quote: duomama reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-01-2007 19:47:44&apos

);
Hoi Yvonne,
Ik ben nieuw hier, dus even kort voorstellen: ik ben Esther en moeder van 4 kinderen. Een dochter van 5 (half jaar BV gehad), een zoon van 3 ( 3 mnd BV) en sinds 12 januari een zoon en een dochter, een tweeling dus. Ze zijn dus nu bijna 3 wkn oud. In zk. (na keizersnede) heb ik eerst volledig BV gegeven aan beide kids, omdat mijn dochter teveel afviel moest ik bijvoeden (ben dus gaan kolven), anders mochten we niet naar huis. Sinds thuiskomst gaat het prima, ik geef nu (ook om praktische redenen) een combi van BV en FV, de ene voeding zoon FV en dochter BV, de andere voeding andersom.
1. Een rare opmerking/vraag misschien: de kinderen groeien goed, plassen goed ed en toch heb ik het idee dat het niet helemaal lekker gaat.
Het kleintje dat FV heeft gehad, blijft langer slapen dan het kleintje dat BV heeft gehad. Dat zal wel logisch zijn, alleen weet ik praktisch niet hoe ik dat precies moet aanpakken. Tegelijk voeden gaat goed als mijn zoon flest en dochter BV krijgt, andersom hebben ze er allebei meer moeite mee (dochter sabbelt meer aan fles, zoon heeft na 3 min. genoeg van borst). Dan voed ik ze dus apart.
2. De eerste week veel stuwing gehad, nu lijken mijn borsten gewoon 'leeg'. Kan BV teruglopen door het voeden van 2 verschillende kinderen (ik probeer ze niet allebei een eigen borst te laten 'krijgen', werd afgeraden door vk., dus wel wisselen.)?
3. Ik voed dus wel om de 3 uur 1 borst helemaal, soms (als kind nog zoekt) 2e borst ook nog gedeeltelijk.
4. Als ik echt het idee heb dat ik 'droogsta', kolf ik wat. Dan komt er niet echt superveel uit, iets van 60 cc per borst. Maar ze zeggen dat de baby meer uit een borst kan halen dan een kolf?! Toen ik mijn zoontje pas woog voor en na de voeding, had hij ong. 80-90 cc op....
5. Heb je adviezen voor het geven van BV aan een tweeling? Heb de brochure BV bij meerling in huis, maar hoop op nog wat praktische tips/ervaringen ed...
Dank je wel voor het lezen van dit verhaal! Ik hoop op een reactie om weer lekker gemotiveerd verder te kunnen...
Groetjes, Esther, blije mama van 4 kids...
Hoi Esther,
Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon en dochter en natuurlijk welkom hier! Voor het gemak heb ik bepaalde punten even genummerd.
1. Het is volgens mij nooit verkeerd om stil te staan bij je moedergevoel.
Het geven van kunstmatige zuigelingenvoeding kan inderdaad een verklaring zijn voor langer slapen. Kunstmatige zuigelingenvoeding is moeilijker verteerbaar en blijft dus langer in het maagje; je baby krijgt dan dus minder snel weer honger.
Met de praktische kant van het voeden van een tweeling kan ik je helaas niet echt op weg helpen, omdat ik daar zelf geen ervaring mee heb. Wel zijn er binnen de VBN meerdere moeders die ervaring hebben met het voeden van hun tweeling. Elke contactpersoon heeft een "verwijslijst moeders met bijzondere achtergronden en ervaringen". Je zou dus met de VBN kunnen bellen via het rechtstreekse nummer 0343-576626. Afhankelijk van je postcode krijg je dan de telefoonnummers van contactpersonen bij jou in de regio en zij kunnen je verder helpen aan telefoonnummers van moeders met tweelingen. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!
2. De vk heeft je een hele goede tip meegegeven m.b.t. het regelmatig wisselen van borst. Maar ik denk niet dat het voeden van twee verschillende kinderen een eventuele terugloop kunnen veroorzaken (tenzij één van hen of misschien allebei niet goed worden aangelegd). Wat wel een terugloop van de melkproductie kan veroorzaken, is het bijvoeden met kunstmatige zuigelingenvoeding. Borstvoeding geven is een kwestie van vraag en aanbod; als er meer melk uit de borst wordt gehaald, wordt er ook weer meer aangemaakt. Dit vraag- en aanbodprincipe kan door het bijvoeden met kunstmatige zuigelingenvoeding ernstig worden verstoord; je baby zal dan immers minder vaak honger hebben en dus minder vaak aan de borst drinken. De ervaring leert, dat wanneer er uiteindelijk wordt gekozen voor een combinatie bv-kv, de melkproductie beter op peil blijft naarmate er langer exclusief borstvoeding wordt gegeven. Dit heeft te maken met de verdere ontwikkeling van klierweefsel in de eerste weken na de bevalling en het prolactinegehalte (het hormoon prolactine zorgt voor de aanmaak van de melk), die optimaal gestimuleerd moeten worden om de borstvoeding goed op gang te krijgen en te houden. Je voedt nu om en om. Stel dat beide kinderen per etmaal 8 voedingen vragen bij exclusief borstvoeden, dan zit je op een totaal van 16 voedingen per dag. Door om en om te voeden, mis je dus eigenlijk de helft aan voedmomenten per dag.
3. Dat klinkt goed; het is goed om één borst helemaal goed leeg te laten drinnken en de ander eventueel nog als toetje aan te bieden.
4. Door te kolven kun je je melkproductie stimuleren. Maar wat je zegt, klopt inderdaad: een baby die goed is aangelegd, kan de borst veel beter legen dan je met een kolf ooit kunt evenaren. De hoeveelheid melk die je kolft, zegt dan ook niets over de hoeveelheid melk die je baby rechtstreeks uit de borst drinkt.
5. Gon noemde het borstvoedingsforum al; het is zeker de moeite waard om daar je vraag ook te posten. Verder denk ik dat het voor jou heel verhelderend kan zijn om eens te praten met moeders die ervaring hebben met het voeden van een tweeling, zie punt 1.
Kun je hiermee uit de voeten? Als je hier graag nog op in wilt haken, reageer dan gerust.
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk