Zelf geen energie? door borstvoeding?

Hoi allemaal,

Ben de laatste tijd erg moe, futloos, weinig energie. Bij de huisarts geweest en blijkt dat mijn hb wat aan de lage kant is. Moet ijzertabletten slikken. Maar ik heb het gevoel dat dit niet echt helpt. Mijn dochter is nu ruim 4 maanden en ik geef 5 x per dag borstvoeding. Door de borstvoeding ben ik al best wat afgevallen (onder mijn gewicht van voor de zwangerschap). Gelukkig slaapt ze na de laatste voeding van 22.30 uur altijd door tot de volgende morgen. Dus ik heb wel een goede nachtrust. Toch blijf ik moe en heb weinig energie. Zou de borstvoeding toch te veel van mijn lichaam vragen? Wie herkent dit? Tips?

Groetjes,
Mama van Noa (3,5 jaar) en Senna (4 maanden)

hoi hoi,

Heel veel moeders hebben zo rond de 4 maanden een dip. Zowel de moeders die bv geven als diegene die kv geven. Dat is heel normaal, en gaat meestal ook vanzelf weer over. Gewoon lekker rustig aan, als je er tijd voor hebt een middag slaapje doen!
En je kan ook lekker veel appels eten. Appelstroop op brood, daar zit ook veel ijzer in!

sterkte

Mama van Navara

Misschien is hert ook handig even je schildklier te laten nakijken.
Meisje bij ons van de zw.gym zag je ook "opgegeten" worden door de kleine, ze werd steeds grauwer en vermoeider bleek haar schildklier niet goed te werken, te snel geloof ik. Tabletjes gekregen en nu gaat het alweer een heel stuk beter!

Sterkte!

Groetjes Saskia

Is je voeding verder in orde? Ik bedoel, dat je je niet fit voelt kan natuurlijk komen door bepaalde tekorten aan voedingsstoffen. Je kindje pakt altijd wat het nodig heeft dus als je ergens te weinig van binnen krijgt gaat dat ten koste van jezelf.
Zelfs slik ik nog steeds dagelijks gravitamon en ik zorg dat ik wat meer eet dan gewoonlijk, maar wel de juiste dingen natuurlijk (want chocola is ook heeel lekker hihi). Extra veel fruit enzo.

Vermoeidheid gaat natuurlijk samen met ijzertekort dus wellicht dat het ook alleen maar daar aan ligt?! Misschien heb je ook wel iets onder de leden? Er heerst op het moment vanalles natuurlijk.

Overigens herken ik je gevoel wel van 4 jaar terug in de borstvoedingsperiode bij mijn zoontje. Maar ik denk dat het bij mij i.i.g. aan mijn eten lag.

Naast voeding zou ik ook zeggen, probeer afentoe een lekker uurtje ofzo voor jezelf te plannen. Ik heb 1 avond in de week dat ik net na een voeding alles uit handen geef aan mijn man. Ik koop 's middags vast een lekkere badbruistablet ga dan in bad liggen, badkamer deur dicht dat ik zeker geen huiltjes hoor, tijdschriftje erbij, maskertje, haren uitgebreid wassen, benen scheren etc. Een mini-beauty-avondje! Verder probeer ik daarna zo vroeg mogelijk naar bed te gaan en die nacht veel slaap te pakken. De volgende dag voel ik me dan weer even op en top!

Succes ermee! Hopelijk voel je je snel weer fit!

hoi hoi

wat naar voor je,
ik weet eigenlijk geen oplossing maar wou even zeggen dat ik het zo geweldig vind dat je nog bv geeft,
ik heb het bij beide kinderen geprobeerd maar na 6 weken ging het gewoon niet meer.
bij mijn eerste was de voeding niet goed,
en mijn tweede had niet genoeg aan mijn bv.

Ik hoop dat je er weer helemaal bovenop komt want ik vind het geweldig dat je het doet,
sorry is geen antwoord maar ik wou het even kwijt.

veel liefs mascha

quote: mama noa schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-02-2009 19:55:49'));

Hoi allemaal,

Ben de laatste tijd erg moe, futloos, weinig energie. Bij de huisarts geweest en blijkt dat mijn hb wat aan de lage kant is. Moet ijzertabletten slikken. Maar ik heb het gevoel dat dit niet echt helpt. Mijn dochter is nu ruim 4 maanden en ik geef 5 x per dag borstvoeding. Door de borstvoeding ben ik al best wat afgevallen (onder mijn gewicht van voor de zwangerschap). Gelukkig slaapt ze na de laatste voeding van 22.30 uur altijd door tot de volgende morgen. Dus ik heb wel een goede nachtrust. Toch blijf ik moe en heb weinig energie. Zou de borstvoeding toch te veel van mijn lichaam vragen? Wie herkent dit? Tips?

Groetjes,
Mama van Noa (3,5 jaar) en Senna (4 maanden)

Op zich hoort vermoeidheid wel bij moederschap. Of zoals ze wel zeggen: MOEder zijn is de overtreffende trap van MOE zijn...
Maar oververmoeidheid is nooit goed. En daar kan elke moeder last van hebben, jammer genoeg wordt de oorzaak vaak in de borstvoeding gezocht, terwijl het normaal gesproken daar niets mee te maken heeft.

Ik heb erg goede ervaringen met Floradix. Dat is een drankje uit de reformwinkel dat je HB ook fiks omhoog haalt, maar dan zonder de bijwerkingen die ijzertabletten kunnen hebben, zoals kramp en verstopping.

Daarnaast wat de anderen hier ook zeggen:  inderdaad je huisarts vragen of hij ook even op je schildklierfunctie prikt. Dat is zo gedaan en het is heel goed te behandelen zonder dat je borstvoeding er onder lijdt. En zorgen dat je bij elke voeding iets te eten en drinken voor jezelf onder handbereik hebt.

Hoi hoi,

Ik herken het zeker.
Ik gaf en geef na 10 maanden nog steeds BV. Was in het begin ook erg moe. Wat bij mij hielp was inderdaad Floradix. Ik dronk ook roosvicee ferro en at veel fruit, m.n. kiwi en elke morgen een sneetje ontbijtkoek.
Ik slik ook nog steeds gravitamon.
Ik had de eerste maanden erg veel honger. Ik at zeker  een halve bruinbrood per dag, tussendoor at ik veel fruit en  at 's avonds  twee volle borden, maar ik kwam niet aan gelukkig. Nu eet ik weer normaal hoor en voel ik me niet meer (altijd) moe.
Heb je je schildklier al laten nakijken?
Hoe gaat het nu?

Terug
Bovenaan