quote: Phira reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-01-2007 21:03:26&apos

);
Ik heb een cursus borstvoeding van een lactatiekundige gevolgd die samenwerkt met het geboortecentrum in hoofddorp en in dienst is van het kraamzorgcentrum. En ook op een informatieavond van het geboortecentrum die over bevallen ging werd een deel van de tijd aan borstvoeding gewijd.Daarnaast heb ik bladen gelezen (weet even niet meer hoe ze heten. "BV" ofzo? en andere babybladen waarin bv gepromoot wordt).
Ook heb ik regelmatig gekeken op de sites van BVN en LLL. Maar overal klinkt het hetzelfde: Iedereen kan het, en je hebt altijd genoeg.
Daar ben ik het ook wel (voor het grootste deel) mee eens, maar het gaat niet zo makkelijk als het geschetst word (in mijn geval dan, en toevallig ook in een paar gevallen in mijn omgeving).
Ik heb na de bevalling nog veel contact gehad met het geboortecentrum en de lactatiekundigen die hun ondersteunen en ze hebben me enorm geholpen in de weken.maanden daarna, dus het is gelukkig goedgekomen, maar het heeft heeeeel veel energie en uithoudingsvermogen gekost. (en dat is nou net wat je tekort komt na een bevalling) Mijn kraamverzorgster was alleen zo'n enthousiasteling als het ging om borstvoeding (kwam er zelfs savonds voor terug!!), als zij niet zo was geweest had ik het waarschijnlijk allang opgegeven. Heb haar vorige week nog gesproken om te laten weten hoe goed het nu gaat.
Mijn complimenten trouwens nog over je enthousiasme hier op de site. Want volgens mij hoor jij niet specifiek bij de zomer-mamma's of wel?
Groetjes Phira
Hoi,
Ik wil graag benadrukken, dat de bijeenkomsten over borstvoeding die een lactatiekundige, een geboortecentrum, een ziekenhuis of een kraamzorginstelling organiseert, helemaal los staan van de borstvoedingorganisaties (dus de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL). Het doel van de VBN is puur het gevraagd verstrekken van informatie over borstvoeding aan (aanstaande) ouders en andere belangstellenden, wat niet zomaar uit de losse pols wordt gedaan. De juiste informatie en het moeder-tot-moedercontact staan centraal en het is de bedoeling dat een aanstaande moeder die de bijeenkomsten heeft gevolgd, zich veilig genoeg voelt om haar ervaringen, twijfels en vragen te delen en om na de bevalling (op tijd) aan de bel te trekken in geval van eventuele problemen. Daar worden de contactpersonen zowel tijdens de opleiding als tijdens de bijeenkomsten steeds weer bewust van gemaakt. De ervaringsdeskundigheid van een contactpersoon zorgt er bovendien voor, dat zij zich beter een voorstelling kan maken van de gevoelens van de moeder. Of een moeder inderdaad één van de borstvoedingorganisaties inschakelt bij problemen, dat is helemaal haar keuze en haar verantwoordelijkheid; wij geven alleen gevraagd informatie.
Je geeft aan, dat je vindt dat het overal hetzelfde klinkt; iedereen kan het en je hebt altijd genoeg. Als ik naar de site van de VBN (www.borstvoedingnatuurlijk.nl ) kijk, zie ik toch iets anders. Zo is er o.a. een pagina gewijd aan meer borstvoedinginhoudelijke informatie, waar naast de werking van borstvoeding ook aandacht wordt besteed aan situaties als teveel melk, te weinig melk, stuwing en tandjes; eerlijke informatie, waar je als moeder verder mee kunt (VBN-artikelen). Daarnaast zijn de eigen ervaringen ontzettend belangrijk; er worden veel situaties omschreven waar je je als voedende moeder misschien in kunt herkennen en waar je misschien steun uit zult putten: VBN-Eigen ervaringen. Allemaal eerlijke ervaringsverhalen van verschillende moeders, welke je overigens ook in overvloed kunt vinden op www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Als je daar een tijdje meeleest, zul je waarschijnlijk ontdekken dat borstvoedingsproblemen niet worden gebagatelliseerd; situaties worden door moeders (h)erkend, men biedt elkaar steun en de keuze van een moeder wordt gerespecteerd, ook en juist vanuit de borstvoedingorganisaties. Contactpersonen beschikken over een verwijslijst van andere moeders die tevens contactpersoon zijn en in bijzondere situaties borstvoeding hebben gegeven, zoals voedselallergieën, postnatale depressie, langdurige spruw, Down syndroom of bijvoorbeeld lang voeden. Als een moeder daar behoefte aan heeft, kan zij dus contact opnemen met iemand die (ongeveer) hetzelfde heeft meegemaakt.Veel contactpersonen organiseren ook informatiebijeenkomsten voor voedende moeders. Tijdens die bijeenkomsten worden ervaringen, tips en informatie uitgewisseld; het gaat dan om de ervaringen van de aanwezige moeders en daar zullen vast moeders bij zijn, bij wie het niet van een leien dakje is gegaan.
De waarheid wordt dus niet verdoezeld, er wordt juist aandacht besteed aan de uiteenlopende situaties die elke keer weer uniek zijn. En dat is ook belangrijk, want alleen op die manier kun je de juiste informatie aandragen waar een moeder misschien verder mee kan. Maar dan moet je als moeder wel meer wÃllen weten en dus actief op zoek gaan naar informatie. Het is en blijft ten alle tijde de keuze van de moeder, die kunnen wij niet voor haar maken.
Ik vind het fijn om te lezen dat je zoveel steun en een goede begeleiding hebt gehad, echt super! En leuk dat je je kraamverzorgdende op de hoogte houdt; ze mag absoluut weten dat de begeleiding goed was en dat je daar tevreden over bent .
Nee, ik hoor inderdaad niet bij een bepaald zwanger of bevallen groepje op deze site; ik zit hier voornamelijk als contactpersoon en ik ben ontzettend blij dat ik op deze manier mijn steentje kan bijdragen!
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk