Zelf eten; meer op de grond dan in de mond

<p>Onze dochter is morgen 1, wil al een tijdje zelf eten en dat laten we ook toe. We hebben oefenbordje en bestek (van mepal) al eet ze liever met haar handjes, iets wat we absoluut niet erg vinden.  </p><p>Waar ik me echter wel aan stoor is dat ze als ze paar happen heeft gehad het bordje of eten op de grond gooit. Heb wel een zeil op de grond liggen, dus zo erg is het niet maar heb het idee dat ze dan niet voldoende binnen krijgt. Ik stop ook wel wat van mijn eigen eten in d'r mond maar dat wordt laatste tijd meer uitgespuugd dan dat het binnen blijft. </p><p>Hebben jullie tips? Is er iets wat ik anders kan doen? Want als ze niet genoeg gegeten heeft, wordt ze 's nachts wakker. </p>

Kleine beetjes tegelijk aanbieden? Dan kan ze maar een beetje tegelijk op de grond gooien ^^
Andere tips die ik heb gehoord zijn: niet reageren als ze dingen op de grond gooit, en heel enthousiast zijn als ze dingen in haar mond stopt of weer terug op haar bordje.
Op de grond gooien kan betekenen dat ze klaar is met eten, maar kan ook gewoon de zwaartekracht uittesten zijn. Allemaal belangrijk voor de ontwikkeling :D

Hier echt PRECIES hetzelfde verhaal. Wat soms wel helpt is dingetjes aan het vorkje prikken en die aan haar geven. Vind ze helemaal fantastisch en dan eet ze ook echt wel een aantal happen achter elkaar. Wat hier ook elke keer het geval is.. of het toeval is of niet dat weet ik niet.. maar dat ze na het spelen met dat eten toch ineens weer begint met eten als we het gewoon voor haar op tafel laten staan.

Ik weet niet of je drinken tussendoor aanbied, misschien helpt dat ook nog?

Voor kindjes is het interessant om te zien hoe er gereageerd wordt op het eten wat op de grond gegooid wordt.
Wij hebben altijd tegen onze dochter gezegd; eten blijft op tafel of eten blijft op het bordje. En dat heeeel vaak herhaalt (en wel een grens gesteld als het echt te vaak op de grond belandde)
Vaak is met eten gooien ook een teken dat ze minder honger hebben. Mocht de mogelijkheid er zijn kun je het eten misschien op een later tijdstip nog een keer aanbieden?

En wees voorzichtig met eten in je kindjes mond stoppen. Hierdoor kunnen ze zich gaan afzetten tegen eten, want het kan natuurlijk zijn dat ze op dat moment echt geen honger hebben,
Laat ze lekker zelf ontdekken, hoe frustrerend dit soms ook is.
En bedenk, het is een fase ?

O dat ben ik niet met je eens Lizzy. Soms is het motorisch gewoon nog lastig om het eten in het mondje te krijgen. Als ze niet wilt eten geven ze dat wel aan hoor, en dat hoeft niet perse met eten weggooien.

Wanneer ik een hapje aanbied en ze doet haar mond open en wilt duidelijk een hap nemen dat heeft ze echt wel zin in wat... Dus gewoon goed kijken naar je kindje is mijn mening...

Hier ook altijd deels zelf laten eten en deels voeren. Tussendoor steeds wat hapjes in de mond doen.

Volledig zelf eten klinkt leuk, maar is motorisch gewoon nog lastig soms. Ik liet ze Hier altijd een beetje zelf proberen en dan gaf ik tussendoor steeds wat hapjes.

Ondertussen zijn m'n dochters 4 en 2 en er zijn nog steeds dagen dat ik ze deels voer. Ze eten vaak mini hapjes of vergeten soms zelf te eten, zijn dan vooral druk met kletsen enzo. Dus tussendoor voer ik ze nog steeds hapjes en ze geven prima aan wanneer ze genoeg hebben, ook al voer ik ze! Soms hebben ze gewoon wat hulp nodig, im vind het niet erg om ze deels zelf te laten eten en deels wat bij te voeren.

Terug
Bovenaan