YvonneZ, kv/bv

Hoihoi, ik verlaat even het topic waarin de vraag over de motivatie voor kv gesteld werd, want we zijn een behoorlijk eind afgedwaald geloof ik. Misschien kunnen we hier verder praten en onze vragen/opmerkingen en andere dingen die we aan Yvonne kwijt willen plaatsen. (als je dat oke vind Yvonne)

Dan begin ik zelf maar even. Ik had aan Yvonne gevraagd waarom er alleen maar glorie/glorie gepredikt wordt over bv en er niet aandacht wordt besteed aan 'als het niet vanzelf gaat'. Yvonne vroeg of- en welke informatie ik had ingewonnen.

Ik heb een cursus borstvoeding van een lactatiekundige gevolgd die samenwerkt met  het geboortecentrum  in hoofddorp en in dienst is van het kraamzorgcentrum. En ook op een informatieavond van het geboortecentrum die over bevallen ging werd een deel van de tijd aan borstvoeding gewijd. Daarnaast heb ik bladen gelezen (weet even niet meer hoe ze heten. "BV" ofzo? en andere babybladen waarin bv gepromoot wordt). Ook heb ik regelmatig gekeken op de sites van BVN en LLL. Maar overal klinkt het hetzelfde: Iedereen kan het, en je hebt altijd genoeg.
Daar ben ik het ook wel (voor het grootste deel) mee eens, maar het gaat niet zo makkelijk als het geschetst word (in mijn geval dan, en toevallig ook in een paar gevallen in mijn omgeving).
Ik heb na de bevalling nog veel contact gehad met het geboortecentrum en de lactatiekundigen die hun ondersteunen en ze hebben me enorm geholpen in de weken.maanden daarna, dus het is gelukkig goedgekomen, maar het heeft heeeeel veel energie en uithoudingsvermogen gekost. (en dat is nou net wat je tekort komt na een bevalling) Mijn kraamverzorgster was alleen zo'n enthousiasteling als het ging om borstvoeding (kwam er zelfs savonds voor terug!!), als zij niet zo was geweest had ik het waarschijnlijk allang opgegeven. Heb haar vorige week nog gesproken om te laten weten hoe goed het nu gaat.
Mijn complimenten trouwens nog over je enthousiasme hier op de site. Want volgens mij hoor jij niet specifiek bij de zomer-mamma's of wel?
Groetjes Phira

Hi
Zo wat een discussies weer omtrent FV en BV.
Ik moet eerlijk zeggen dat bij mijn cursus via de VBN er wel degelijk ook gesproken is over het feit wat als het niet lukt.
En ik moet eerlijk bekennen dat bij mijn 1e zoon het totaal NIET gelukt is. Mede door te laat aanleggen (ik was knock out na de bevalling dus er KON ook niet aangelegd worden) en door omstandigheden (moeder terminaal dus veel stress en geen rust om BV goed op gang te brengen). Ik heb toen met heel veel pijn na 5 dagen de BV pogingen gestopt en ik heb hier veel verdriet van gehad. Maar gelukkig na een aantal maanden had ik me erbij neergelegd. Onze zoon is nu ruim 2,5 en op een paar ooronstekingen na is hij nooit ziek, super fit en gezond, die komt er wel ondanks FV ;-)
Nu bij onze 2e wilde ik het graag weer proberen, de omstandigheden waren nu heel anders dus er was wel rust en die heb ik ook nodig gehad want het was even doorzetten in het begin. Maar na 2 weken was het dik in orde en ik GENIET er echt van. Niets ten nadele van de FV want dat ken ik ook, maar ik vind het prachtig om mijn zoon BV te geven en ik ben zeer trots opmezelf dat hij nu met zijn 12 weken bijna 7 kilo weegt. Ik had dit niet willen missen. Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat ik beiden kanten ken, en dat ik echt geniet van het BV. Kortom mocht je twijfelen , probeer het want het kan ook echt iets moois zijn.
Grt
Debby mama van Fedde 06-11-06 en Seegert 14-08-04

quote: Phira reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-01-2007 21:03:26'));

Ik heb een cursus borstvoeding van een lactatiekundige gevolgd die samenwerkt met  het geboortecentrum  in hoofddorp en in dienst is van het kraamzorgcentrum. En ook op een informatieavond van het geboortecentrum die over bevallen ging werd een deel van de tijd aan borstvoeding gewijd.Daarnaast heb ik bladen gelezen (weet even niet meer hoe ze heten. "BV" ofzo? en andere babybladen waarin bv gepromoot wordt).

Ook heb ik regelmatig gekeken op de sites van BVN en LLL. Maar overal klinkt het hetzelfde: Iedereen kan het, en je hebt altijd genoeg.

Daar ben ik het ook wel (voor het grootste deel) mee eens, maar het gaat niet zo makkelijk als het geschetst word (in mijn geval dan, en toevallig ook in een paar gevallen in mijn omgeving).
Ik heb na de bevalling nog veel contact gehad met het geboortecentrum en de lactatiekundigen die hun ondersteunen en ze hebben me enorm geholpen in de weken.maanden daarna, dus het is gelukkig goedgekomen, maar het heeft heeeeel veel energie en uithoudingsvermogen gekost. (en dat is nou net wat je tekort komt na een bevalling) Mijn kraamverzorgster was alleen zo'n enthousiasteling als het ging om borstvoeding (kwam er zelfs savonds voor terug!!), als zij niet zo was geweest had ik het waarschijnlijk allang opgegeven. Heb haar vorige week nog gesproken om te laten weten hoe goed het nu gaat.

Mijn complimenten trouwens nog over je enthousiasme hier op de site. Want volgens mij hoor jij niet specifiek bij de zomer-mamma's of wel?

Groetjes Phira

Hoi,

Ik wil graag benadrukken, dat de bijeenkomsten over borstvoeding die een lactatiekundige, een geboortecentrum, een ziekenhuis of een kraamzorginstelling organiseert, helemaal los staan van de borstvoedingorganisaties (dus de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL). Het doel van de VBN is puur het gevraagd verstrekken van informatie over borstvoeding aan (aanstaande) ouders en andere belangstellenden, wat niet zomaar uit de losse pols wordt gedaan. De juiste informatie en het moeder-tot-moedercontact staan centraal en het is de bedoeling dat een aanstaande moeder die de bijeenkomsten heeft gevolgd, zich veilig genoeg voelt om haar ervaringen, twijfels en vragen te delen en om na de bevalling (op tijd) aan de bel te trekken in geval van eventuele problemen. Daar worden de contactpersonen zowel tijdens de opleiding als tijdens de bijeenkomsten steeds weer bewust van gemaakt. De ervaringsdeskundigheid van een contactpersoon zorgt er bovendien voor, dat zij zich beter een voorstelling kan maken van de gevoelens van de moeder.  Of een moeder inderdaad één van de borstvoedingorganisaties inschakelt bij problemen, dat is helemaal haar keuze en haar verantwoordelijkheid; wij geven alleen gevraagd informatie.

Je geeft aan, dat je vindt dat het overal hetzelfde klinkt; iedereen kan het en je hebt altijd genoeg. Als ik naar de site van de VBN (www.borstvoedingnatuurlijk.nl ) kijk, zie ik toch iets anders. Zo is er o.a. een pagina gewijd aan meer borstvoedinginhoudelijke informatie, waar naast de werking van borstvoeding ook aandacht wordt besteed aan situaties als teveel melk, te weinig melk, stuwing en tandjes; eerlijke informatie, waar je als moeder verder mee kunt (VBN-artikelen). Daarnaast zijn de eigen ervaringen ontzettend belangrijk; er worden veel situaties omschreven waar je je als voedende moeder misschien in kunt herkennen en  waar je misschien steun uit zult putten: VBN-Eigen ervaringen. Allemaal eerlijke ervaringsverhalen van verschillende moeders, welke je overigens ook in overvloed kunt vinden op www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Als je daar een tijdje meeleest, zul je waarschijnlijk ontdekken dat borstvoedingsproblemen niet worden gebagatelliseerd; situaties worden door moeders (h)erkend, men biedt elkaar steun en de keuze van een moeder wordt gerespecteerd, ook en juist vanuit de borstvoedingorganisaties. Contactpersonen beschikken over een verwijslijst van andere  moeders die tevens contactpersoon zijn en  in bijzondere situaties borstvoeding hebben gegeven, zoals voedselallergieën, postnatale depressie, langdurige spruw, Down syndroom  of bijvoorbeeld lang voeden. Als een moeder daar behoefte aan heeft, kan zij dus contact opnemen met iemand die  (ongeveer) hetzelfde heeft meegemaakt.Veel contactpersonen organiseren ook informatiebijeenkomsten voor voedende moeders. Tijdens die bijeenkomsten worden ervaringen, tips en informatie uitgewisseld; het gaat dan om de ervaringen van de aanwezige moeders en daar zullen vast moeders bij zijn, bij wie het niet van een leien dakje is gegaan.

De waarheid wordt dus niet verdoezeld, er wordt juist aandacht besteed aan de uiteenlopende situaties die elke keer weer uniek zijn. En dat is ook belangrijk, want alleen op die manier kun je de juiste informatie aandragen waar een moeder misschien verder mee kan. Maar dan moet je als moeder wel meer wíllen weten en dus actief op zoek gaan naar informatie. Het is en blijft ten alle tijde de keuze van de moeder, die kunnen wij niet voor haar maken.

Ik vind het fijn om te lezen dat je zoveel steun en een goede begeleiding hebt gehad, echt super! En leuk dat je je kraamverzorgdende op de hoogte houdt; ze mag absoluut weten dat de begeleiding goed was en dat je daar tevreden over bent .

Nee, ik hoor inderdaad niet bij een bepaald zwanger of bevallen groepje op deze site; ik zit hier voornamelijk als contactpersoon en ik ben ontzettend blij dat ik op deze manier mijn steentje kan bijdragen!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Bedankt voor je reactie, misschien heb ik ook wel niet verder gekeken dan mijn neus lang was (of ik wilde het gewoon niet lezen, omdat ik er van uit ging dat het wel goed ging komen)
Bedankt voor je reactie, je hebt het er maar druk mee!
Succes!
Phira

Hallo Yvonne en anderen,

Nou, ga ik toch nog reageren, terwijl ik eigenlijk al besloten had om niet mee te gaan in de discussie die eerder  is gevoerd over bv versus fv.

Ik denk namelijk dat het op zich goed is dat er op deze aandacht wordt besteed aan dit onderwerp, maar dat het alleen jammer is dat het snel verwijten worden over en weer. Ik ben vorig jaar januari bevallen van mijn dochter en ik wilde haar vanaf het begin van mijn zwangerschap heel graag bv gaan geven. Ik denk dat ik me daar redelijk goed op had voorbereid door het volgen van voorlichting bij een lactatiekundige en het inlezen in boekjes daarover. Helaas is het bij mij niet goed gegaan. Even in het kort mijn verhaal: na 42 weken ben ik ingeleid in het ziekenhuis en mijn dochtertje is na een goede bevalling geboren. Na de controles is ze bij mij neergelegd en heeft de verpleegkundige haar aangelegd. Naar mijn gevoel dronk ze niet goed en dat heb ik ook gemeld, maar hier is niet adequaat op ingegaan. Dat moest ik thuis maar verder doen met de kraamzorg. Ik had een geweldige kraamzorg, maar op de een of andere manier lukte het niet om mijn dochtertje te laten drinken. Ze 'molk' wel, maar slikte niet, waardoor ze geen voeding binnen kreeg en teveel was afgevallen. Nadat ze onder haar geboortegewicht was gekomen, werd me aangeraden om te gaan kolven en bij te voeden. Zo gezegd, zo gedaan. Voeding kwam goed op gang, maar mijn dochter bleef weigeren uit mijn borst te drinken. Nadat ik haar voor de zoveelste keer aanlegde en zij protesteerde en ik een 'knak' in haar nekje hoorde en daar ontzettend van schrok, ben ik gestopt met aanleggen. Mijn kindje is ook met kracht tegen mijn borst gedrukt, omdat ze maar moest leren dat dààr de voeding te halen was. Na een paar dagen extra kolven, waardoor mijn vriend mijn dochter voedde en ik zat te kolven, besloot ik te stoppen. Ik wilde mijn dochter ook voeden en dat lukte niet, want het kolven en voeden ging elkaar overlappen. Dus overgestapt op flesvoeding, mede op aanraden van mensen om me heen die absoluut ook het beste met mij voor hebben.

Ik heb er wel spijt van en moeite mee gehad. Van tevoren had ik me stellig voorgenomen om contact op te nemen met de lactatiekundige als het niet zou lukken, maar dit werd afgeraden, want zij was te druk/kon toch niet direct komen. En ik heb niet adequaat daarop gereageerd (mede door de hormonen denk ik). Bij een volgende kindje wil ik het dolgraag weer gaan proberen en dan hoop ik dat ik wel weet waar ik wezen moet als het niet direct lukt en dan hoop ik dat er mensen om me heen zijn die me onvoorwaardelijk steunen en dat ik zelf de kracht heb om door te gaan. Ik ben er namelijk nog steeds van overtuigt dat het heel mooi moet zijn om mijn eigen kindje te voeden  en borstvoeding is natuurlijk, dus in mijn ogen het beste.

Nou ja, dus toch nog gereageerd en ik hoop dat ik snel weer in de gelegenheid kom om hiermee bezig te zijn..

Groeten,
Lies

Hoi Lies,

Wat ontzettend spijtig dat het allemaal zo is gelopen . Je geeft aan dat je kindje met kracht tegen je borst is geduwd. Helaas zullen er tegenwoordig nog veel moeders zijn die dit herkennen; ondanks de goede informatie over borstvoeding zijn er nog steeds zorgverleners die de baby op die manier proberen te laten drinken onder het mom van: ik leg je baby wel even voor je aan. Dat is vreselijk jammer, want met dat soort handelingen richt men eerder kwaad aan dan goed; de borstvoedingsperiode die eigenlijk nog moet beginnen wordt op deze manier wreed verstoord. De schade  is soms onherstelbaar met een baby die de borst weigert.  Die eerste indruk is zo belangrijk voor dat kleine wezentje! Je kunt het met  jezelf vergelijken. Stel, je zit aan tafel en er staat een heerlijk bord warm eten voor je neus; het gaat om je favoriete maaltijd. Dan komt er iemand achter je staan en die pakt jou hardhandig in je nek of bij je hoofd en duwt je met je gezicht in je bord.  De zin om te eten zal je op die manier snel vergaan .

Ik vind het heel knap dat je een  eventuele  volgende  borstvoedingsperiode met goede moet tegemoet ziet en ik hoop van  harte dat je wens binnenkort in vervulling mag gaan.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk  

Hoi Yvonne,

Ik ben nieuw hier, dus even kort voorstellen: ik ben Esther en moeder van 4 kinderen. Een dochter van 5 (half jaar BV gehad), een zoon van 3 ( 3 mnd BV) en sinds 12 januari een zoon en een dochter, een tweeling dus.

Ze zijn dus nu bijna 3 wkn oud. In zk. (na keizersnede) heb ik eerst volledig BV gegeven aan beide kids, omdat mijn dochter teveel afviel moest ik bijvoeden (ben dus gaan kolven), anders mochten we niet naar huis.
Sinds thuiskomst gaat het prima, ik geef nu (ook om praktische redenen) een combi van BV en FV, de ene voeding zoon FV en dochter BV, de andere voeding andersom.

Een rare opmerking/vraag misschien: de kinderen groeien goed, plassen goed ed en toch heb ik het idee dat het niet helemaal lekker gaat.
Het kleintje dat FV heeft gehad, blijft langer slapen dan het kleintje dat BV heeft gehad. Dat zal wel logisch zijn, alleen weet ik praktisch niet hoe ik dat precies moet aanpakken. Tegelijk voeden gaat goed als mijn zoon flest en dochter  BV krijgt, andersom hebben ze er allebei meer moeite mee (dochter sabbelt meer aan fles, zoon heeft na 3 min. genoeg van borst). Dan voed ik ze dus apart.
De eerste week veel stuwing gehad, nu lijken mijn borsten gewoon 'leeg'. Kan  BV teruglopen door het voeden van 2 verschillende kinderen (ik probeer ze niet allebei een eigen borst te laten 'krijgen', werd afgeraden door vk., dus wel wisselen.)? Ik voed dus wel om de 3 uur 1 borst helemaal, soms (als kind nog zoekt) 2e borst ook nog gedeeltelijk. Als ik echt het idee heb dat ik 'droogsta', kolf ik wat. Dan komt er niet echt superveel uit, iets van 60 cc per borst. Maar ze zeggen dat de baby meer uit een borst kan halen dan een kolf?! Toen ik mijn zoontje pas woog voor en na de voeding, had hij ong. 80-90 cc op....

Heb je adviezen voor het geven van BV aan een tweeling? Heb de brochure BV bij meerling in huis, maar hoop op nog wat praktische tips/ervaringen ed...

Dank je wel voor het lezen van dit verhaal! Ik hoop op een reactie om weer lekker gemotiveerd verder te kunnen...

Groetjes, Esther, blije mama van 4 kids...

Terug
Bovenaan