niet voor herhaling vatbaar wat mij betreft (in mijn vorige woonplaats heb ik gewoon yoga gedaan en dat was super!).
Nu ga ik op aanraden van een vriiendin   Cesar-cursus doen. Omdat ik bekkenklachten heb, was ik helemaal overtuigd van het nut. Ik start 14 april en ben erg benieuwd.

Ik moet zeggen dat ik aan die yoga-cursus weinig gehad heb, maar voor mijn gevoel lag dat meer aan de juf (ze leek erg op Beatrix, maar dan met een bruin huispak en knalroze sokken). De ademhaling die ik geleerd had werkte niet, omdat ik zulke heftige weeën had en ik een eigen oplossing moest vinden om het te kunnen volhouden. En toen ik mocht gaan persen wist ik niet meer hoe het moest en konden ze het me opnieuw vertellen.
Een goede vk/gyn begeleidt je gewoon en vertelt precies wat je moet doen. Het is misschien wel handig als je het al een keer gehoord/geoefend hebt, dan weet je het iets sneller, maar de vrouwen in bergdorppen in Azië doen het ook zonder cursus, haha!

Hoe is het met jullie woningnood? Ik hoop dat jullie al uitzicht hebben op een nieuw huisje.

Groetjes, Kaskes

hoi,
fijn om te horen dat je niet per se een cursus nodig hebt.
en ja we hebben vooruit zicht .
we hebben a.s.maandag 3 bezichtigingen voor een koophuis.
we hebben wat geinformeerd en het is mogelijk om toch een huis te kopen.
dus nu snel bekijken en snel beslissen.
wel moeilijk omdat we allebij voor t eerst gaan kopen.
spannend maar hou je op de hoogte.
groetjes, sandra

Ik ga deze keer ook geen yoga of gym meer doen. Bij onze dochter heb ik zwangerschapsgymnastiek gedaan, maar dat was me allemaal veel te weinig gymnastiek. (van het uur, 10 minuten echt actief, de rest kletsen!)

Nu ga ik woensdagavonden zwangerschapszwemmen, wel onder begeleiding, maar lekker actief in het water!

Soucky

Hoi hoi,

Dit is mijn derde zwangerschap en net als bij de vorige twee keer, ga ik ook deze keer geen yoga,of gym, of wat dan ook doen.
Ook ik voel met niet prettig bij dat soort dingen.
Inmiddels kan ik uit ervaring vertellen, dat het zeker niet nodig is,om goed te kunnen bevallen.
Heb namelijk al twee top bevallingen achter de rug en dat ging heel erg goed, zonder yogalessen enz.
Mijn ervaring is ook, dat als het moment eenmaal daar is, het allemaal vanzelf wel losloopt, het is gewoon een heel natuurlijk proces, waar je in mee gaat.
Dus als je dat allemaal niet ziet zitten, is mijn advies, gewoon lekker niet doen.

Succes met het maken van de beslissing.

Groetjes Berdien

Terug
Bovenaan